Titlul problemei de drept: Incidența art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 vizând scutirea de la plata taxei judiciare de timbru în privința cererilor având ca obiect declararea nulității unui act juridic, formulate de către unităţile administrativ-teritoriale.
- Materia: civil
- Subcategoria: alte tipuri de cauze
- Obiect ECRIS: constatare nulitate act juridic
- Acte normative incidente: art. 30 din O.U.G. nr. 80/2013
- Cuvinte cheie: taxe judiciare de timbru, scutire, declarare nulitate act juridic, unități administrativ-teritoriale.
Opinia Institutului Național al Magistraturii:
Titlul temei de dezbatere, astfel cum a fost comunicat I.N.M. de către Curtea de Apel Bacău, a fost redactat în următorii termeni: “Taxa judiciară de timbru aferentă cererilor având ca obiect anularea unui contract de vânzare/transfer de active, formulate de unităţile administrativ-teritoriale”, acesta nefiind însoțit de către vreo detaliere a problemei de practică neunitară sesizate. Întrucât din datele transmise nu rezultă cu claritate obiectul temei ce se solicită a fi abordată, I.N.M. a reformulat titlul temei și a conceput un punct de vedere raportat la problema considerată, în opinia acestuia, ca fiind aceea în privința căreia s-a formulat sesizarea.
Potrivit art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 privind taxele judiciare de timbru, sunt scutite de taxă judiciară de timbru acţiunile şi cererile, inclusiv căile de atac formulate, potrivit legii, (…) de instituţii publice, indiferent de calitatea procesuală a acestora, când au ca obiect venituri publice.
Pentru a beneficia de scutirea reglementată de art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 trebuie îndeplinite cumulativ două condiții:
- cererea să fie formulată de o instituție publică;
- cererea să aibă ca obiect venituri publice.
În ceea ce privește prima condiție, art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 nu introduce vreo distincție între instituțiile publice centrale și cele locale, ambele beneficiind, în condițiile enunțate, de scutirea specificată.
Art. 2 alin. (1) pct. 3 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale include, în denumirea generică de instituții publice locale, comunele, orașele, municipiile, sectoarele municipiului București, județele, municipiul București, instituțiile și serviciile publice din subordinea acestora, cu personalitate juridică, indiferent de modul de finanțare a activității acestora.
Potrivit art. 1 pct. 6 lit. i) din Legea administrației publice locale nr. 215/2001, unitățile administrativ-teritoriale sunt comunele, orașele și județele; în condițiile legii, unele orașe pot fi declarate municipii. Aceeași reglementare există și în cuprinsul art. 2 alin. (1) pct. 56 din Legea nr. 273/2006 ce enumeră unitățile administrativ-teritoriale ca fiind comunele, orașele, municipiile și județele.
Din coroborarea acestor texte legale rezultă că unitățile administrativ-teritoriale sunt instituții publice locale, prima condiție impusă de art. 30 alin. (1) din O.U.G. nr. 80/2013 fiind îndeplinită.
În ceea ce privește cea de-a doua condiție, în conformitate cu art. 30 alin. (2) din O.U.G. nr. 80/2013, în înțelesul acestei ordonanțe de urgență, în categoria venituri publice se includ, printre altele, veniturile bugetelor locale.
Pentru a fi incident art. 30 din O.U.G. nr. 80/2013, obiectul cererii trebuie să fie însă reprezentat de o pretenție bănească ce constituie un venit public aparținând unității administrativ-teritoriale, declararea nulității unui act juridic neincluzându-se în noțiunea de pretenție bănească.
În concluzie, opinia I.N.M. este aceea că cererile având ca obiect declararea nulității unui act juridic, atunci când acestea sunt formulate de unităţile administrativ-teritoriale, se timbrează potrivit dispozițiilor legale incidente în fiecare caz concret în parte, nefiind incident art. 30 din O.U.G. nr. 80/2013.
În unanimitate, participanții și-au însușit soluția expusă în opinia I.N.M.
Această problemă de drept a fost discutată la întâlnirea președinților secţiilor civile ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel, în care au fost dezbătute probleme de drept ce au generat practică neunitară în materie civilă – Timișoara, 5-6 martie 2020.