3 din 4 mașini aduse în România din străinătate, în special din Germania, au kilometrajul dat înapoi, avertizează Registrul Auto Român (RAR), într-o postare pe pagina de Facebook a instituției. Metoda este foarte răspândită, o mulțime de site-uri de anunțuri fiind inundate de ofertele celor care știu să intervină asupra odometrului (aparatul care măsoară distanța parcursă de un vehicul).
Se estimează că, în Germania, fiecare a treia mașină second hand vândută a avut intervenții la kilometraj. La rândul lor, unii vânzători de autoturisme aduse din străinătate folosesc computerul tester pentru a ascunde erorile mașinii (indiferent că sunt la motor sau la sistem electric) până la vânzarea acesteia.
”Astfel de fraude sunt greu de detectat și cumpărătorii mașinilor „întinerite” din soft află de intervenție de cele mai multe ori prea târziu – după ce au dat banii și ajung în reprezentanțele RAR sau într-o stație de inspecție tehnică periodică”, arată specialiștii RAR.
Ca să nu ajungă în astfel de situații, cei interesați să cumpere o mașină la mâna a doua, adusă din afara țării, sunt sfătuiți să facă mai mult decât o probă de condus.
Astfel, vehiculul trebuie verificat mai întâi vizual, insistând pe detalii. ”Volanul, maneta frânei de mână, pedala de accelerație, frâna sau ambreiajul cu urme excesive de uzură ar trebui să vă ducă cu gândul la un număr mare de kilometri parcurși de vehicul. Aceleași semne de întrebare să vi le puneți și dacă vedeți un vehicul fabricat recent și cu foarte puțini kilometri la bord, dar care nu mai are anvelopele originale sau acestea sunt uzate excesiv”, arată reprezentanții RAR.
Potențialii cumpărători sunt îndemnați să ceară cât mai multe acte: contractul de vânzare-cumpărare, facturi, certificatul de inspecție tehnică periodică ori cartea de service. Din acest din urmă document se poate afla la ce interval s-au făcut reviziile, ce reparații au fost realizate și evoluția kilometrajului. ”Cum însă pe internet se vând și cărți de service false, gata ștampilate, puteți să le confruntați cu baza de date proprie pe care unii importatori o pun la dispoziție, contra cost”, este sfatul celor de la Registrul Auto Român.
Sfatul acestora este de a verifica pe site-ul RAR – www.rarom.ro – ”cazierul” vehiculului. Aplicația „ISTORIC VEHICUL” oferă gratuit informații referitoare la activitățile derulate la RAR, numărul de kilometri înregistrați în bordul mașinii (kilometri regăsiți în baza de date a RAR sau a stațiilor ITP autorizate), existența/valabilitatea cărții de identitate a vehiculului, câteva date tehnice și de identificare, gradul de poluare și valabilitatea inspecției tehnice periodice.