Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a aprobat, în ședința de marți, 27 iulie, mai multe propuneri referitoare la modificarea unor proceduri în cazul anchetelor și proceselor ce vizează agresiuni sexuale comise împotriva copiilor. Recomandările sunt cuprinse într-un raport al Inspecţiei Judiciare privind practica instanţelor şi a parchetelor în investigarea şi soluţionarea cauzelor privind infracţiuni la viaţa sexuală cu victime minore.
Una dintre propuneri se referă la modificarea dispoziţiilor art.111 alin.(6) Cod procedură penală (modul de audiere a persoanei vătămate), în sensul ca măsurile privind desfăşurarea audierilor în incinte concepute sau adaptate acestui scop şi, respectiv, prin intermediul sau în prezenţa unui psiholog sau a altui specialist în consilierea victimelor să dobândească forţă obligatorie.
Alte sugestii se referă la reglementarea legală a obligativităţii efectuării unei evaluări psihologice a persoanei vătămate minore în cauzele având ca obiect infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale, dar și a obligativităţii desfăşurării procedurii cu victime minore în cauzele având ca obiect infracţiuni contra libertăţii şi integrităţii sexuale, în faţa instanţei, în şedinţă nepublică.
Plenul CSM a fost de acord și cu eliminarea necorelării legislative între dispoziţiile art.93 alin.(4) şi art.281 alin.(1) lit.f) Cod procedură penală, în sensul reglementării sancţiunii nulităţii absolute şi în cazul în care persoana vătămată este audiată în absenţa unui avocat. În plus, s-a propus dezvoltarea şi aplicarea la nivel naţional a unei metodologii obligatorii de audiere a victimelor minore ale infracţiunilor, în special a victimelor infracţiunilor abuzului sexual, adoptate în urma consultării tuturor factorilor în materie.
Alte propuneri adoptate de Plenul CSM:
– Analiza necesităţii desfăşurării unor activităţi de formare profesională continuă (centralizată şi la nivel descentralizat), interdisciplinară, cu implicarea mai multor autorităţi, precum Institutul Naţional al Magistraturii, Şcoala Naţională de Grefieri, instanţele şi parchetele, Uniunea Naţională a Barourilor din România, Institutul Naţional de Pregătire şi Perfecţionare a Avocaţilor, Direcţiile Generale de Asistenţă Socială şi Protecţie a Copilului;
– crearea unui grup de lucru din care să facă parte reprezentanţi ai instituţiilor menţionate sau a oricăror alte instituţii cu expertiză în domeniu (de ex. poliţia judiciară), ori consultarea acestora, în scopul identificării problematicilor specifice fiecăreia în desfăşurarea procedurilor judiciare şi centralizarea acestora, pentru fundamentarea elaborării programelor de pregătire profesională continuă centralizată;
– elaborarea unei strategii comune de lucru prin evaluarea aspectelor rezultate din întâlnirile/consultările precedente, în scopul identificării celor mai bune tehnici/metode de desfăşurare a procedurilor judiciare (de exemplu cele referitoare la audierea minorilor, în sensul prezenţei aceluiaşi psiholog în faţa
organului de poliţie, procurorului şi judecătorilor; audierea minorului fără prezenţa inculpatului, audierea într-un spaţiu special amenajat în acest scop, evitarea reaudierii minorului etc.) pentru desfăşurarea activităţilor specifice în condiţii legale şi cu protejarea interesului superior al minorului;
– diseminarea măsurilor stabilite la nivelul tuturor parchetelor şi instanţelor şi, dacă este cazul, efectuarea demersurilor pentru modificările legale/regulamentare (infralegale) rezultate din strategia menţionată în precedent, în vederea stabilirii unor practici unitare la nivel naţional, care să poată fi implementate în cadrul programului de formare profesională continuă centralizată şi la nivel descentralizat;
– introducerea în programele de formare profesională continuă centralizată şi la nivel descentralizat a judecătorilor şi procurorilor a unor teme privind infracţiuni la viaţa sexuală cu victime minore, precum:
- Încadrarea juridică a faptelor în infracţiunea de viol sau, respectiv, act sexual cu un minor;
- Aprecierea valabilităţii consimţământului persoanei vătămate minore;
- Criterii de apreciere a constrângerii morale;
- Tehnici de audiere a minorilor;
- Analiza calificării faptelor săvârşite de părinţi în cazul „căsătoriei dintre
minori”; - Evaluarea probatoriului în cazul acordului de recunoaştere a vinovăţiei şi a judecăţii în procedura simplificată;
- Protecţia şi promovarea drepturilor copilului;
- Măsuri de informare, sprijinire şi protecţie a victimelor minore.
– Iniţierea de către Consiliul Superior al Magistraturii a unor demersuri către Guvernul României în vederea susţinerii, de către acesta, a unor campanii de informare plătite de stat, pentru a fi difuzate în mass-media naţională, locală şi regională, având ca obiect conştientizarea populaţiei, inclusiv a minorilor, în scopul protecţiei copiilor, cu privire la drepturile acestora, a modului de reacţie în situaţia unui abuz sexual şi reprezentării că unele fapte sunt infracţiuni. În scopul transmiterii informaţiilor relevante necesare elaborării campaniei de informare, s-a apreciat că este importantă implicarea organelor judiciare, Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii Naţionale de Grefieri etc.
– Analiza în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii a modului de aplicare de către sistemul judiciar a dispoziţiilor legale existente privind măsurile de informare, sprijinire şi protecţie a victimelor minore, precum şi dacă este cazul, efectuarea demersurilor pentru modificările legale/regulamentare (infralegale) necesare. Exemplificativ, sunt menţionate dispoziţii legale care instituie în sarcina INM sau a organelor judiciare asemenea obligaţii, precum art.2 din Legea nr.211/2004; art.37 şi art.6 din acelaşi act normativ;
– Plecând de la Protocolul încheiat în anul 2017 între Consiliul Superior al Magistraturii, Ministerul Justiţiei, Ministerul Public şi Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu Ministerul Educaţiei, având ca obiect generic educaţia juridică în unităţile de învăţământ, conlucrarea ar viza educaţia sexuală din perspectiva prevederilor legale, respectiv incriminare, practică judiciară, drepturile victimelor.
– Iniţierea de către Consiliul Superior al Magistraturii a unor demersuri către Guvernul României în vederea elaborării unei Strategii naţionale, cu implicarea tuturor instituţiilor cu atribuţii în domeniu, avându-se în vedere vulnerabilităţile identificate şi detaliate în cuprinsul Raportului, propunerile din acesta, precum şi strategiile adoptate în alte domenii juridice.
– Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât emiterea unei adrese către Inspecţia Judiciară pentru a comunica dacă şi câte sesizări din oficiu s-au întocmit în urma constatărilor inserate în prezentul raport privind eventualele încălcări ale art. 99 lit.t) din Legea nr.303/2004, precum şi transmiterea constatărilor din raport către instanţe şi parchete pentru a fi avute în vedere de Comisiile de evaluare a activităţii profesionale a judecătorilor şi procurorilor.
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii a hotărât sesizarea ministrului Justiţiei cu propuneri de modificare a Codului penal formulate de Direcţia legislaţie, documentare şi contencios şi însuşite în Comisia nr. 1 comună din data de 15 iulie.
DOCUMENT – Ordinea de zi soluționată a ședinței Plenului CSM din 27 iulie 2021: