DNA a venit cu precizări extinse referitoare la descinderile de joi dimineața făcute la Serviciul de Permise și Înmatriculări Suceava, la sediile mai multor instituții și la domiciile unor funcționari, printre care și polițiști. Anchetatorii au anunțat că au ridicat sume uriașe de bani, printre care 1.225.000 de euro, 12.000 de dolari și 790.000 de lei, dar și bijuterii și chiar opt mașini de lux. Procurorii anticorupție au detaliat atât felul în care erau obținute, pe șpagă, permise auto, cât și cum facilitau membrii grupării infracționale înmatricularea unor mașini.
Potrivit DNA, în perioada 2018 – 2020, la nivelul Serviciului Public Comunitar Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor Suceava ar fi funcționat o grupare infracțională în care, alături de polițiști și funcționari, au fost cooptate mai multe persoane printre care instructori auto și angajați ai Registrului Auto Român. ”Gruparea ar fi acționat în scopul obținerii de sume de bani, pe două paliere: în legătură cu susținerea și promovarea examenelor practice pentru obținerea permiselor de conducere și în legătură cu înmatricularea autoturismelor”, au explicat anchetatorii.
În ceea ce privește modul de funcționare al acestui grup, acesta s-a aexact pe coordonarea și planificarea activității de examinare practică a candidaților într-o asemenea manieră încât să asigure promovarea contra unor sume de bani. Acestea erau cuprinse între 300-1500 de euro la traseu, respectiv 3.000-6.000 de euro la examinarea teoretică.
”Concret, persoanele care nu aveau acces direct la examinatori, în cazul în care doreau să le fie facilitată promovarea probei practice pentru un anumit candidat, trimiteau în dimineața zilei de examinare sau anterior, numele persoanelor care urmează să susțină proba practică pentru permisul de conducere, însoțite de o copie/fotografie a cărții de identitate”, se arată în comunicatul DNA.
Ulterior, un angajat al Serviciului Permise Suceava centraliza datele acestor persoane, iar unul dintre șefii Serviciului imprima tabelele cu programarea. Angajatul de la Permise se deplasa apoi în biroul agenților de poliție, unde se desigilau plicurile în vederea identificării atât a persoanelor cu privire la care a primit datele, cât și cu privire la identitatea lucrătorului de poliție care îl va examina.
După identificare, se lua legătura cu examinatorul căruia i-a fost repartizat candidatul.
”În cazul în care examinatorul se afla în aceeași încăpere, angajatul de la serviciul permise îi comunica în mod direct numele candidatului și îi făcea o scurtă prezentare a persoanei acestuia, oferindu-i detalii referitoare la filiera din partea căreia vine, unde locuiește acesta, dacă aptitudinile sale referitoare de conducerea autovehiculului sunt corespunzătoare, ș.a.. În cazul în care se afla în teren, examinatorul primea datele cu privire la candidat prin mijloace de comunicare cât mai conspirate, respectiv prin intermediul diferitelor aplicații telefonice”, au detaliat procurorii anticorupție.
Simpla menționare a numelui unui candidat presupunea automat faptul că acesta urma să dea o sumă de bani cu titlu de mită. Aceasta varia în funcție de profilul candidatului, au aflat anchetatorii.
Înmatriculare pe repede înainte, contra șpăgii potrivite
În ceea ce privește cea de-a doua ”ocupație” a grupării, înmatricularea autoturismelor, membrii grupului urgentau, facilitau ori asigurau fără programare omologarea sau verificarea RAR precum și înmatricularea provizorie și definitivă a autoturismelor. Totul, în schimbul unor sume cuprinse între 200 și 1.000 de euro.
”Practic, aceștia, în timp, și-au făcut chiar un “renume” în sensul că puteau facilita cu succes omologarea/verificarea RAR. precum și înmatricularea provizorie și definitivă a autoturismelor, cu complicitatea unor funcționari publici, contra unor sume de bani, cu atribuții în ceea ce privește aceste activități (ingineri RAR precum și agenți de poliție, respectiv, ofițeri de poliție cu atribuții de aprobare a documentelor din cadrul S.P.C.R.P.C.Î.V. Suceava)”, se arată în comunicatul DNA.
Urmare a acestor demersuri, omologarea sau verificarea tehnică, respectiv înmatricularea autoturismelor erau realizate rapid, fără a mai fi nevoie de programare. În unele cazuri, toate operațiunile ar fi fost făcute chiar dacă documentele nu erau complete sau nu erau în regulă ori autoturismele prezentau defecțiuni tehnice majore.
Comments 4