Titlul problemei de drept: Ce se înţelege prin noţiunea de „lege” potrivit art. 632 alin. 2 din NCPC, numai legea şi ordonanţele de guvern sau toate actele normative, adică inclusiv hotărâri de guvern, ordine de ministru, regulamente etc.?
- Materie: drept procesual civil
- Subcategorie: titlu executoriu
- Obiect în Ecris: pretenţii/cerere de valoare redusă
- Actul normativ incident: art. 632 alin. 2 din C. pr. Civ., HG nr. 657/2007, OUG nr. 30/1997
Într-o primă opinie, majoritară, s-a apreciat că trimitere la noţiunea de „lege” prevăzută în art. 632 alin. 2 din NCPC vizează doar legea şi ordonanţele de urgenţă ale guvernului, nu şi celelalte tipuri de acte normative.
Astfel, potrivit art. 632 alin. 2 din C. pr. Civ., „Constituie titluri executorii hotărârile executorii prevăzute la art. 633, hotărârile cu executare provizorie, hotărârile definitive, precum şi orice alte hotărâri sau înscrisuri care, potrivit legii, pot fi puse în executare”.
Problema care se ridică este dacă menţiunea dintr-o hotărâre a guvernului privind faptul că facturile de energie electrică sunt titluri executorii, poate fi luată în considerare şi să fie extinsă în condiţiile în care legea în baza căreia este emisă hotărârea de guvern nu are o astfel de dispoziţie. Astfel, Hotărârea de Guvern nr. 675/2007, conform articolului 15 lit. b din act, modifică în mod corespunzător Hotărârea Guvernului nr. 627/2000 privind reorganizarea Companiei Naţionale de Electricitate SA, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 357 din 31 iulie 2000, cu modificările şi completările ulterioare. Hotărârea Guvernului nr. 627/2000, a fost emisă în temeiul prevederilor art. 107 din Constituţia României (nerepublicată) şi ale Hotărârii Guvernului nr. 138/2000 privind programul de restructurare în sectorul energiei electrice şi termice.
Pe de altă parte, conform art. 4 alin. 1, 2 din Legea nr. 13/2007 privind energia electrică (în vigoare de la data de 23.01.2007 până în anul 2012) strategia energetică naţională defineşte obiectivele sectorului energiei electrice pe termen mediu şi lung şi modalităţile optime de realizare a acestora, în condiţiile asigurării unei dezvoltări durabile a economiei naţionale. Strategia energetică se elaborează de ministerul de resort şi se aprobă de Guvern, cu consultarea organizaţiilor neguvernamentale, a partenerilor sociali şi a reprezentanţilor mediului de afaceri. Politica energetică, urmărind direcţiile stabilite prin strategia energetică, este elaborată de ministerul de resort pe baza Programului de guvernare (…), etc. Prevederile au fost preluate de noua Lege nr. 123/2012 privind energia electrică şi gazele naturale, prin articolele 4, 5.
Conform art. 5 alin. 3 din HG nr. 675/2007, … filialele Societăţii Comerciale Electrica SA, prevăzute la art. 1 alin. (2), preiau, conform obiectului lor principal de activitate, toate drepturile de operare în furnizarea energiei electrice aferente societăţilor de distribuţie şi furnizare a energiei electrice supuse divizării, în conformitate cu noile licenţe de furnizare, precum şi cu reglementările Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, facturile de energie electrică constituind titlu executoriu.
Conform art. 4 alin. 3 din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, … actele normative date în executarea legilor, ordonanţelor sau a hotărârilor Guvernului se emit în limitele şi potrivit normelor care le ordonă. Potrivit art. 108 alin. 2 din Constituţia României, … hotărârile se emit pentru organizarea executării legilor.
S-a reţinut că HG nr. 675/2007 a fost adoptată de guvern în vederea executării legii, prin lege, în speţă, înţelegându-se dispoziţiile Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale şi ale OUG nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome. Prin aceste dispoziţii legale, Societatea Comercială Electrica Furnizare SA a fost reorganizată din unitate economică de stat în societate comercială.
Metoda de interpretare a dispoziţiilor legale este cea istorico-teleologică, care ia în calcul finalitatea urmărită de legiuitor la adoptarea normei şi contextul istoric în care această normă apare. Astfel, se reţine că o calitate de titlu executoriu poate fi conferită unui înscris (altul decât o hotărâre judecătorească) doar prin lege ca act legislativ sau cu putere legislativă. Aceasta rezultă inclusiv din interpretarea dispozițiilor art. 632 alin. 1 Cod procedură civilă, noțiunea de lege neavând în vedere sensul general al termenului, ci pe cel restrâns. Prin urmare, mențiunea din art. 5 alin. 3 din HG nr. 675/2007, care reprezintă, în fapt, un act administrativ cu caracter normativ ce reprezintă lege în sensul larg al cuvântului, nu poate fi luată în considerare.
Într-o a doua opinie, minoritară, s-a apreciat că noţiunea de „lege” din art. 632 alin. 2 din NCPC vizează sensul larg al termenului.
Astfel, referitor la destinatarii normei prevăzute de art. 5 alin. 3 din HG nr. 675/2007, prin interpretarea gramaticală şi sistematică a acesteia, rezultă că caracterul de titlu executoriu era atribuit facturilor emise de Electrica Furnizare Muntenia Nord SA, care trebuia să respecte reglementările ANRE, printre care şi Ordinul ANRE nr. 88/2015 pentru aprobarea contractelor-cadru de furnizare a energiei electrice la clienţii casnici şi noncasnici ai furnizorilor de ultimă instanţă, a condiţiilor generale pentru furnizarea energiei electrice la clienţii finali ai furnizorilor de ultimă instanţă, a modelului facturii de energie electrică şi a modelului convenţiei de consum energie electrică, utilizate de furnizorii de ultimă instanţă.
Mai mult, HG nr. 675/2007 nu reglementa raporturile economice ori comerciale dintre societăţile de distribuţie şi furnizare nou înfiinţate, pentru a se putea concluziona că facturile ce constituiau titlu executoriu ar fi numai cele care circulau între aceste entităţi; de altfel, dispoziţiile art. 5 alin. 3 din HG nr. 675/2007 erau explicite în a stabili caracterul de titlu executoriu al facturilor emise de societatea de furnizare şi, aşa fiind, nu se putea imagina ipoteza în care societatea de furnizare a energiei electrice ar fi emis factură faţă de societatea de distribuţie a energiei electrice, în condiţiile în care până la consumator final, casnic ori noncasnic, energia electrică mai întâi se distribuia de la punctul de producere şi apoi se furniza, dovadă în acest sens fiind chiar raportul juridic, final, stabilit între societatea de furnizare şi consumator.
Opinia Institutului Național al Magistraturii
După cum dispune art. 632 alin. (2) C. pr. Civ., Constituie titluri executorii hotărârile executorii prevăzute la art. 633, hotărârile cu executare provizorie, hotărârile definitive, precum și orice alte hotărâri sau înscrisuri care, potrivit legii, pot fi puse în executare.
Potrivit art. 5 alin. (3) din Hotărârea nr. 675/2007 privind reorganizarea prin divizare parțială a societăților comerciale de distribuție și furnizare a energiei electrice, filiale ale Societății Comerciale Electrica – S.A., Filialele Societății Comerciale “Electrica” S.A., prevăzute la art. 1 alin. (2), preiau, conform obiectului lor principal de activitate, toate drepturile de operare în furnizarea energiei electrice aferente societăților de distribuție și furnizare a energiei electrice supuse divizării, în conformitate cu noile licențe de furnizare, precum și cu reglementările Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei, facturile de energie electrică constituind titlu executoriu.
Hotărârea de guvern este un act administrativ cu caracter normativ (conţine reguli generale, de aplicabilitate repetată, iar destinatarii acestuia sunt un număr indeterminat de subiecți).
Art, 4 alin. (4) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 prevede că actele administrative cu caracter normativ nu pot forma obiect al excepției de nelegalitate. Controlul judecătoresc al actelor administrative cu caracter normativ se exercită de către instanța de contencios administrativ în cadrul acțiunii în anulare, în condițiile prevăzute de prezenta lege.
Prin urmare, instanțele învestite cu proceduri judiciare care tind a valorifica valoarea de titlu executoriu a facturilor de energie electrică nu pot realiza controlul judecătoresc, pe cale incidentală, asupra unei hotărâri de guvern, astfel încât nu pot face aprecieri cu privire la nerespectarea art. 108 din Constituția României, în sensul că dispoziția privind caracterul executoriu al facturilor excedează sfera executării Legii nr. 15/1990 privind reorganizarea unităţilor economice de stat ca regii autonome şi societăţi comerciale şi a OUG nr. 30/1997 privind reorganizarea regiilor autonome.
Cât privește dispozițiile art. 632 alin. (2) C. pr. civ ., observând și prevederile art. 638 alin. (1) punct 4 C. pr. Civ. (potrivit cărora sunt, de asemenea, titluri executorii și pot fi puse în executare silită titlurile de credit sau alte înscrisuri cărora legea le recunoaște putere executorie), apreciem că rațiunea acestor dispoziții ale codului de procedură civilă nu a fost aceea de a realiza un filtru al normelor care conferă valoare de titlu executoriu anumitor înscrisuri, ci aceea de a preciza explicit categoriile titlurilor executorii, indisolubil legate de principiul legalității. Iar acest principiu presupune consacrarea caracterului executoriu pe fundamentul unui act normativ valabil, care poate fi reprezentat și de o hotărâre de guvern.
Opinia INM este în sensul că noțiunea de ˝lege˝ potrivit art. 632 alin. 2 C. pr. Civ. are în vedere noțiunea lato sensu, astfel încât produce efecte dispoziția dintr-o hotărâre de guvern care recunoaște facturilor de energie electrică valoarea de titlu executoriu.
În urma dezbaterilor s-a decis, cu unanimitate, ca această problemă să fie trecută pe ordinea de zi a următoarei întâlniri a secțiilor de contencios administrativ și fiscal.
Această problemă de drept a fost dezbătută cu prilejul întâlnirii președinților secțiilor specializate (foste comerciale) ale Înaltei Curți de Casație și Justiție și curților de apel – Ploiești, 27-28 iunie 2019.