Pagini clonate, care imită foarte bine site-urile de internet banking ale unor bănci din România, au fost folosite în cadrul unei campanii de phishing desfășurată în ultima perioadă. Promovate prin intermediul motoarelor de căutare, site-urile false le permit atacatorilor să fure bani din conturile victimelor și să le transfere în cele ale unor rețele de spălare de bani, anunță Poliția Română. Polițiștii au reușit să identifice modul de operare a atacatorilor online și avertizează că paginile-clonă pot fi accesate după o căutare a numelui băncii pe internet.
”În momentul în care utilizatorii accesează diferite motoare de căutare și efectuează căutări după cuvinte cheie precum „(numele băncii) online banking” sau „(numele băncii) internet banking”, paginile clonate pot fi afișate fie ca anunțuri publicitare care imită un rezultat al căutării, fie ca un rezultat propriu-zis al căutării”, explică specialiștii Poliției Române.
După accesarea paginilor, utilizatorului i se cere să introducă numele de utilizator și codul de autentificare generat de token. În funcție de procedura de autentificare a băncii, sunt afișate ferestre de tip pop-up prin care sunt solicitate utilizatorului detalii suplimentare cu privire la modalitatea de autentificare (de exemplu, dacă procedura necesită selectarea unei imagini cunoscute doar de utilizator, acestuia i se cere să descrie în cuvinte imaginea).
”În acest moment, folosind datele introduse de către utilizatori, persoanele rău-intenționate se autentifică în contul clientului și, după o evaluare rapidă a soldurilor, inițiază transferuri de bani către diferite conturi aparținând unor rețele de spălare a banilor, timp în care utilizatorul este lăsat să aștepte pe pagina care imită site-ul băncii, sub diferite pretexte („se conectează…”, „așteptați încărcarea paginii…”, „se efectuează lucrări de mentenanță…” etc.)”, spun polițiștii.
În scurt timp, este afișată o căsuță în care utilizatorului i se cere din nou să introducă un cod generat de token pentru a se autentifica în cont (din nou, sub diverse pretexte precum erori de autentificare, credențiale incorecte etc). Însă în momentul în care utilizatorul introduce acest cod, atacatorii îl folosesc pentru a autoriza tranzacția inițiată din contul clientului.
Recomandări ale Poliției pentru prevenirea unor tranzacții frauduloase prin accesarea unor pagini de phishing
1. Fiți foarte atenți la denumirea paginii pe care o accesați! De cele mai multe ori, paginile clonate au o denumire asemănătoare, dar nu identică cu cea originală. Fie lipsește o literă, fie apare o cratimă în plus, orice detaliu contează! Puteți accesa mai întâi pagina de internet a băncii, din care să accesați secțiunea de online banking.
2. Fiți atenți la orice modificare în procesul de autentificare! Dacă se solicită detalii noi, dacă procesul durează mai mult ca de obicei, dacă se afișează mesaje care pot fi utilizate ca pretext pentru întârzieri („eroare de conectare”, „lucrări de mentenanță”, „se așteaptă încărcarea paginii” etc.), înseamnă că sunt șanse mari să fi accesat o pagină de phishing. Închideți browserul, așteptați câteva minute și reluați procedura, cu o atenție sporită la detaliile de la pasul 1.
3. După introducerea credențialelor necesare autentificării în contul de internet banking ar trebui să fiți autentificat. Dacă nu se întâmplă acest lucru și vi se cere din nou, sub diferite pretexte, un alt cod generat de token, nu îl introduceți imediat. Aveți mari șanse să autorizați o plată frauduloasă! Închideți browserul, așteptați câteva minute (de obicei, sesiunile de internet banking expiră în 3 sau 5 minute) și reluați procedura, cu atenție sporită. Fiți atenți la introducerea corectă a credențialelor, astfel puteți elimina pretextul „credențiale incorecte”, „parola greșită” etc.
4. Dacă vi se solicită să introduceți în pagina de internet banking un cod primit prin SMS, citiți cu atenție conținutul mesajului primit! În acest mesaj este descris motivul pentru care l-ați primit: fie autorizarea unei plăți (beneficiarul și suma), fie autorizarea altor dispozitive pentru utilizarea contului. Dacă motivul nu corespunde cu intențiile dumneavoastră, nu îl introduceți!