O orădeancă de 69 de ani va primi daune morale de 25.000 de lei după ce a fost lovită cu motostivuitorul, într-un magazin Kaufland din Oradea, în timp ce se afla la cumpărături. Femeia a suferit răni care au necesitat 30-35 de zile de îngrijiri medicale și tratament de recuperare, motiv pentru care a dat magazinul în judecată. După doi ani și trei instanțe, Curtea de Apel Oradea a decis să o despăgubească pentru suferințele prin care a trecut.
Incidentul s-a petrecut pe 5 decembrie 2018, când clienta se afla la cumpărături în magazinul Kaufland din zona Prima Shops din Oradea. La un moment dat, a fost lovită de un motostivuitor condus de un angajat al magazinului. A fost transportată la unitatea de primire urgențe a Spitalului Municipal din oraș, iar investigațiile medico-legale au stabilit că a suferit mai multe răni pentru îngrijirea cărora avea nevoie de 30-35 de zile de îngrijiri medicale.
Concret, era vorba despre leziuni ”gamba stg. Laterală, 1/3 mijlocie, tegumentele prezintă o colorație cafenie pe o arie de 4/3 cm ; mișcările de abducție și adducție precum și mișcările în plan sagital a membrului superior stg se efectuează corespunzător ; subiectul acuză dureri la nivelul regiunii temporo zigomatice stg și coapsa stg, fata laterală.”
Victima a urmat apoi un tratament medicamentos, 11 ședințe fiziokinetoterapie, în perioada 7 – 21 ianuarie 2019 și i s-a recomandat evitarea efortului fizic. În plus, din ziua accidentului a purtat, timp de aproape trei săptămâni, un bandaj pentru imobilizarea mâinii.
Trei instanțe și aproape doi ani de procese
În urma acestui accident, clienta a dat în judecată magazinul Kaufland și a cerut să îi fie plătite cheltuielile cu îngrijirile medicale și daune morale de 25.000 de lei.
Chiar dacă au recunoscut incidentul și vina angajatului care manevra motostivuitorul, avocații magazinului au considerat nejustificate atât plata daunelor materiale, cât și valoarea despăgubirilor morale cerute: ”Apreciem că în cauză nu se justifică acordarea daunelor materiale în cuantum de 597,30 lei, deoarece partea vătămată nu a făcut dovada cheltuielilor pentru îngrijirea leziunilor suferite de pe urma accidentului. (…) Daunele morale solicitate în cazul de față sunt exagerat de mari, analiza trebuind să fie una in concreto față de toate cauzele producerii efectelor vătămătoare, netrebuind să aibă relevanță centrală pentru instanța de judecată cuantumul pretențiilor privind daunele morale solicitate de către părțile civile, întrucât acestea pot fi uneori total nejustificate, exagerate, fără măsură, iar această practică este întâlnită frecvent.”
În primă instanță, Judecătoria Oradea a hotărât ca magazinul să îi plătească clientei rănite 15.000 de lei daune morale și 1.000 de lei daune materiale. Procesul a ajuns la Tribunalul Bihor, care a obligat Kaufland să achite 597 de lei valoarea cheltuielilor cu îngrijirile medicale și 25.000 de lei daune morale.
În cele din urmă, hotărârea definitivă în acest caz a fost dată pe 22 septembrie 2020 de Curtea de Apel Oradea. Magistrații au constatat că recursul civil declarat Kaufland este nul și a menținut în întregime decizia Tribunalului Bihor. În plus, magazinul a fost obligat să-i mai plătească orădencei 1000 de lei, cheltuieli de judecată în recurs.
Nu este singurul caz în care Kaufland a fost obligat să achite despăgubiri unui client rănit într-unul din magazinele sale. Pe 26 august 2020, Judecătoria Iași a obligat compania să îi plătească daune materiale de 1397 de lei și despăgubiri morale de 15.000 de lei unei cliente care a alunecat pe podeaua acoperită cu ulei din zona raionului de fructe și a suferit o fractură la mâna dreaptă. Sentința nu este definitivă.