Titlul problemei de drept: Acordarea sporurilor prevăzute la subpct. 6.2, lit. a (pct. 1, 2), pct. II, lit. A, Capitolul II, Anexa VIII din Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, modificată şi completată, personalului din cadrul direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor. Data de la care pot fi acordate.
- Materia: civil
- Submaterie: litigii de muncă și asigurări sociale
- Acte normative incidente: subpct. 6.2, lit. a (pct. 1, 2), pct. II, lit. A, Capitolul II, Anexa VIII din Legea nr. 153/2017, art. 38 din Legea nr. 153/2017
- Cuvinte-cheie: salarizare, personal bugetar, spor
Problema de drept: Dreptul salariaților la sporurile prevăzute de subpct. 6.2, lit. a (pct. 1, 2), pct. II, lit. A, Capitolul II, Anexa VIII din Legea nr. 153/2017 personalului din cadrul direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în cazul în care salariaţii respectivi nu le-au avut în plată la data intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017 sau drepturile lor nu au ajuns la nivelul salariului aferent anului 2022. Stabilirea datei de la care se acordă sporurile.
Practica Curţii de Apel Oradea
S-a considerat că personalul direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor poate beneficia de aceste sporuri, sub condiţia concretizării sporului printr-un act (administrativ) al angajatorului, instanţa neputându-se, sub acest aspect, substitui autorităţii, dar numai începând cu data de 01.01.2019. În acest sens, există, până în prezent, o singură decizie la nivelul Curţii de Apel Oradea, alte dosare similare nefiind pe rolul instanţei.
S-a constatat, însă, că alte curţi de apel au considerat că aceste sporuri pot fi acordate începând cu data de 01.01.2018, iar din considerentele deciziilor respective nu rezultă că ar fi fost concretizat sporul în discuţie printr-un act emis de către angajator.
Argumente esenţiale privind soluţia Curţii de Apel Oradea:
1. Personalul din instituţiile publice sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor care este încadrat şi îşi desfăşoară activitatea în specialitatea funcţiilor specifice prevăzute în prezenta anexă beneficiază şi de următoarele categorii de sporuri şi drepturi:
a) Sporuri:
1. Spor pentru condiţii deosebite de muncă vătămătoare/periculoase care implică risc de îmbolnăvire şi/sau contagiune directă sau indirectă, respectiv riscuri asociate datorate condiţiilor specifice de desfăşurare a activităţii – de până la 35%;
2. Sporul pentru condiţii deosebit de periculoase cum sunt TBC, bruceloză, gripa aviară, encefalopatii spongiforme transmisibile, salmoneloze, alte zoonoze, pesta, febra aftoasă, leucoze şi alte boli asemenea, anatomie patologică, necropsii şi medicină legală, corespunzător activităţii efective desfăşurate în aceste condiţii, precum şi corespunzător activităţii specifice din laboratoarele sanitare şi pentru siguranţa alimentelor – de până la 75%, potrivit subpct. 6.2, lit. a) (pct. 1, 2), pct. II, lit. A, Capitolul II, Anexa VIII din Legea nr. 153/2017.
2. Cuantumul sporurilor se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, cu consultarea sindicatelor sau, după caz, a reprezentanţilor salariaţilor, în limita prevederilor din Regulamentul elaborat potrivit prezentei legi, având la bază buletinele de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autorităţile abilitate în acest sens, potrivit subpct. 6.2, lit. a) (pct. 8), pct. II, lit. A, Capitolul II, Anexa VIII din Legea nr. 153/2017.
3. Ulterior, prin Hotărârea Guvernului nr. 917/2017 a fost aprobat Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, a mărimii concrete a sporului pentru condiţii de muncă, precum şi a condiţiilor de acordare a acestuia pentru familia ocupaţională de funcţii bugetare “Administraţie” din administraţia publică centrală, condiţiile de acordare a sporurilor personalului din Administraţia Publică Sanitară Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor fiind prevăzute în anexa 3 la acest regulament.
4. Personalul din instituţiile publice sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor beneficiază în condiţiile prevăzute în anexa nr. 3 de sporurile prevăzute în anexa nr. VIII, la cap. II, lit. A pct. II, subpct. 6.2, lit. a) pct. 1 – 3 din Legea-cadru nr. 153/2017, potrivit art. 6 din Regulamentul-cadru.
5. Cuantumul acestor sporuri se aprobă prin ordin al preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor, potrivit art. 7 din Regulamentul-cadru.
6. Pentru aplicarea acestei dispoziţii, preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor a emis Ordinul nr. 633/05.02.2018 cu privire la stabilirea cuantumului sporurilor privind condiţiile de muncă pentru personalul din cadrul Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Satu Mare.
7. Potrivit art. 2 din acest ordin (nr. 633/2018), cuantumul efectiv al sporurilor se aprobă prin decizie a directorului executiv, cu consultarea sindicatului, în limita prevederilor legale incidente, pe baza buletinului de determinare prin expertizarea locurilor de muncă nr. 73/29.01.2018.
8. Nominalizarea personalului care beneficiază de sporuri se face de către şeful ierarhic şi se aprobă prin decizie a directorului executiv, cu consultarea sindicatului, potrivit art. 3 din Ordinul nr. 633/05.02.2018.
9. Având în vedere acest ordin (nr. 633/2018), directorul executiv al Direcţiei Sanitare Satu Mare a emis Decizia nr. 154/02.03.2018, prin care sporurile în discuţie au fost concretizare la un nivel de 30%, potrivit art. 1 din decizie (nr. 154/2018), dovada consultării sindicatului fiind făcută prin procesul-verbal nr. 1242/02.02.2018.
10. Ulterior, preşedintele Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor a emis Ordinul nr. 1381/27.07.2018 cu privire la stabilirea cuantumului sporurilor privind condiţiile de muncă pentru personalul din cadrul Direcţiei Sanitar-Veterinare şi pentru Siguranţa Alimentelor Satu Mare, care, în esenţă, are aceleaşi reglementări ca şi cele ale Ordinului nr. 633/05.02.2018.
11. Din adresa nr. 1028/29.01.2019, emisă de către Direcţia Sanitară, rezultă că apelanţii-reclamanţi îndeplinesc condiţiile stabilite prin acest ordin (nr. 1381/27.07.2018).
12. Riscurile la care sunt expuşi apelanţii-reclamanţi, condiţiile concrete de muncă rezultă din buletinele de determinare.
13. De altfel, aceste aspecte de fapt, conform buletinelor de determinare prin expertizarea locurilor de muncă, nu au fost combătute.
14. Rezultă că existenţa condiţiilor de muncă deosebit de periculoase se confirmă prin buletinele de determinare respective, intimata Direcţia Sanitară neformulând apărări strict sub acest aspect.
Dezlegări asupra cauzei din perspectiva aplicării în timp a prevederilor Legii nr. 153/2017.
1. Legea nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice a intrat în vigoare la data de 1 iulie 2017, potrivit art. 43 din acest act normativ.
2. Începând cu această dată (1 iulie 2017), prevederile Legii nr. 153/2017 se aplică etapizat, potrivit art. 38, alin. 1 din lege.
3. Prima etapă se referă la perioada 01.07.2017 – 31.12.2017, pe durata căreia cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcţie şi indemnizaţiilor de încadrare, precum şi cuantumul sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizaţia brută de încadrare, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii, se menţin în plată la nivelul acordat pentru luna iunie 2017.
4. A doua etapă se referă la perioada 1 ianuarie 2018 – 31 decembrie 2018.
5. Începând cu data de 1 ianuarie 2018, cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare, precum şi cuantumul brut al sporurilor, indemnizaţiilor, compensaţiilor, primelor, premiilor şi al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, indemnizaţia brută de încadrare, solda lunară/salariul lunar de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se majorează cu 25% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, fără a depăşi limita prevăzută la art. 25, în măsura în care personalul respectiv îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii, potrivit art. 38, alin. 3, lit. a din Legea nr. 153/2017, aceasta fiind regula pentru a doua perioadă.
6. De la această regulă, există anumite situaţii de excepţie pentru anumite categorii socio-profesionale, potrivit art. 38, alin. 3, lit. b) – f) din Legea nr. 153/2017, apelanţii-reclamanţi nefiind în categoriile prevăzute, în mod expres şi limitativ, printre beneficiarii dispoziţiilor derogatorii.
7. Cu alte cuvinte, în această etapă a doua, apelanţii nu pot beneficia de alte drepturi salariale decât de majorarea prevăzută la art. 38, alin. 3, lit. a din Legea nr. 153/2017.
8. Sporurile în litigiu sunt prevăzute într-una dintre anexele legii (Anexa VIII).
9. Toate aceste anexe ale legii urmează a fi aplicate în a treia etapă, adică în perioada anilor 2019 – 2022, potrivit art. 38, alin. 4 din Legea nr. 153/2017.
10. În concret, în perioada 2019 – 2022 se va acorda anual o creştere a salariilor de bază, soldelor de funcţie/salariilor de funcţie, indemnizaţiilor de încadrare, fiecare creştere reprezentând 1/4 din diferenţa dintre salariul de bază, solda de funcţie/salariul de funcţie, indemnizaţia de încadrare prevăzute de lege pentru anul 2022 şi cel/cea din luna decembrie 2018, conform art. 38, alin. 4, teza întâi din Legea nr. 153/2017.
11. Tot astfel, celelalte drepturi salariale prevăzute în anexele Legii nr. 153/2017 (de exemplu, sporurile) vor fi acordate începând cu 1 ianuarie 2019.
12. Mai exact, începând cu această dată (1 ianuarie 2019), sporurile vor fi determinate prin aplicarea procentelor prevăzute în conţinutul legii şi în anexe asupra salariului de bază, rezultând cuantumul care va fi acordat anual – a se vedea, în acest sens, Decizia nr. 82/2018 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept (pct. 81).
13. Prin acţiunea civilă pendinte, Sindicatul solicită acordarea sporurilor prevăzute în Anexa VIII începând cu data de 01.01.2018.
14. Sporurile respective, însă, nu pot fi acordate începând cu această dată (01.01.2018), întrucât apelanţii-reclamanţi nu erau beneficiarii acestor drepturi în luna decembrie 2017.
15. Rezultă că, pentru această categorie socio-profesională, legea a stabilit doar majorarea de 25% a salariului brut şi a sporurilor avute în luna decembrie 2017 (art. 38, alin. 3, lit. a din Legea nr. 153/2017).
16. De asemenea, apelanţii-reclamanţi nu se încadrează nici în prevederile art. 38, alin. 6 din Legea nr. 153/2017, potrivit cărora „în situaţia în care, începând cu 1 ianuarie 2018, salariile de bază, soldele de funcţie/salariile de funcţie, indemnizaţiile de încadrare sunt mai mari decât cele stabilite potrivit prezentei legi pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari ca urmare a majorărilor salariale reglementate, se acordă cele stabilite pentru anul 2022.”
17. Aşadar, acordarea sporurilor în litigiu, începând cu data de 01.01.2018, s-ar putea face doar în cazul excepţional în care apelanţii-reclamanţi au salarii de bază mai mari decât cele stabilite prin lege pentru anul 2022 (Decizia nr. 82/2018 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept), această situaţie de fapt nefiind constatată în speţă.
Acordarea sporurilor în discuţie după anul 2019.
1. În opinia intimatei Direcţia Sanitară, sporurile în litigiu nu pot fi acordate nici după data de 1 ianuarie 2019, fiind invocate aceleaşi motive: apelanţii-reclamanţi nu au avut anterior sporurile respective şi faptul că salariul de bază nu a devenit mai mare decât cel prevăzut pentru anul 2022.
2. Aceste motive au caracter fondat, constată Curtea, numai până la data de 31.12.2018.
3. Începând cu data de 01.01.2019, adică în a treia etapă de aplicare etapizată a Legii nr. 153/2018, sporurile prevăzute în anexe vor fi acordate tuturor peroanelor care îndeplinesc condiţiile legale.
4. Rezultă că sporul de 30%, concretizat prin Decizia nr. 154/2018 a directorului executiv al Direcţiei Sanitare Satu Mare, va fi acordat, începând cu data de 01.01.2019, nu numai persoanelor menţionate în această decizie, ci şi apelanţilor-reclamanţi, condiţiile prevăzute de lege fiind îndeplinite, intimata neformulând contestaţii/obiecţiuni strict sub acest aspect (al condiţiilor constatate prin buletinele de determinare).
5. De altfel, punctul de vedere al Ministerului Muncii şi Justiţiei Sociale, la care face referire intimata, este corect, dar numai pentru anul 2018, acesta fiind exprimat în data de 21.12.2017.
6. Însă aceleaşi argumente nu mai sunt în acord cu prevederile legale de la art. 38, alin. 4 din Legea nr. 153/2017, pentru perioada 2019 – 2022, astfel cum au fost interpretate aceste dispoziţii de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (Decizia nr. 82/2018).
7. Curtea constată că apelanţii-reclamanţi nu beneficiază de sporurile în litigiu, întrucât nu au fost nominalizaţi prin Decizia nr. 154/2018.
8. Numai că, în opinia intimatei, nominalizarea respectivă nu a fost făcută pentru că drepturile în discuţie nu pot fi acordate decât personalului care a avut acele sporuri în salariul brut existent în plată la data de 31.12.2017 sau care, prin majorarea salariului cu 25%, aplicabilă începând cu data de 01.01.2018, a ajuns la nivelul maximal de salarizare, determinat de grilele stabilite pentru anul 2022, conform adresei nr. 11016/26.09.2019.
9. După data de 01.01.2019, acest punct de vedere nu mai poate fi acceptat, faţă de considerentele Deciziei nr. 82/2018, pronunţată de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept (pct. 81).
10. Având în vedere îndeplinirea tuturor condiţiilor de fond pentru acordarea sporurilor în litigiu, aspect necontestat în cauză, precum şi împrejurarea că aceste drepturi au fost concretizate prin Decizia angajatorului nr. 154/2018 la nivelul de 30%, Curtea constată îndreptăţirea apelanţilor-reclamanţi la acordarea acestor drepturi, dar numai începând cu data de 01.01.2019.
11. Aceste aspecte, însă, nu sunt de natură să conducă la concluzia nelegalităţii deciziei nr. 154/2018, întrucât prin actul normativ contestat s-a concretizat sporul în discuţie, strict această chestiune nefăcând obiectul cauzei.
12. De altfel, în lipsa unei astfel de concretizări, acţiunea nu ar putea fi admisă, deoarece drepturile respective ar avea doar un caracter potenţial.
Anexăm următoarele hotărâri judecătoreşti: – Decizia civilă nr. 947/A/17.12.2019, pronunţată de către Curtea de Apel Oradea în Dosarul nr. 988/83/2018*; – Decizia civilă nr. 1124/11.04.2019, pronunţată de către Curtea de Apel Ploieşti în Dosarul nr. 3364/105/2018; – Decizia civilă nr. 939/28.03.2019, pronunţată de către Curtea de Apel Ploieşti în Dosarul nr. 1881/120/2018; – Decizia civilă nr. 1445/16.05.2019, pronunţată de către Curtea de Apel Ploieşti în Dosarul nr. 3365/105/2018. 49
Cadrul normativ aplicabil:
Anexa VIII Legea 153/2017 6.2. Sporuri și alte drepturi Personalul din instituțiile publice sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor care este încadrat și își desfășoară activitatea în specialitatea funcțiilor specifice prevăzute în prezenta anexă beneficiază și de următoarele categorii de sporuri și drepturi:
a) Sporuri:
1. Spor pentru condiții deosebite de muncă vătămătoare/periculoase care implică risc de îmbolnăvire și/sau contagiune directă sau indirectă, respectiv riscuri asociate datorate condițiilor specifice de desfășurare a activității – de până la 35%;
2. Sporul pentru condiții deosebit de periculoase cum sunt TBC, bruceloză, gripa aviară, encefalopatii spongiforme transmisibile, salmoneloze, alte zoonoze, pesta, febra aftoasă, leucoze și alte boli asemenea, anatomie patologică, necropsii și medicină legală, corespunzător activității efective desfășurate în aceste condiții, precum și corespunzător activității specifice din laboratoarele sanitare și pentru siguranța alimentelor – de până la 75%;
b) Cuantumul sporurilor se aprobă prin ordin al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, cu consultarea sindicatelor sau, după caz, a reprezentanților salariaților, în limita prevederilor din Regulamentul elaborat potrivit prezentei legi, având la bază buletinele de determinare sau, după caz, expertizare, emise de către autoritățile abilitate în acest sens.
c) Prevederile lit. a) și b) se aplică în mod corespunzător și funcționarilor publici din aparatul propriu al Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor și structurile subordonate acesteia.
Regulamentul-cadru privind stabilirea locurilor de muncă, a categoriilor de personal, a mărimii concrete a sporului pentru condiții de muncă, precum și a condițiilor de acordare a acestuia pentru familia ocupațională de funcții bugetare “Administrație” din administrația publică centrală din 20.12.2017
Art. 6. – Personalul din instituțiile publice sanitare veterinare și pentru siguranța alimentelor beneficiază în condițiile prevăzute în anexa nr. 3, care face parte integrantă din prezentul regulament, de sporurile prevăzute în anexa nr. VIII, la cap. II lit. A pct. II subpct. 6.2 lit. a) pct. 1-3 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 7. – Cuantumul sporurilor prevăzute la art. 6 se aprobă prin ordin al președintelui Autorității Naționale Sanitare Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor, potrivit prevederilor cuprinse în anexa nr. VIII, la cap. II lit. A pct. II subpct. 6.2 lit. a) pct. 8 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare. Legea 153/2017 Art. 38. – Aplicarea legii (1) Prevederile prezentei legi se aplică etapizat, începând cu data de 1 iulie 2017.
(2) Începând cu data de 1 iulie 2017:
a) se mențin în plată la nivelul acordat pentru luna iunie 2017, până la 31 decembrie 2017, cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție și indemnizațiilor de încadrare, precum și cuantumul sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, indemnizația brută de încadrare, solda lunară de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, în măsura în care personalul ocupă aceeași funcție și își desfășoară activitatea în aceleași condiții; (…)
(3) Începând cu data de 1 ianuarie 2018 se acordă următoarele creșteri salariale: a) cuantumul brut al salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare, precum și cuantumul brut al sporurilor, indemnizațiilor, compensațiilor, primelor, premiilor și al celorlalte elemente ale sistemului de salarizare care fac parte, potrivit legii, din salariul lunar brut, indemnizația brută de încadrare, solda lunară/salariul lunar de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice se majorează cu 25% față de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, fără a depăși limita prevăzută la art. 25, în măsura în care personalul respectiv își desfășoară activitatea în aceleași condiții; (…)
(4) În perioada 2019-2022 se va acorda anual o creștere a salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare, fiecare creștere reprezentând 1/4 din diferența dintre salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare prevăzute de lege pentru anul 2022 și cel/cea din luna decembrie 2018. Creșterea respectivă și data de aplicare se stabilesc prin legea anuală a bugetului de stat cu respectarea prevederilor art. 6 lit. h). (…)
(6) În situația în care, începând cu 1 ianuarie 2018, salariile de bază, soldele de funcție/salariile de funcție, indemnizațiile de încadrare sunt mai mari decât cele stabilite potrivit prezentei legi pentru anul 2022 sau devin ulterior mai mari ca urmare a majorărilor salariale reglementate, se acordă cele stabilite pentru anul 2022.
(6indice 1) Începând cu luna mai 2018, în situația în care veniturile salariale nete acordate potrivit prevederilor prezentei legi sunt mai mici decât cele aferente lunii februarie 2018, se acordă o sumă compensatorie cu caracter tranzitoriu care să acopere diferența, în măsura în care persoana își desfășoară activitatea în aceleași condiții. Suma compensatorie este cuprinsă în salariul lunar și nu se ia în calcul la determinarea limitei prevăzute la art. 25. Suma compensatorie se determină lunar pe perioada în care se îndeplinesc condițiile pentru acordarea acesteia. (…)
Decizia ÎCCJ nr. 82/2018
În vederea punerii în aplicare a dispozițiilor Legii-cadru nr. 153/2017, prin art. 36 din acest act normativ s-a stabilit că, la data intrării în vigoare, 1 iulie 2017, trebuie să se procedeze la reîncadrarea personalului salarizat “pe noile funcții, grade/trepte profesionale, gradație corespunzătoare vechimii în muncă și vechime în specialitate/vechime în învățământ avute, cu stabilirea salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare și indemnizațiilor lunare potrivit art. 38”.
Prin raportare la dispozițiile legale mai sus enunțate rezultă că stabilirea salariilor de bază, soldelor de funcție/salariilor de funcție, indemnizațiilor de încadrare și indemnizațiilor lunare se efectuează în condițiile art. 38 din Legea nr. 153/2017. 75. Art. 38 din Legea-cadru nr. 153/2017 cuprinde dispoziții prin care se determină în mod specific condițiile de aplicare în timp a legii.
Prin alin. (1) al acestui articol este instituită regula aplicării etapizate a legii, începând cu data de 1 iulie 2017, iar etapele temporare apar descrise în alin. (2)-(6).
Opinia formatorilor INM:
Problema de drept ridicată în prezenta speță o reprezintă stabilirea datei de la care se acordă sporurile prevăzute de subpct. 6.2, lit. a (pct. 1, 2), pct. II, lit. A, 52 Capitolul II, Anexa VIII din Legea nr. 153/2017 personalului din cadrul direcţiilor sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor, în cazul în care salariaţii respectivi nu le-au avut în plată la data intrării în vigoare a Legii nr. 153/2017 sau drepturile lor nu au ajuns la nivelul maximal de salarizare stabilit pentru anul 2022. În primul rând, este important să subliniem definiția sporului, așa cum este consacrată de art. 7 lit. i) din Legea nr. 153/2017, potrivit căruia „sporul reprezintă un element al salariului lunar/soldei lunare, acordat ca procent la salariul de bază, solda de funcție/salariul de funcție, indemnizația de încadrare, în condițiile legii, pentru fiecare categorie de personal”.
Așadar, sporul este un element al salariului lunar, care se adaugă la salariul de bază. În al doilea rând, trebuie avute în vedere reglementările privind aplicarea etapizată a Legii nr. 153/2017. Astfel, conform art. 38 alin. (2), începând cu 01.07.2017, cuantumul brut al salariilor de bază, precum şi cuantumul sporurilor care fac parte, potrivit legii, din salariul brut lunar, de care beneficiază personalul plătit din fonduri publice, în măsura în care personalul ocupă aceeaşi funcţie şi îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii, se menţin în plată la nivelul acordat pentru luna iunie 2017. Începând cu 01.01.2018, cuantumul brut al salariilor de bază, precum și cuantumul brut al sporurilor, se majorează cu 25% faţă de nivelul acordat pentru luna decembrie 2017, fără a depăşi limita prevăzută la art. 25, în măsura în care personalul respectiv îşi desfăşoară activitatea în aceleaşi condiţii.
Pentru perioada 2019-2022, dispozițiile art. 38 alin. (4) privesc numai creșterile salariului de bază, și nu ale salariului lunar, care ar include și sporurile. Din perspectiva acestei etapizări, sunt relevante considerentele Deciziei nr. 82/2018 a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, unde Curtea a reținut că: „83. Interpretarea sistematică, logică și gramaticală a dispozițiilor art. 38 alin. (2), (3), (4) și (6) privind aplicarea etapizată a legii, mai sus prezentate, impun concluzia că majorarea salariului de bază cu 15% pentru complexitatea muncii, prevăzută de dispozițiile Notei 2 lit. c) pct. II lit. A, cap. I din anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, pentru funcționarii publici din serviciile publice deconcentrate ale instituțiilor din subordinea Ministerului Muncii și Justiției Sociale, nu poate fi acordată de la momentul intrării în vigoare a legii, 1 iulie 2017 până la sfârșitul anului 2017 sau pentru anul 2018, pentru că s-ar încălca prevederile art. 38 alin. (2) din Legea- cadru nr. 153/2017 privind menținerea în plată a drepturilor salariale în anul 2017, la nivelul celor din luna iunie 2017, precum și prevederile art. 38 alin. (3) din același act normativ, care determină majorarea în anul 2018 a drepturilor salariale avute în luna decembrie 2017 cu un procent de 25%. Această majorare va deveni aplicabilă și va fi acordată în momentul în care salariile de bază vor fi 53 determinate utilizând salariile de bază prevăzute în anexa nr. VIII la Legea-cadru nr. 153/2017, anexă prin care se instituie majorarea de 15%, începând cu anul 2019, în condițiile detaliate prin art. 38 alin. (4) din actul normativ menționat.”
În consecință, pentru aceleași argumente, sporurile prevăzute de subpct. 6.2, lit. a (pct. 1, 2), pct. II, lit. A, Capitolul II, Anexa VIII din Legea nr. 153/2017 vor deveni aplicabile începând cu anul 2019 când salariul de bază va fi determinat în raport cu salariul de bază prevăzut în anexele la lege, potrivit art. 38 alin. (4) și următoarele din Legea nr. 153/2017. Legea nr. 153/2017 prevede derogări de la data de aplicare a unor tipuri de sporuri, care însă nu vizează categoria salariaților din prezenta speță. Rezultă, astfel, că în materia sporurilor prevăzute în Anexa nr. VIII se va aplica regula generală, respectiv prevederea de la art. 38 alin. (3).
Astfel, în condițiile în care aceste sporuri nu erau cuprinse în salariul lunar acordat pentru luna decembrie 2017, ele s-ar fi putut acorda în 2018 numai dacă și din momentul în care salariile de bază, soldele de funcţie/salariile de funcţie, indemnizaţiile de încadrare ar fi fost mai mari decât cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022 sau ar fi devenit ulterior mai mari decât acestea, ca urmare a majorărilor salariale reglementate. Dacă salariații nu s-au aflat în vreuna din aceste situații, ei beneficiază de sporurile respective numai începând cu anul 2019, din momentul în care salariul lor de bază va fi determinat în raport cu salariul de bază prevăzut în anexele la lege. În plus, nu poate fi omis faptul că sporul este determinat de specificul condiţiilor de muncă, iar aceasta impune recunoaşterea dreptului pretins, faţă de consecinţele pe care condiţiile de muncă le pot avea asupra sănătăţii salariaţilor care prestează muncă în condiţiile reţinute prin buletinele de expertizare a locurilor de muncă.
Prin urmare, este necesar ca respectivele sporuri să facă obiectul unui act administrativ, cât timp potrivit Ordinului nr. 633/2018 al Președintelui ANSVSA, înlocuit ulterior de Ordinul nr. 1381/27.07.2018 cuantumul efectiv al sporurilor se aprobă prin decizie a directorului executiv, iar nominalizarea personalului care beneficiază de sporuri se face de către şeful ierarhic şi se aprobă prin decizie a directorului executiv, cu consultarea sindicatului.
În cadrul dezbaterilor, participanții au constatat că prin Decizia nr. 27/2020 pronunțată de Înalta Curte de Casație și Justiție în recurs în interesul legii, în dosarul nr. 2245/1/2020, la data de 26 octombrie 2020, Curtea a admis recursul în interesul legii și a stabilit, în sensul opiniei comunicate anterior și de către formatorii INM, că „în interpretarea şi aplicarea unitară a dispozițiilor Anexei VIII Cap. II lit. A Secţiunea II pct. 6 subpct. 6.2 lit. a) pct. 1 din Legea-cadru nr. 153/2017 în corelare cu prevederile art. 38 alin. (3), alin. (4) şi alin. (6) din acelaşi act normativ, personalul din instituţiile publice sanitare veterinare şi pentru siguranţa alimentelor care este încadrat şi îşi desfăşoară activitatea în specialitatea funcţiilor specifice prevăzute în anexă beneficiază de sporul pentru condiţii de muncă vătămătoare/periculoase, astfel cum este reglementat de Legea-cadru nr. 153/2017, de la data la care salariile de bază, soldele de funcţie/salariile de funcţie, indemnizaţiile de încadrare devin egale sau mai mari decât cele stabilite potrivit legii pentru anul 2022, ca urmare a majorărilor salariale reglementate”.
Această problemă de drept a fost discutată la întâlnirea președinților secțiilor pentru cauze privind conflicte de muncă și asigurări sociale din cadrul curților de apel – București, 9-10 noiembrie 2020.