• Contact
  • Facebook
joi, decembrie 18, 2025
  • Login
BihorJust.ro
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic
No Result
View All Result
BihorJust.ro
No Result
View All Result
Turcia a fost inclusă pe lista țărilor necooperante fiscal | Achizițiile din această jurisdicție vor fi nedeductibile!

Avocat Marius Predoi

Excepție de neconstituționalitate, formulată într-un dosar al Curții de Apel Oradea | Sunt vizate prevederi din Codul penal și Codul de procedură penală privind amânarea aplicării pedepsei

Decizie a CNSU referitoare la măsurile privind deschiderea școlilor și desfășurarea cursurilor în noul an de învățământ

Procedura de ajustare a prețurilor materialelor de construcții din contractele de achiziție publică de lucrări, reglementată de Ordonanța de Guvern nr. 15/2021

by editor
2 septembrie 2021
in Avocatură, Prim Plan, Recomandate
A A
4.8k
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Material realizat de avocat Marius Predoi – partener fondator și coordonator al Societății Civile de Avocați “Predoi și Asociații”

În Monitorul Oficial nr. 833 din 31.08.2021 a fost publicată Ordonanța de Guvern nr. 15/2021 privind reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare, act normativ care reglementează procedura de ajustare a prețului materialelor din contractele de achiziție publică de lucrări. Necesitatea unui astfel de act normativ a fost justificată prin creșterea semnificativă a prețului materialelor de construcții în ultimul an și imposibilitatea de ajustare a prețului unor contracte de achiziție publică din cauza lipsei clauzelor de revizuire. În cele ce urmează vă prezentăm o scurtă analiză a principalelor dispoziții.

Domeniul de aplicare

Ordonanța reglementează ajustarea prețului contractelor de achiziție publică de lucrări care îndeplinesc următoarele condiții:

  • Sunt contracte de achiziție publică de lucrări în înțelesul art. 3 alin. (1) lit. m) din Legea achiziţiilor publice nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, și art. 3 alin. (1) lit. l) din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale;
  • Contractul se află în derulare la data intrării în vigoare a Ordonanței (03.09.2021);
  • Sunt finanțate integral sau parțial din fonduri publice;
  • Au fost încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legilor 98/2016 si 99/2016 sau au fost încheiate după intrarea în vigoare a celor două acte normative, dar nu au clauze de revizuire a prețului (indiferent de durata termenului de execuție). În mod exceptional, se poate ajusta și prețul contractelor încheiate după intrarea în vigoare a Legilor 98/2016 și 99/2016 și care au clauze de revizuire, dacă aplicarea acestora este condiționată de trecerea unui termen sau îndeplinirea altei cerințe, în perioada scursă între intrarea în vigoare a Ordonanței și împlinirea termenului/ îndeplinirea condiției.

Din articolul 1 aliniat 3 din Ordonanță, raportat la art. 12 alin. (22) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015 privind gestionarea financiară a fondurilor europene pentru perioada de programare 2014-2020, rezultă că nu se aplică contractelor finantate prin POIM, în acest caz aplicându-se dispozițiile speciale la care face trimitere Ordonanța.

Ponderea ajustării

Întrucât ajustarea se face doar pentru prețul materialelor (nu și al celorlalte componente din devizul general: manoperă, utilaj, transport) s-a stabilit că se utilizează ponderile materialelor de construcţii, exprimate procentual din solicitarea de plată, în funcție de obiectul contractului de achiziție publică, astfel:

a) clădiri rezidenţiale noi – 47,31%;

b) clădiri nerezidenţiale noi – 45,82%;

c) construcţii inginereşti noi – 47,21%;

d) clădiri rezidenţiale lucrări de reparaţii capitale – 37,76%;

e) clădiri nerezidenţiale lucrări de reparaţii capitale – 42,42%;

f) construcţii inginereşti lucrări de reparaţii capitale – 33,89%;

g) clădiri rezidenţiale lucrări de întreţinere şi reparaţii curente – 42,82%;

h) clădiri nerezidenţiale lucrări de întreţinere şi reparaţii curente – 46,95%;

i) construcţii inginereşti lucrări de întreţinere şi reparaţii curente – 46,82%.

Coeficientul

Coeficientul de ajustare este diferit în funcție de finanțarea contractului din bugetele naționale sau din fonduri europene.

C.1. Coeficientul de ajustare care urmează a se aplica în cazul contractelor finanțate din bugete naționale (de stat sau locale) se calculează utilizând următoarea formulă:

           C = (ICCM)n/(ICCMian.2021) x P + (1 – P),

unde:

  • „P” reprezintă ponderea determinată în raport cu obiectul contractului, potrivit alin. (3),
  • „ICCMn” reprezintă indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor aferent lunii anterioare solicitării de plată pentru care există valori ale acestuia diseminate oficial,
  • „ICCMian.2021” reprezintă indicele de cost în construcţii pentru costul materialelor aferent lunii ianuarie 2021. Pentru contractele de achiziţie publică/sectoriale de lucrări încheiate începând cu data de 1 februarie 2021, „ICCMian.2021” se asimilează indicelui de cost în construcţii pentru costul materialelor aferent lunii încheierii contractului.

C.2. Pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică/sectorială de lucrări aferente proiectelor finanţate din fonduri europene, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe, se utilizează formula polinomială prevăzută la subclauza 48.4 din anexa nr. 1 „Condiţii generale şi specifice şi acordul contractual pentru contractele de execuţie de lucrări” la Hotărârea Guvernului nr. 1/2018 pentru aprobarea condiţiilor generale şi specifice pentru anumite categorii de contracte de achiziţie aferente obiectivelor de investiţii finanţate din fonduri publice, cu excepţia contractelor încheiate în conformitate cu anexa nr. 1 la Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 146/2011 (Contracte FIDIC).

Formula polinomială este următoarea:

An = av + m * Mn / Mo + f * Fn / Fo + e * En / Eo

unde:

  • „An” este coeficientul de ajustare care urmează a fi aplicat valorii de contract estimate pentru lucrările realizate în luna „n” (sumele aferente punctului (a) din subclauza 50.1 [Situaţia de Lucrări], exclusiv lucrările evaluate pe baza Costului sau a preţurilor curente);
  • „av” este un coeficient fix şi reprezintă valoarea procentuală a plăţii în avans faţă de Preţul Contractului;
  • „m”, „f”, „e” sunt coeficienţi care reprezintă ponderea estimată a fiecărui element relevant de cost în execuţia Lucrărilor. Elementele de cost reprezintă resurse relevante cum ar fi forţa de muncă, utilaje şi materiale;
  • „Fn”, „En”, „Mn” sunt indicii curenţi de preţ/cost sau preţurile de referinţă pentru luna „n”, exprimaţi în moneda Contractului, după cum sunt aplicabile la data cu 60 de zile înainte de ultima zi a lunii „n”. Indicii de preţ sau preţurile de referinţă sunt aferente elementelor de cost relevante;
  • „Lo”, „Eo”, „Mo” sunt indicii de preţ/cost de bază sau preţurile de referinţă, exprimaţi în moneda Contractului, aplicabile la Data de Referinţă

Procedura

În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a Ordonanţei, contractanţii pot transmite autorităţilor/entităţilor contractante o adresă prin care solicită ajustarea valorii aferente cheltuielilor cu materialele pentru restul rămas de executat, prin act adițional. Atenție!!! Termenul de 15 zile este termen de decădere – dacă nu se trimite adresa, contractantul își pierde dreptul de a solicita ajustarea!

În termen de cel mult 15 zile de la expirarea termenului de 15 zile se încheie actele adiţionale care prevăd, în mod obligatoriu:

  • restul rămas de executat la data încheierii actului adiţional, determinat cantitativ şi valoric, stabilit pe baza centralizatorului aprobat de autoritatea/entitatea contractantă, cuprinzând situaţiile de lucrări realizate până la momentul încheierii actului adiţional, însuşite de executant şi de dirigintele de şantier,
  • ponderea aferentă cheltuielilor cu materiale, determinată în funcţie de tipul construcţiilor şi al lucrărilor generale de construcţii care constituie obiectul contractului potrivit prevederilor art. 2 alin. (3),
  • formula care va fi utilizată pentru ajustarea preţului aferent restului rămas de executat,
  • coeficientul care se utilizează în cadrul formulei.

În vederea aplicării prevederilor Ordonanţei, beneficiarii programelor naţionale depun, în termen de 15 zile de la expirarea termenului de încheiere a actelor aditionale, o solicitare cuprinzând necesarul de sume estimate pentru ajustarea preţului contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale de lucrări potrivit prevederilor Ordonanţei, eşalonat pe ani, până la finalizarea obiectivului/proiectului de investiţii, care trebuie să fie în concordanţă cu graficul de finanţare, pe surse şi ani, corelat cu graficul de execuţie aferent acestuia, potrivit prevederilor Legii nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare, întocmită în conformitate cu reglementările legale specifice fiecărui program naţional, însoţită de următoarele documente:

  • actul adiţional prevăzut la art. 2 alin. (12), în copie certificată pentru conformitatea cu originalul;
  • o notă justificativă din care să rezulte valoarea lucrărilor executate şi valoarea estimată a lucrărilor aferente restului rămas de executat

Atenție! Nedepunerea de către beneficiar a solicitării împreună cu actele aferente atrage suportarea costurilor suplimentare de la bugetul beneficiarului, ceea ce poate conduce la dificultăți sau chiar imposibilitate de plată în cazul unor unități administrative teritoriale mici (comune, mici orașe).

Prețul final al contractului

Determinarea preţului final al contractului se realizează după depunerea ultimei solicitări de plată, în baza situaţiei centralizatoare ce va cuprinde totalitatea cheltuielilor efectuate în baza contractului, inclusiv în baza actelor adiţionale la acesta, însuşită de executant, diriginte de şantier şi aprobată de autoritatea/entitatea contractantă, prin încheierea unui act adiţional la contract.

Atentie! Preţul final al contractului de achiziţie publică/contractului sectorial de lucrări trebuie să se încadreze în valoarea indicatorilor tehnico-economici aferenţi obiectivului/proiectului de investiţii care face obiectul contractului, aprobaţi potrivit legii. Se va încheia un act adițional care va cuprinde această valoare finală, act adițional necesar beneficiarului pentru a solicita sumele suplimentare peste necesarul estimat conform punctului D.c. de mai sus.

Alte dispoziții

Prevederile Ordonanţei se aplică şi contractelor de achiziţie publică/sectorială de lucrări pentru care procedurile de atribuire sunt în curs de desfăşurare la data intrării în vigoare, indiferent de stadiul derulării procedurii de atribuire.

După finalizarea procedurilor prevăzute la alin. (1), contractele de achiziţie publică/sectorială de lucrări care se vor încheia vor include, în mod obligatoriu, clauza de ajustare a preţului stabilită potrivit prevederilor Ordonanţei.

Începând cu data intrării în vigoare a Ordonanţei, autorităţile/entităţile contractante sunt obligate să introducă clauze de ajustare a preţului în toate documentaţiile de atribuire iniţiate după data intrării în vigoare, ce au ca obiect contracte de achiziţie publică/contracte sectoriale de lucrări care se derulează pe o perioadă ce depăşeşte 6 luni.

CITIȚI de același autor – Noi modificări ale legislației fiscale | Turcia a fost inclusă pe lista țărilor necooperante fiscal | Achizițiile din această jurisdicție vor fi nedeductibile!

Partajează acest conținut:

Tags: ajustarecontracte de achiziții publicemateriale de construcțiiOG 15/2021prețuri
Previous Post

Excepție de neconstituționalitate, formulată într-un dosar al Curții de Apel Oradea | Sunt vizate prevederi din Codul penal și Codul de procedură penală privind amânarea aplicării pedepsei

Next Post

Decizie a CNSU referitoare la măsurile privind deschiderea școlilor și desfășurarea cursurilor în noul an de învățământ

Related Posts

Când dăruirea devine legea inimii: Crăciunul solidarității la Facultatea de Drept din Oradea
Prim Plan

Când dăruirea devine legea inimii: Crăciunul solidarității la Facultatea de Drept din Oradea

by Ela Ardelean
18 decembrie 2025
Neplata cu rea-credință a pensiei de întreținere, calificată drept violență economică
Avocatură

Neplata cu rea-credință a pensiei de întreținere, calificată drept violență economică

by Ela Ardelean
18 decembrie 2025
Tragedie rutieră în Oradea: șoferiță condamnată după un accident mortal
Investigații

Tragedie rutieră în Oradea: șoferiță condamnată după un accident mortal

by Oros Carla
17 decembrie 2025
Next Post
Proiect de lege | Practicienii dreptului, inclusiv avocații, vor putea preda în școli și licee

Decizie a CNSU referitoare la măsurile privind deschiderea școlilor și desfășurarea cursurilor în noul an de învățământ

Articole recente

  • Curtea de Apel reduce măsura educativă: internare într-un centru educativ pentru 3 ani, soluția definitivă în dosarul tentativei de omor de la Colegiul Tehnic „Traian Vuia” din Oradea
  • Bărbatul acuzat că și-a bătut fosta iubită în Marghita rămâne în arest și ajunge în fața instanței
  • AUR Bihor se opune majorării taxelor locale pentru 2026: „Nu pe spatele oamenilor”
  • Peste 450.000 de lei dispăruți la Oradea: dosar penal pentru delapidare și fals informatic
  • Spitalul Clinic Județean de Urgență Bihor implementează un proiect european de peste 24 milioane lei pentru modernizarea și extinderea serviciilor de îngrijiri paliative
  • Când dăruirea devine legea inimii: Crăciunul solidarității la Facultatea de Drept din Oradea
  • Erik Lincar continuă la FC Bihor. Contractul tehnicianului a fost prelungit
  • CSM a respins acțiunile disciplinare formulate de Inspecția Judiciară față de procurorul Ioan Bene; decizia poate fi atacată cu recurs la ÎCCJ
  • VIDEO | Captură în Borș! Zeci de cutii cu artificii ilegale, descoperite într-o mașină venită din Ungaria
  • Traficul și cumpărarea de influență: răspunderea penală a funcționarului public asimilat | JURISPRUDENȚĂ ÎCCJ

Categorii

decembrie 2025
L Ma Mi J V S D
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
« nov.    

Legaturi utile

  • Uniunea Nationala a Practicienilor in Insolventa
  • Uniunea Națională a Barourilor din România
  • Baroul Bihor
  • Baroul Satu Mare
  • Ministerul Justiției
  • Ministerul Public
  • Consiliul Superior al Magistraturii
  • Înalta Curte de Casație și Justiție
  • Avocatul Poporului
  • Uniunea Națională a Notarilor Publici
  • Direcția Națională Anticorupție
  • DIICOT

Colaboratori

Categorii

Arhive

  • BihorJust
  • Contact
  • Declinarea responsabilității
  • Despre noi
  • Facebook
  • Flux – Noutăți la zi
  • Politica de confidentialitate
  • Termeni și condiții
  • Slide Anything Popup Preview

© 2020 BihorJust.ro

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Flux – Noutăți la zi
  • Procese
    • Penal
    • Civil
    • Contencios
    • Comercial
    • Muncă
    • Insolvență
  • Jurisprudență
    • CCR
    • RIL-HP
    • Penal
    • Civil
  • Investigații
  • Opinii & Analize
  • Avocatură
    • Carieră
    • Etică
    • Piață
  • Interviu & Video
    • Invitatul săptămânii
    • Video
  • Ghiduri
    • Educație juridică
  • Știri non-juridic
    • Administraţie
    • Cultură
    • Economie
    • Evenimente
    • Educație
    • Politică
    • Știri interne și externe
    • Sănătate
    • Social
    • Sport
    • Gura pamfletarului
    • Arhiva
    • Anunțuri
  • Info Trafic

© 2020 BihorJust.ro

Confidențialitate și cookie-uri: acest sit folosește cookie-uri. Dacă continui să folosești acest sit web, ești de acord cu utilizarea lor. Pentru a afla mai multe, inclusiv cum să controlezi cookie-urile, uită-te aici: POLITICĂ COOKIE-URI.