„Unii oameni apar în viaţa ta ca o binecuvântare. Alţii, ca o lecţie…” – Maica Tereza
Problema Aeroportului Internaţional Oradea este una (cel puţin) delicată; atât pentru bihoreni, cât şi pentru administraţiile publice orădeană şi bihoreană.
În primul rând, din cauza – în opinia mea – dezinteresului faţă de această problemă manifestat în ultimii 30 de ani de aleşii judeţeni; Oradea a pierdut „lupta aeroportuară” cu municipiile Cluj-Napoca şi Timişoara. Mai mult, a pierdut şi lupta – poate mai importantă – cu localitatea maghiară Debreţin. Aeroportul din Ungaria, situat la câteva zeci de kilometri de Oradea şi la care se poate ajunge în 30 de minute exclusiv pe autostradă, operează curse spre Londra, Paris, Eindhoven, Palma de Mallorca şi Larnaca; de reţinut şi că operatorul Wizzair e maghiar.
În al doilea rând, niciun operator de zbor nu lansează o nouă rută înainte de minimum 4 ani de… analiză. Ryanair a făcut o excepţie – din păcate, de scurtă durată – în cazul Aeroportului Oradea, iar retragerea companiei irlandeze spune… multe pentru alţi potenţiali viitori operatori care au (avut) în vedere destinaţia Oradea.
În al treilea rând, un aeroport internaţional deserveşte o zonă cu nivel de trai ridicat (respectiv cu populaţie care îşi permite city-break-uri sau concedii mai scumpe) şi cu un mediu de afaceri prosper (respectiv firme locale cu legături de afaceri în străinătate). Din nefericire, Bihorul este încă departe de… prosperitatea pe care o dorim. Iar decizia aleşilor orădeni de a „subvenţiona” unele curse aeriene pentru a atrage operatori de zbor este una greu de susţinut pe termen lung…
Am explicat toate acestea ca să înţelegeţi că nu Consiliul Judeţean 2020-2024 va fi de vină pentru ne-operarea Aeroportului Oradea, dar şi că orice promisiune în acest sens este, în acest moment, o vorbă în vânt sau fals patriotism! Situaţia se poate schimba, în timp, dacă nivelul de trai al bihorenilor va creşte, mediul de afaceri va prospera şi, poate mai important decât toate, Bihorul va deveni atracţia turistică care ar trebui să fie. Ei bine, aici trebuie să lucreze Consiliul Judeţean!!!
Ce se mai poate face este, desigur, un… lobby susţinut pentru curse aeriene Oradea-Bucureşti şi retur la ore şi preţuri rezonabile pentru oamenii de afaceri, nu pentru parlamentari, primari şi reprezentanţi ai instituţiilor deconcentrate!
P.S. În final, trebuie să pomenesc şi faptul că, din fericire, bihorenii au la dispoziţie – la 3, respectiv 5 ore de mers cu maşina pe autostradă – aerogările internaţionale din Budapesta şi Viena. Adică deschidere totală spre întreaga lume!!!