Consiliul Concurenței a sancționat compania Dante International SA, în calitate de deținător și administrator al platformei online eMAG Marketplace cu 32,28 milioane lei (aproximativ 6,7 milioane euro) pentru abuz de poziție dominantă pe piața serviciilor de intermediere prin platforme online de tip marketplace, potrivit unui comunicat al instituției. Amenda a fost dată în urma unei investigații începute în 2017, în care compania care deține platforma eMAG era acuzată de poziționarea și afișarea mai favorabilă a propriei oferte de produse în detrimentul ofertelor partenerilor care comercializau pe platformă și cu care se afla în concurență directă.
Consiliul Concurenței susține că Dante Internațional a abuzat de poziția sa dominantă în perioada ianuarie 2013 – iunie 2019. ”În acest fel, s-au limitat ofertele partenerilor afiliați eMAG.ro,ceea ce a condus laafectarea concurenței reale între ofertele de produse prezentate pe această platformă”, arată autoritatea de concurență, care a anunțat că a redus amenda după ce compania a recunoscut fapta anticoncurențială.
Pentru a preveni astfel de situații, Consiliul a impus companiei să adopte o serie de măsuri privind algoritmii utilizați de platformă, ”Dante având obligația să informeze complet și corect comercianții parteneri asupra modului de funcționare a algoritmilor, cum ar fi cei de listare, cei de poziționare a produselor pe platformă și să limiteze intervențiile manuale în funcționarea algoritmilor relevanți”.
În același timp, compania trebuie să dezvolte modificări ale structurii organizaționale, să creeze un sistem de gestionare a datelor colectate și stocate prin intermediul platformei, astfel încât accesul la aceste date agregate să se realizeze în mod nediscriminatoriu. ”Totodată, Dante trebuie să-și îmbunătățească politica de soluționare a plângerilor, prin crearea unui set de bune practici în administrarea relației cu participanții la platformă”, se arată în comunicatul Consiliului Concurenței.
Răspunsul eMAG
eMAG a anunţat că a colaborat cu Consiliul Concurenţei pe tot parcursul investigaţiei şi a pus la dispoziţie toate datele privind modul de funcţionare a platformei Marketplace.
„Viteza cu care am dezvoltat platforma eMAG nu a fost lipsită de erori, însă am învăţat de fiecare dată din ele şi ne-au ajutat sa adaptăm modelul. Procesul de dezvoltare a platformei a presupus de multe ori soluţii rapide în interesul clienţilor, dar unele dintre ele au fost impredictibile pentru alte părţi implicate în platformă. Deşi izolate, aceste situaţii au generat îngrijorări ale autorităţii de concurenţă, împreună cu care am depus toate eforturile pentru identifica un mod foarte predictibil, transparent şi echilibrat prin care toate părţile să poată beneficia de avantajele unei platforme de comerţ online, iar clientul să rămână prioritatea noastră.
Chiar dacă am primit o sancţiune, luăm partea bună din aceasta experienţă: am învăţat cum să oferim un serviciu foarte bun în acelaşi timp şi clienţilor, şi partenerilor din Marketplace, printr-un sistem de reguli şi algoritmi îmbunătăţiţi permanent, bazându-ne pe tehnologie. Astfel, clienţii beneficiază de servicii inovatoare care le salvează timp şi bani, iar partenerii beneficiază de oportunităţi majore de dezvoltare, în România şi în ţările din jur”, a declarat Iulian Stanciu, CEO eMAG, citat de zf.ro.