Legea de aprobare a OUG 53/2020 care reglementează indemnizațiile compensatorii aferente stării de urgență a fost votată, în această săptămână, în Camera Deputaților și a fost trimisă, vineri, Președintelui României pentru promulgare. Documentul stabilește că obligațiile fiscale legate de aceste indemnizații trebuie consemnate în declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice şi se plătesc până în data de 15 martie inclusiv a anului următor celui de realizare a veniturilor în vederea definitivării impozitului anual pe venit.
În varianta adoptată în unanimitate de către Camera Deputaților se prevede că ”obligaţiile fiscale prevăzute la alin. 7 se declară prin Declaraţia unică privind impozitul pe venit şi contribuţiile sociale datorate de persoanele fizice şi se plătesc de către persoanele fizice beneficiare la termenul prevăzut la art. 122 alin.(1) din Legea nr. 227/2015, cu modificările şi completările ulterioare, pentru veniturile realizate în anul în care au fost obţinute indemnizaţiile”.
Obligațiile fiscale prevăzute la alin. 7 se referă la impozitarea indemnizațiilor lunare de 75% din salariul mediu brut și sunt valabile și pentru profesioniștii avocați care au avut activitatea redusă în perioada stării de urgență și care s-au încadrat în criteriile de acordare a indemnizațiilor. Aceste condiții se referă la încasări cu minimum 25% mai mici decât media lunară pe anul 2019, dar care nu depășesc câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea 6/2020.
Vechea reglementare prevedea obligațiile fiscale și contribuțiile sociale pentru veniturile realizate în anul 2020, nu în anul în care au fost obţinute indemnizaţiile, așa cum prevede actuala reglementare. Modificarea este explicată de faptul că indemnizaţiile reglementate la art. XV din OUG 30/2020 se acordă şi în anul 2021 și ca atare obligaţiile fiscale se datorează şi pentru anul în curs, se arată într-o informare a Uniunii Naționale a Avocaților din România (UNBR).
Propunerea adoptată de către deputați a fost impusă de dificultăţile de interpretare în aplicarea măsurilor compensatorii către alţi profesionişti și de necesitatea reglementării situaţiei avocaţilor care nu și-au putut desfășura activitatea în perioada stării de urgenţă. În plus, unele persoane realizează venituri din mai multe surse şi prin întreruperea activităţii se poate ajunge la situația acordării unor drepturi multiple de aceeaşi natură, se mai arată în informarea UNBR.
DOCUMENT – Legea privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 53/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative privind măsuri de protecţie socială determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2: