Senatorii au adoptat propunerea legislativă pentru abrogarea articolului I din Ordonanța de urgență 26/2012 care interzicea autorităților și instituțiilor publice să achiziționeze servicii juridice cu excepția situațiilor temeinic justificate, când acestea nu pot fi asigurate de către juriștii angajați.”Demersul legislativ reprezintă o modificare reparatorie necesară față de reglementarea din OUG 26/2012, vădit neconstituțională, prin care este îngrădit dreptul la avocat, garantat în art. 24 din Constituție”, se arată într-un comunicat al Uniunii Naționale a Barourilor din România (UNBR).
În forma actuală, articolul I al Ordonanței 26/2012 prevede că:
(1) Autoritățile și instituțiile publice ale administrației publice centrale și locale, indiferent de modul de finanțare și subordonare, societățile naționale, companiile naționale și societățile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum și regiile autonome care au în structura organizatorică personal propriu de specialitate juridică nu pot achiziționa servicii juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare.
(2) În situații temeinic justificate, în care activitățile juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, necesare autorităților și instituțiilor publice prevăzute la alin. (1), nu se pot asigura de către personalul de specialitate juridică angajat în aceste entități, pot fi achiziționate servicii de această natură, în condițiile legii, numai cu aprobarea:
a) ordonatorilor principali de credite pentru autoritățile și instituțiile publice ale administrației publice centrale;
b) consiliilor locale, consiliilor județene sau Consiliului General al Municipiului București, după caz, pentru autoritățile și instituțiile publice ale administrației publice locale.
(3) În situații temeinic justificate, în care activitățile juridice de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, necesare societăților naționale, companiilor naționale și societăților comerciale, precum și regiilor autonome prevăzute la alin. (1), nu se pot asigura de către personalul de specialitate juridică angajat în aceste entități, pot fi achiziționate servicii de această natură, în condițiile legii, numai cu aprobarea și mandatarea reprezentanților statului sau unităților administrativ-teritoriale în organele de conducere ale acestora:
a) de către ordonatorul principal de credite coordonator, în cazul celor la care statul este acționar integral sau majoritar;
b) de către consiliile locale, consiliile județene sau Consiliul General al Municipiului București, după caz, pentru cele la care unitățile administrativ-teritoriale dețin integral sau majoritar capitalul social.
În urma votului de miercuri al senatorilor, acest articol este abrogat.
”Abrogarea acestor prevederi va crea posibilitatea ca în anumite spețe complexe, procese care necesită un volum mare de muncă și de reprezentare, entitățile mai sus menționate să poată apela la servicii specializate de consultanță, de asistență și/sau de reprezentare, cu firme de avocatură care dispun de resursele umane și profesionale necesare, cu experiență în activitatea de reprezentare, cu avocați specializați în diferitele domenii ale dreptului”, a transmis UNBR.
Propunerea urmează să fie dezbătută de Camera Deputaților, care este for decizional.
DOCUMENT – Legea pentru abrogarea art. I din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 26/2012 privind unele măsuri de reducere a cheltuielilor publice și întărirea disciplinei financiare și de modificare și completare a unor acte normative: