O dramă consumată în această vară, pe un drum din Sălaj, arată cât de periculos poate fi ”cocktailul” alcătuit din alcool și o mașină cu volanul pe partea dreaptă. Patru oameni au ajuns în mormânt în urma unui accident provocat pe 9 iulie de un șofer beat, care a intrat pe contrasens și a izbit în plin un autoturism care circula regulamentar. Printre morți s-au aflat șoferul nevinovat, un bihorean care se întorcea cu familia de la mare, dar și autorul accidentului. Așa că, pentru că nu mai aveau pe cine să tragă la răspundere, procurorii din Sălaj au hotărât să claseze dosarul.
Într-un an atipic, din cauza pandemiei de coronavirus, vara lui 2020 se anunța una liniștită și frumoasă pentru familia lui Dorel-Otto Mitrana Zetocha, de 44 de ani, din Marghita. În luna iulie, alături de soție și de fiica sa, de 16 ani, fusese în vacanță la mare, iar pe drumul de întoarcere spre casă, s-a oprit o zi la Bușteni.
A doua zi, pe 8 iulie, au pornit la drum după-amiaza, cu gândul de a ajunge la Marghita, unde familia își cumpărase de puțină vreme un apartament. Însă călătoria lor s-a oprit brusc, în noapte, pe un drum din județul Sălaj.
Mașina ucigașă
Trecuse cu puțin peste miezul nopții, când un apel la 112 anunța tragedia de pe DN 19B, între localitățile Ip și Zăuan, din județul Sălaj. Polițiștii erau alertați că, în jurul orei 0:20, două mașini s-au ciocnit frontal și că, din păcate, existau victime.
Ajunși la locul accidentului, agenții de la Circulație au fost puși în fața unor imagini de coșmar. Cele două autoturisme implicate în accident, un Audi și un Volkswagen, erau distruse, iar bilanțul victimelor – cutremurător: patru morți și patru răniți grav. 10 ambulanțe și trei echipaje de descarcerare au lucrat contracronometru pentru a salva victimele.
Anchetatorii au refăcut filmului tragediei și au scos la iveală amănunte înfiorătoare. Autorul accidentului era un tânăr de 22 de ani, Robert Kyraly, din satul Zăuan. În acea seară fusese la o petrecere organizată de un consătean, după care, împreună cu patru prieteni – de 22, 23, 29 și 30 de ani, a plecat spre o benzinărie aflată la ieșirea din Ip. Se urcaseră cu toții într-un Audi cu volan pe dreapta, condus de Robert.
De la benzinărie și-au cumpărat țigări și au pornit mai departe, spre Zăuan. Câteva minute mai târziu, tânărul aflat la volan încerca o depășire într-o zonă de drum drept și a intrat ”glonț”, cum spun șoferii, în mașina familiei din Marghita, care se întorcea de la mare.
Moarte și durere
Polițiștii nu au găsit nicio urmă de frânare în zonă. Era clar că, din scaunul de șofer din dreapta, tânărul din Audi nu văzuse că din sens opus venea regulamentar Volkswagen-ul familiei Mitrana Zetocha. În plus, era beat, au aflat ulterior anchetatorii – mai precis, băuse într-atât de mult înainte de a se urca la volan încât avea o alcoolemie de 1,9 la mie. Și nu doar el, ci și prietenii cu care se afla în mașină – dintre care unul depășise 3 la mie.
Polițiștii au mai găsit un amănunt important în producerea accidentului: farul din stânga al Audiului nu funcționa. Din acest motiv era posibil ca șoferul bihorean al Volkswagen-ului să nu fi observat de la început manevra de depășire făcută de cealaltă mașină, care a trecut peste marcajul longitudinal al șoselei, și să nu fi avut timp să schițeze niciun gest.
Impactul a fost frontal, iar urmările, dramatice: ambii șoferi au murit pe loc. Doi dintre tinerii din Audi – pasagerul aflat pe locul din stânga și unul din cei aflați pe bancheta din spate – au murit și ei. Alți doi tineri au suferit răni grave și au fost duși la spital.
Din mașina de Bihor, soția și fiica de 16 ani ale șoferului au supraviețuit, dar, grav rănite, au fost duse de urgență la spitalul județean din Zalău. Suferințele lor erau abia la început…
Luni la rând prin spitale
Adolescenta de 16 ani a ajuns direct la Terapie Intensivă și chiar a fost nevoie să fie resuscitată de două ori. Din cauza rănilor grave, a fost mutată la Spitalul de Urgență pentru Copii din Cluj-Napoca, unde a stat timp de două luni, până la începutul lui septembrie. Biletul de ieșire din spital era o înșiruire șocantă de 27 de răni și probleme de sănătate.
Și șoția șoferului din Marghita a suferit răni grave în urma accidentului, iar la un moment dat, a fost mutată pentru două săptămâni la Spitalul Județean din Oradea. Cu 10 coaste rupte, fractură de bazin și ambele picioare fracturate, s-a refăcut greu, dar nici acum nu se poate deplasa fără un cadru special.
Pierderea tatălui și a soțului este, însă, cea mai mare dramă pe care cele două continuă să o trăiască. Și care le va marca întreaga viață, sfâșiată brutal, într-o noapte de iulie, atât de aproape de casă, de inconștiența unui tânăr care a trimis în mormânt patru oameni nevinovați.
Decesul autorului accidentului nu le-a dat altă alternativă anchetatorilor decât să claseze dosarul. Ceea ce s-a și întâmplat la sfârșitul lunii octombrie. Însă procesul civil va continua, pentru acordarea de daune celor care au avut de suferit în urma accidentului.
Drame provocate pe șosele de alcool și mașinile cu volan pe dreapta
Alcoolul este în topul cauzelor care au stat la baza producerii de tragedii rutiere. Conform statisticilor, România este pe locul 9 în Europa și pe locul 29 în lume în ceea ce privește decesele din accidentele de circulație provocate de consumul de alcool. Statisticile oficiale arată că, numai în 2019, peste 1500 de șoferi aflați sub influența alcoolului au provocat accident soldate cu morți și răniți.
La rândul lor, mașinile cu volan pe partea dreaptă sunt în mijlocul unor controverse legate de prezența lor pe drumurile din România, fiind considerate adevărate pericole în trafic. Potrivit Poliției Române, în prima jumătate a acestui an s-au produs 25 de accidente rutiere grave cu implicarea autovehiculelor cu post de conducere pe partea dreaptă, soldate cu decesul a 16 persoane și rănirea gravă a altor 24 de oameni. În 24 dintre cele 25 de accidente, vina a aparținut șoferilor acestor autovehicule.
Specialiștii susțin că, în majoritatea cazurilor, accidentele rutiere în care sunt implicate mâini cu volan pe dreapta sunt produse din vina șoferilor acestora, pe fondul unei depășiri neregulamentare. Acest tip de vehicul asigură o vizibilitate redusă în cazul depășirilor, cel de la volan fiind nevoit să pătrundă pe contrasens mai mult decât ar fi nevoie în cazul autovehiculelor cu volanul pe partea stângă. Situația este și mai riscantă pe timp de noapte ori în caz de ploaie sau ceață.
Rămâne o întrebare: de câți morți mai e nevoie pentru ca autoritățile să interzică prezența acestor mașini pe drumurile din România?