Curtea Europeană de Justiție a respins, joi, recursurile introduse de EUIPO – Oficiul de Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene și o companie spaniolă împotriva hotărârii Tribunalului European care l-a autorizat pe jucătorul de fotbal Lionel Messi să înregistreze marca „MESSI” pentru echipament și îmbrăcăminte sportive. Decizia vine la 9 ani după ce fotbalistul Barcelonei a cerut înregistrarea mărcii sale la nivel european.
În august 2011, Lionel Messi a depus o cerere la Oficiul de Proprietate Intelectuală al Uniunii Europene (EUIPO) pentru înregistrarea următorului semn figurativ ca marcă UE, printre altele pentru îmbrăcăminte, încălțăminte și echipament sportiv și de gimnastică:
Reprezentantul unei companii s-a opus înregistrării, invocând ”un risc de confuzie cu marca MASSI, înregistrată în UE, printre altele, pentru îmbrăcăminte, încălțăminte, căști de ciclism, îmbrăcăminte și mănuși de protecție (drepturile asupra acestor mărci au fost transferate în mai 2012 către compania spaniolă JM-EV e hijos)” .
Opoziția a fost acceptată în 2013 de EUIPO, care a respins, în aprilie 2014, recursul depus de Messi, stabilind, în esență, că există risc de confuzie între semnele MASSI și MESSI.
Fotbalistul s-a adresat Tribunalului Uniunii Europene, care i-a dat dreptate în 2018, ”considerând că reputația jucătorului de fotbal a contracarat asemănările vizuale și fonetice dintre cele două semne și a exclus orice probabilitate de confuzie”.
Împotriva hotărârii Tribunalului European, EUIPO și compania JM-EVe hijos au depus contestații pe care CJUE le-a respins joi, 17 septembrie.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a considerat că ”reputația posibilă a persoanei care solicită înregistrarea numelui său ca marcă este unul dintre factorii relevanți în scopul evaluării probabilității de confuzie, în măsura în care reputația poate influența percepția publicului relevant asupra mărcii. Prin urmare, Tribunalul nu a greșit considerând că reputația domnului Messi constituia un factor relevant în scopul stabilirii unei diferențe conceptuale între termenii <MESSI> și <MASSI>”.
Un caz asemănător a fost cel al fotbalistul brazilian Neymar a avut, de asemenea, succes într-un alt dosar de marcă aflat pe rolul Tribunalului European.
DOCUMENT – Comunicatul de presă al CJUE în legătură cu respingerea recursurilor în cazurile EUIPO v Messi Cuccittini și PJ.M.-E.V.e hijos v Messi Cuccittini (în limba engleză):