Președintele Înaltei Curți de Casație și Justiție (ÎCCJ) a emis un ordin prin care sunt actualizate regulile de acces în sediile Curții Supreme, ca urmare a evoluției situației sanitare din țară. Intrate în vigoare începând cu 1 iunie, noile reglementări prevăd, printre altele, care sunt categoriile de persoane care au acces liber în sediile instanței.
Modificările prevăzute de Ordinul 143/31 mai 2021 al președintelui Înaltei Curți de Casație și Justiție:
– Pe toată durata de aplicare a prezentului ordin, în sediile Înaltei Curți au acces liber persoanele arătate în continuare, cu respectarea normelor de acces și de conduită stabilite în cuprinsul acestuia:
- a) persoanele implicate în dosarele aflate pe rolul Înaltei Curți (părți, martori, experți, alți participanți);
- b) avocații și reprezentanții Ministerului Public;
- c) persoanele a căror prezență este necesară la unul dintre compartimentele care desfășoară activitate de lucru cu publicul;
- d) jurnaliștii;
- e) personalul instanței;
- f) alți vizitatori, pe baza programării prealabile, în condițiile reglementate prin prezentul ordin.
– Nu au acces în sediile ÎCCJ persoanele față de care autoritățile medicale competente au dispus măsuri de carantină sau de izolare la domiciliu, pe durata rămânerii în vigoare a acestor măsuri. Persoanele aflate într-o astfel de situație au obligație înștiințării organelor de pază asupra acestor aspecte.
– Persoanele care, la momentul accesului în sediile ÎCCJ, prezintă una sau mai multe dintre următoarele simptome –febră, dificultatea de a înghiți, dificultatea de a respira, dureri musculare, tuse intensă, accelerarea ritmului respirator, pierderea gustului sau mirosului – au obligația de a anunța organele de pază, în vederea consultării medicului instituției. Medicul, pe baza evaluării situației specifice a persoanei în cauză, decide dacă există sau nu un risc de răspândire a infecției cu SARS COV-2, putând recomanda măsuri suplimentare de protecție și, dacă este cazul, notificând autoritățile medicale competente.
Sunt exceptate persoanele vaccinate împotriva SARS-COV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, precum și persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15 a și a 90-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-COV-2. Incidența acestor situații se dovedește exclusiv cu certificatul de vaccinare, respectiv adeverință emisă de medicul de familie.
– Avocații, reprezentanții Ministerului Public și jurnaliștii au acces nerestricționat în sediile ÎCCJ, pe tot parcursul programului de lucru, pe baza prezentării legitimației sau,după caz, a cardului de avocat, acreditării de presă sau altui document justificativ, în format fizic sau electronic, pe telefon sau tabletă. Dispozițiile se aplică și persoanelor implicate în procedurile judiciare (părți, martori, experți etc.), în zilele în care sunt fixate termenele de judecată, pe baza prezentării citației și a actului de identitate sau, în lipsa acesteia,conform listelor de acces comunicate pentru ziua respectivă organelor de jandarmi de către secții sau formațiunile de judecată. Citația poate fi prezentată și în format electronic, pe telefon sau tabletă.
– Persoanele care doresc să asiste la o ședință de judecată cu caracter public, fără a avea vreo calitate procesuală în cauză sau care doresc să viziteze sediile ÎCCJ, pot transmite o solicitare scrisă, recomandabil prin poșta electronică, cu cel puțin 24de ore înainte de data dorită, prin intermediul Biroului de informare și relații publice.
DOCUMENT – Ordin 143/31.05.2021 – pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui ÎCCJ nr.138/2020, cu modificările și completările ulterioare, privind măsurile de protecție a persoanelor implicate în proceduri judiciare, precum și a personalului propriu, în contextul pandemiei de COVID-19: