Notiunea de “somaj tehnic “ a devenit un subiect de mare interes in perioada actuala pe fondul starii de urgenta decretata la nivel national.
Somajul tehnic este reglementat de Codul muncii – art 53 – care stabileste ca :
“(1) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare a activitatii, salariatii implicati in activitatea redusa sau intrerupta, care nu mai desfasoara activitate, beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
(2) Pe durata reducerii si/sau a intreruperii temporare prevazute la alin. (1), salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii.”
Venind in sprijinul angajatilor dar si al angajatorilor, Guvernul Romaniei a adoptat un pachet de masuri urgente care sa poata sustine mecanismul economic si social pe perioada starii de urgenta. Printre masurile adoptate regasim si Ordonanta de Urgenta nr 30/2020 care initial prevedea indeplinirea unor conditii cumulative in sarcina angajatorului, pentru ca angajatii sa poata beneficia de indemnizațiile de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, nu din fondul de salarii al angajatorului.
Pe scurt, anagajatorii au fost initial clasificati in doua categorii:
– cei care întrerup activitatea total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgență decretate
– cei care reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor.
Cea de-a doua categorie de angajatori era eligibila pentru programul de masuri de protectie sociala, numai daca acestia inregistrau o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 si numai daca nu aveau capacitate financiară pentru a-si plăti toți salariații.
Conditionarea incadrarii in programul de masuri sociale a creat imediat controverse in mediul de afaceri.
In acest context, la numai cateva zile de la adoptarea pachetului initial de masuri pentru sustinerea in aceasta perioada grea atat a angajatilor dar si a Companiilor angajatoare, “lovite” din plin ca urmare a instituirii starii de urgenta, in data de 30.03.2020 a aparut un nou act normativ – ORDONANTA 32/2020 care pe de-o parte:
– SIMPLIFICA PROCEDURA pentru acordarea indemnizatiilor de 75% subventionate de stat pentru somajul tehnic iar pe de alta parte
– SCURTEAZA TERNENUL DE PLATA a acestor indemnizatii din bugetul asigurarilor pentru somaj pe perioada starii de urgenta.
De remarcat este faptul ca noul act normativ, OUG 32/2020 modifica substantial conditiile initiale necesar a fi indeplinite de Companii, pentru incadrarea in programul de masuri de protectie sociala a angajatilor, in sensul ca :
SE ELIMINA cele doua conditii impuse initial Companiilor angajatoare, respectiv scaderea incasarilor cu 25% si lipsa capacitatii financiare de a sustine plata salariilor.
In forma actuala, legea prevede DOAR O DECLARATIE pe proprie raspundere de intrerupere sau reducere totala sau partiala a activitatii, insotita de o cerere adresata Agentiilor de Ocupare a Fortei de Munca si o lista a angajatilor care beneficiaza de indemnizatie.
O SOLUTIE SIMPLA dar care, in opinia mea, responsabilizeaza insa angajatorul, care va opta pentru aceasta, DOAR CA O MASURA EXTREMA adoptata fie ca urmare a intreruperii fortate a activitatii sale, fie ca urmare a pierderii clientelei , intentiei de minimalizare a costurilor ori minimalizare a riscului de imbolnavire al angajatilor ca urmare a specificului activitatii, pe fondul restrictiilor impuse si necesare pentru combaterea raspandirii COVID 19.
Este salutara abrogarea textului legal initial care restriciona accesul la masurile de protectie sociala, acestea avand ca scop prioritar protejarea angajatilor si asigurarea confortului acestora ca au un loc de munca, de indeplinirea de catre angajatori a unor conditii de natura financiara.
Analiza financiara prin compararea cu primele doua luni ale anului 2020 era nerealista dat fiind faptul ca mecanismul derularii activitatilor curente ale unei Companii nu permite o analiza financiara obiectiva care sa reflecte situatia economica prezenta si mai ales viitoare, prin raportare la incasarile anterioare starii de urgenta, pentru simplul motiv ca platile/incasarile si circuitul financiar in general intr-o Companie sunt derulate cu un decalaj de 30-60-90 de zile.
O ALTA MODIFICARE importanta care ajuta la preintampinarea blocajului financiar al Companiilor afectate, o reprezinta INJUMATATIREA TERMENULUI in care banii ajung in mod efectiv la angajator , durata de timp pentru plata indemnizatiilor din fondul de somaj fiind redusa de la 30 de zile, la 15 zile, angajatorul fiind obligat sa achite in 3 zile acesti banii catre salariati.
TOTODATA ANGAJATORII conform noului act normativ pot beneficia de prevederile acestor masuri de protectie sociala PENTRU TOTI SALARIATII “trimisi“ in somaj tehnic, spre deosebire de textul initial care conditiona acordarea subventiei doar in limita unui procent de maxim 75 % din totalul numarului de angajati cu contracte de munca valabile.
Avand in vedere situatia actuala, solutia somajului tehnic apare ca fiind cea mai buna solutie atat pentru angajati cat si pentru angajatorii afectati de situatia de urgenta, pentru a putea traversa aceasta perioada dificila.
DAR CE REPREZINTA de fapt SOMAJUL TEHNIC ?
Somajul tehnic NU reprezinta o indisponibilizare a angajatilor ci reprezinta doar O SUSPENDARE TEMPORARA a contractelor de munca ale acestora.
Pe toata perioada “somajului tehnic” angajatul se afla la dispozitia angajatorului si are totodata confortul apartenentei fata de un angajator. Pe de alta parte, angajatorul are confortul ca dispune de forta de munca atat de necesara pentru “repornirea motoarelor “.
Angajatul NU VA LUCRA in tot acest timp, insa angajatorul poate oricand sa dispuna incetarea efectelor suspendarii raporturilor de munca, in momentul in care restrictiile vor fi ridicate si conditiile economice o vor permite.
ASADAR solutia somajului tehnic OFERA STABILITATE si continuitate, ofera o perspectiva de viitor atat angajatului cat si angajatorului, fapt care in aceste momente de grava criza sociala si economica reprezinta UN FACTOR DE ECHILIBRU, de care toti avem nevoie.
Articol scris de Av. Hanna Berger avocat titular in cadrul Cabinetului Individual de Avocatura BERGER HANNA – Oradea.
1
5
Multumim . Foarte fain explicat.
Mulțumim pentru comentariu. Te mai așteptăm pe site. O seară faină!
1.E posibil ca unii angajatori sa *desfiinteze potul* si sa te dea afara ?
2. E posibil sa te obliga sa ti bagi demisia ?
Vom transmite intrebarile, multumim pentru comentariu
4.5