Ministerul Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale a lansat în dezbatere publică proiectul de Hotărâre a Guvernului privind Registrul general de evidență a salariaților – REGES-ONLINE.
Scopul acestui proiect de hotărâre a Guvernului este de a reglementa sistemul de evidență a salariaților prin implementarea REGES-ONLINE, care va înlocui complet actualul sistem informatic, astfel cum este reglementat de Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind Registrul General de Evidență a Salariaților (Revisal).
Prin acest act normativ se au în vedere următoarele:
- simplificarea procedurilor pentru angajatori și salariați
- facilitarea accesului la date pentru angajați
- reducerea inechităților și abuzurilor
- debirocratizarea și creșterea eficienței instituționale
- se asigură transparență în relația angajator-salariat printr-un sistem accesibil tuturor
părților implicate; - se elimină discriminările și inechitățile în ceea ce privește accesul la informații despre
vechimea în muncă și statutul contractual; - se protejează dreptul la muncă și la informare corectă printr-o evidență clară și
actualizată a contractelor individuale de muncă.
Principalele modificări propuse vizează:
Digitalizarea completă a procesului de gestionare a datelor privind raporturile de muncă prin eliminarea Revisal și înlocuirea cu REGES-ONLINE, un sistem informatic centralizat și accesibil online, astfel încât angajatorii să nu mai instaleze aplicații locale. Toate operațiunile vor fi realizate printr-un portal web securizat, oferind acces extins pentru Inspecția Muncii, angajatori, salariați și autoritățile competente, asigurându-se realizarea interoperabilității sistemului cu alte baze de date naționale.
Sporirea securității datelor gestionate în registru prin infrastructură modernă și tehnologii de protecție cibernetică.
Reglementarea obligațiilor pentru angajatori de a transmite datele despre noii salariați cel târziu în ziua anterioară începerii activității. De asemenea, angajatorii trebuie să introducă în sistem toate modificările, suspendările și încetările raporturilor de muncă, (inclusiv detașări și transferuri) salarii, sporuri, în termenul reglementat. Totodată, este reglementată obligația de a transmite suspendările contractelor individuale de muncă, inclusiv cele cauzate de concedii medicale, absențe nemotivate, cazuri de forță majoră.
Creșterea transparenței și eliminarea dificultăților birocratice pentru dovedirea vechimii în muncă, oferind salariaților și/sau foștilor salariați acces online la datele proprii din registru, inclusiv posibilitatea de descărcare a unui extras din REGES. Registrul general de evidenţă a salariaţilor este accesibil online pentru salariaţi/foşti salariaţi, în privinţa datelor care îi privesc. Dreptul de acces se limitează la vizualizarea, descărcarea şi tipărirea acestor date, precum şi la generarea online şi descărcarea unui extras din registru.
Creșterea disciplinei în transmiterea datelor și reducerea abuzurilor legate de înregistrările retroactive, prin introducerea unor termene stricte pentru raportarea datelor.
Creșterea gradului de conformitate al angajatorilor și reducerea abuzurilor legate de întârzierea raportărilor, prin implementarea unor sancțiuni severe pentru întârzierile în transmitere și erorile din registru. Noul sistem REGES-ONLINE va permite simplificarea, debirocratizarea și digitalizarea, precum și folosirea eficientă a resurselor, cu respectarea legislației.
Un avantaj major al implementării complet on-line este îmbunătățirea timpului de actualizare a modificărilor sistemului, deoarece toți utilizatorii vor beneficia întotdeauna de ultima versiune a aplicației într-un mod unitar și mult mai rapid.
Utilizatorii vor putea accesa sistemul REGES din orice locație prin intermediul unor mecanisme web sau mobile fără a mai
fi necesară instalarea unei aplicații (Revisal). Totodată inspectorii de muncă și autoritățile competente vor avea acces imediat, în timp real, la datele introduse de angajatori.
Asigurarea securității informatice este un subiect din ce în ce mai important și având în vedere sensibilitatea datelor gestionate în registru, este nevoie de o sporire a securității sistemului astfel încât să se asigure un grad ridicat de protecție și încredere.
Asigurarea interoperabilității sistemului este foarte importantă și presupune implementarea unui nivel de integrare realizat folosind tehnologii moderne, accesibil de către terțe sisteme
pentru automatizarea schimbului de date, fără a mai fi nevoie de prelucrări manuale sau exporturi consumatoare de timp și predispuse la erori umane.
Un alt beneficiu va fi posibilitatea de verificare electronică facilă a înregistrărilor din bazele de date ale instituțiilor partenere.
Acest lucru va fi realizat prin implementarea nivelului de integrare modern, cu posibilitatea de integrare într-un sistem centralizat la nivelul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale, a tuturor datelor provenite din sistemele informatice ale instituțiilor aflate în coordonare.
Implementarea nivelului de interoperabilitate al REGES-ONLINE este un pas necesar pentru realizarea acestui deziderat.
Acest proiect reprezintă un pas major în digitalizarea administrației muncii în România și asigură o evidență mai clară și actualizată a relațiilor de muncă.
Totodată, este important de menționat că angajatorii au la dispoziție un termen de 6 luni pentru a face tranziția de la Revisal la REGES-ONLINE, iar Procedura de acces în vederea
completării, transmiterii și interogării datelor în/din registru se stabilește prin ordin al ministrului muncii, familiei, tineretului și solidarității sociale în termen de 30 de zile de la
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri. Astfel, după expirarea perioadei de tranziție, Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților se abrogă.