Tribunalul European a fost chemat să se pronunțe asupra unei cereri mai puțin obișnuite formulate de o companie. Aceasta a solicitat ca sunetul produs de deschiderea unei cutii de băutură, urmat de un moment de liniște și de un fâsâit de 9 secunde, să fie înregistrat ca marcă. Într-o decizie dată în premieră, instanța cu sediul în Luxemburg a stabilit că un astfel de sunet nu poate fi înregistrat ca marcă, în măsura în care nu prezintă caracter distinctiv.
Decizia Tribunalului European a fost dată într-o cauză în care o companie a formulat o cerere de înregistrare a unui semn sonor ca marcă a Uniunii Europene la Oficiul Uniunii Europene pentru Proprietate Intelectuală (EUIPO). Este vorba despre sunetul care se produce la deschiderea unei cutii de băutură, urmat de un moment de liniște care durează circa o secundă și de un fâsâit care durează circa nouă secunde. Înregistrarea a fost solicitată pentru diverse băuturi, precum și pentru containere din metal pentru transport și depozitare.
EUIPO a respins această cerere de înregistrare pentru motivul că marca solicitată este lipsită de caracter distinctiv. La rândul său, Tribunalul Uniunii Europene a respins acțiunea formulată de compania solicitantă și s-a pronunțat, pentru prima dată, cu privire la înregistrarea unei mărci sonore prezentate în format audio. Instanța a făcut precizări referitoare la criteriile de apreciere a caracterului distinctiv al mărcilor sonore și la percepția acestor mărci în general de către consumatori.
Aprecierea Tribunalului European
Tribunalul a amintit că criteriile de apreciere a caracterului distinctiv al mărcilor sonore nu diferă de cele aplicabile celorlalte categorii de mărci și că un semn sonor trebuie să aibă o anumită pregnanță care să permită consumatorului vizat să îl perceapă ca marcă, iar nu ca element de natură funcțională sau ca indicator fără o caracteristică intrinsecă proprie.
”Astfel, consumatorul produselor sau serviciilor în cauză trebuie să poată face legătura cu această origine comercială, prin simpla percepție a mărcii, fără să fie coroborată cu alte elemente precum, printre altele, elemente verbale sau figurative ori chiar o altă marcă”, a arătat instanța europeană.
Judecătorii Tribunalului UE au observat că sunetul emis la deschiderea unei cutii de metal va fi efectiv considerat, în raport cu acest tip de produse, ca un element pur tehnic și funcțional. ”Astfel, deschiderea unei cutii de metal sau a unei sticle este intrinsecă unei soluții tehnice legate de manipularea băuturilor în vederea consumării lor, un asemenea sunet nu va fi perceput, așadar, ca indicația originii comerciale a acestor produse. Pe de altă parte, publicul relevant asociază imediat sunetul corespunzător fâsâitului bulelor cu băuturile”, consideră instanța.
În plus, Tribunalul a subliniat că elementele sonore și momentul de liniște de circa o secundă, privite în ansamblu, nu posedă nicio caracteristică intrinsecă ce le-ar permite să fie percepute de acest public ca o indicație a originii comerciale ale produselor. ”Aceste elemente nu sunt suficient de pregnante pentru a se distinge de sunete comparabile în domeniul băuturilor. Prin urmare, Tribunalul confirmă concluziile EUIPO în ceea ce privește lipsa caracterului distinctiv al mărcii solicitate”, se arată în comunicatul instanței europene.
Judecătorii au respins constatarea Oficiului UE pentru Proprietate Intelectuală potrivit căreia ar fi neobișnuit pe piața băuturilor și a ambalajelor pentru acestea ca originea comercială a unui produs să se semnaleze numai cu ajutorul sunetelor pentru motivul că aceste produse sunt silențioase până la consumarea lor. Astfel, Tribunalul subliniază că majoritatea produselor sunt silențioase în sine și nu produc un sunet decât în momentul în care sunt consumate.
”Așadar, simplul fapt că un sunet nu poate să se audă decât cu ocazia consumării nu înseamnă că utilizarea unor sunete pentru a semnala originea comercială a unui produs pe o anumită piață ar fi încă neobișnuită”, arată instanța.
DOCUMENT – Comunicatul Tribunalului European cu privirea la hotărârea în cauza T-668/19 Ardagh Metal Beverage Holdings/EUIPO: