Material realizat de avocat Irina Poinar – Cabinet de avocat și insolvență – Irina Poinar
Starea de incompatibilitate prevăzută de Legea 161/2003 poate fi reținută doar dacă persoana evaluată deține concomitent atât calitate în cadrul autorităților administrative locale, cât și o anumită calitate într-o anumită societate comercială.
Premise:
1.Tatăl, persoana evaluată, director la o companie în cadrul căreia o autoritate locală are calitatea de acționar.Funcția de director este deținută în baza unui contract de mandat, așa cum acesta este reglementat de prevederile Legii 31/1990 privind societățile comerciale,
2.Fiul este asociat și administrator la o societate comercială de distribuție materiale de birotică și papetărie.
3. Firma deținută de fiu participă la licitație, achiziții publice, încheind 5 contracte de furnizare cu Poliția Locală, Consiliul Local, Administrația Socială Comunitară și Primărie.
4. Agenția Națională de Integritate analizează și evaluează activitatea directorului, concluzionând că se află într-o stare de incompatibilitate prevăzută de Legea 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei
Soluție:
Raportul de evaluare este nelegal, fiind rezultatul unei interpretări eronate a prevederilor art. 90 din Legea 161/2003 care statuează: consilierii locali și consilierii județeni care au funcția de președinte, vicepreședinte, director general, manager, acționari sau asociat la societățile comerciale cu capital privat sau cu capital majoritar de stat ori cu capital al unei unități administrativ-teritoriale nu pot încheia contracte de asociere cu autoritățile administrației publice locale din care fac parte, cu instituțiile sau regiile autonome de interes local, aflate în subordinea ori sub autoritatea consiliul local sau județean respective, ori cu societățile comerciale înființate de consilieri locali sau consiliile județene respective. Prevederile se aplică și în cazul în care funcțiile sau calitățile respective sunt deținute de soțul sau rudele de gradul unu ale alesului local.
Prevederile articolului 90 alin. 1 și 2 din Legea 161/2003 trebuie interpretate în sensul că starea de incompatibilitate prohibită se referă la acea situație când o persoană sau o rudă de gradul unu al acesteia are în mod concomitent, pe de o parte, o anumită calitate în cadrul autorităților administrative locale și, pe de altă parte, o anumită calitate în cadrul anumitor societăți comerciale ori la regiile autonome aflate sub autoritatea consiliilor locale sau județene ori la societățile înființate de consiliile respective și, uzând de cumulul celor două calități, încheie contracte comerciale.
Agenția Națională de Integritate, în evaluarea realizată, nu a ținut cont de acest cumul și pur și simplu s-a limitat la a stabili calitatea de director la societatea deținută de autorități și la faptul că fiul este asociat și administrator într-o societate comercială care a încheiat contracte cu diverse autorități, fără a analiza dacă tatăl, persoana evaluată, are calitate concomitent atât în cadrul unor autorități locale, cât și în cadrul unor societăți comerciale. Având în vedere că persoana evaluată nu deținea decât funcția de director la companie deținută de autorități, fără a avea vreo altă funcție în instituții sau autorități locale care să-i permită exercitarea vreunei influențe, raportul de evaluare se impune a fi anulat, constatându-se că persoana evaluată nu a încălcat prevederile legale.
Această interpretare a fost dată de Curtea de Apel Oradea în dosarul nr. 199/35/CA/2020:
Menționez că sentința nu este definitivă.