Curtea Constituțională a României (CCR) a explicat, într-o decizie publicată, marți, pe pagina sa de internet, de ce a admis o excepție de neconstituționalitate referitoare la o prevedere din Statutul Polițistului. Aceasta îi excludea pe absolvenții cu diplomă de licenţă ai unui program de studii de ordine şi siguranţă publică, respectiv drept, organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă în cadrul Academiei de Poliție de la posibilitatea valorificării vechimii în structurile MAI în vederea stabilirii gradului profesional acordat după absolvire. Excepția a fost ridicată într-un dosar din 2018, aflat pe rolul Tribunalului Bistrița Năsăud – Secția a II-a civilă, de contencios administrativ și fiscal.
Articolul vizat de excepția de neconstituționalitate – art.21 alin.(5) din Legea nr.360/2002 privind Statutul Polițistului – are următoarea formulare:
„Poliţistului care intră în corpul ofiţerilor de poliţie în condiţiile art.9 alin.(2) şi absolventului cu diplomă de licenţă al unui program de studii organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă în cadrul Academiei de Poliţie «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne i se acordă gradul profesional în funcţie de vechimea în structurile Ministerului Afacerilor Interne, astfel:
- sub 5 ani – subinspector de poliţie;
- între 5 şi 10 ani -inspector de poliţie;
- peste 10 ani – inspector principal de poliţie.”
Extrase din decizia 298/6 mai 2021 a Curții Constituționale a României:
Curtea apreciază (…) că forma de învățământ cu frecvență nu exclude ipoteza ca o persoană să fi cumulat vechime în structurile Ministerului Afacerilor Interne anterior începerii acestor studii. Mai mult, Curtea observă că, în cazul persoanelor aflate în ipoteza art.21 alin.(5) prima teză din Legea nr.360/2002, respectiv agenții de poliție absolvenți cu diplomă de licenţă sau echivalentă ai instituţiilor de învăţământ superior cu profil corespunzător specialităţilor necesare poliţiei, nu se prevede nicio distincție în funcție de forma de învățământ absolvită.
Curtea observă, de asemenea, că, deși există posibilitatea desfășurării concomitente a activității profesionale ca agent de poliție și a urmării cursurilor cu frecvență redusă ale Academiei de Poliție „Alexandru Ioan Cuza”, așa cum permit dispozițiile art.21 alin.(5) din Legea nr.360/2002, o astfel de opțiune nu poate fi convertită într-o obligație a agentului de poliție de a se înscrie doar la cursurile de învățământ superior cu frecvență redusă și de a continua activitatea profesională, sub sancțiunea pierderii dreptului de a valorifica vechimea realizată în structurile Ministerului Afacerilor Interne. Cumularea a două activități solicitante, așa cum sunt cea profesională și cea educațională, trebuie să rămână doar o opțiune a persoanei, care va aprecia, în funcție de capacitatea și interesele personale, dacă poate susține un astfel de efort ori se dedică exclusiv doar uneia dintre activități. Opțiunea de a se dedica doar studiilor superioare, prin urmarea cursurilor cu frecvență în cadrul Academiei de Poliție„Alexandru Ioan Cuza”,nu poate fi considerată însă ca reprezentând un criteriu obiectiv și rațional pentru a exclude beneficiul valorificării vechimii cumulate anteriorîn structurile Ministerului Afacerilor Interne.
Curtea apreciază că art.21 alin.(5) din Legea nr.360/2002 nu instituie un privilegiu pentru persoanele aflate în ipoteza normei, respectiv agenţii de poliţie absolvenţi cu diplomă de licenţă sau echivalentă ai instituţiilor de învăţământ superior cu profil corespunzător specialităţilor necesare poliţiei și absolvenții cu diplomă de licenţă ai unui program de studii organizat la forma de învăţământ cu frecvenţă redusă în cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza”, de vreme ce soluția legislativă dă expresie atât dispozițiilor legale care stabilesc gradele care se acordă în funcție de nivelul studiilor, precum și concepției legiuitorului potrivit căreia vechimea cumulată într-un anumit grad deschide vocația avansării într-un grad superior. Prin urmare, excluderea nejustificată în mod obiectiv și rațional a absolvenților cursurilor cu frecvență din cadrul Academiei de Poliţie „Alexandru Ioan Cuza” a Ministerului Afacerilor Interne de la beneficiul valorificării vechimii în structurile Ministerului Afacerilor Interne dobândite anterior cu prilejul stabilirii gradului profesional acordat după absolvire trebuie privită din perspectiva discriminării acestei categorii de persoane, remediul constituțional neputând fi decât acela de a acorda acest beneficiu și persoanelor aflate în ipoteza autorului excepției.
Decizia CCR: ”În ședința din data de 6 mai 2021, Curtea Constituțională, în cadrul controlului legilor posterior promulgării, cu unanimitate de voturi, a admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că este neconstituțională soluția legislativă a art.21 alin.(5) din Legea nr.360/2002 privind Statutul Polițistului, care exclude absolvenții cu diplomă de licență ai unui program de studii de ordine și siguranță publică, respectiv drept, organizat la forma de învățământ cu frecvență în cadrul Academiei de Poliție «Alexandru Ioan Cuza» a Ministerului Afacerilor Interne de la posibilitatea valorificării vechimii în structurile Ministerului Afacerilor Interne în vederea stabilirii gradului profesional acordat după absolvire.
DOCUMENT – Decizia nr. 298 din 6 mai 2021 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispozițiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr.360/2002 privind Statutul Poliţistului:
Comments 1