material realizat de Ioana ȚENȚ, avocat partener – Societatea de avocați “DOSEANU&ASOCIAȚII”
În mare măsură, regimul juridic aplicabil actelor administrative este cuprins în dispoziţiile Legii nr. 554/2004, privind contenciosul administrativ. În conformitate cu prevederile acestei legi, actele administrative pot fi emise nu numai de organele administraţiei publice, ci şi de alte organe ale statului şi chiar de organizaţii particulare, atunci când realizează o activitate de organizare a executării şi de executare în concret a legii.
Prin suspendare se înţelege operaţiunea juridică ce determină încetarea temporară, provizorie a efectelor actelor administrative. Ea este dispusă, de regulă, când există un dubiu cu privire la legalitatea sau oportunitatea unui act. Când există certitudinea în ce priveşte această nelegalitate sau inoportunitate, se ia o măsură definitivă de încetare a efectelor actului administrativ, cum ar fi revocarea, anularea.
Suspendarea executării actului administrativ reprezintă o măsură dispusă de instanţa competentă în cazuri bine justificate şi pentru prevenirea unei pagube iminente, în scopul sistării temporare a executării actului administrativ unilateral până la pronunţarea instanţei de fond.
Cererea de suspendare se poate formula odată cu acţiunea principală sau printr-o acţiune separată, până la soluţionarea acţiunii în fond.
Această intervenție a instanței se poate cere de persoana vătămată, după sesizarea cu plângere prealabilă a autorităţii publice care a emis actul sau a autorităţii ierarhic superioare; când în cauză este un interes public major, de natură a perturba grav funcţionarea unui serviciu public administrativ, cererea de suspendare a actului administrativ normativ poate fi introdusă şi de Ministerul Public, din oficiu sau la sesizare. Cererea de suspendare a actului administrativ se timbrează cu suma de 20 lei.
Instanţa, primind cererea de suspendare, soluţionează de urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor, iar hotărârea prin care se pronunţă suspendarea este executorie de drept, însă poate fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul nu este suspensiv de executare.
Suspendarea executării actului administrativ are ca efect încetarea oricărei forme de executare, până la expirarea duratei suspendării.
Însă în cazul în care persoana vătămată nu introduce acţiunea în anularea actului în termen de 60 de zile, suspendarea încetează de drept şi fără nicio formalitate. Din acest motiv, este recomandat ca suspendarea executării actului administrativ unilateral să fie solicitată de reclamant prin cererea adresată instanţei competente pentru anularea, în tot sau în parte, a actului atacat. În acest caz, instanţa poate dispune suspendarea actului administrativ atacat, până la soluţionarea definitivă şi irevocabilă a cauzei.
În cadrul procesului privind suspendarea executării actului administrativ, reclamantul trebuie să demonstreze că în cauză sunt îndeplinite în mod concret cele două condiții, respectiv: cazul bine justificat, sens în care trebuie să arate că asupra actului administrativ planează un dubiu cu privire la legalitatea sau temeinicia acestuia, și că măsura suspendării este necesară pentru prevenirea unei pagube iminente. Trebuie menționat că nu pot fi formulate mai multe cereri de suspendare succesive pentru aceleaşi motive.