Regimul fiscal special, reglementat pentru operaţiuni second hand, nu se aplică persoanelor fizice care se ocupă cu revânzarea mașinilor uzate, fără a fi înregistrate și autorizate în acest sens, atunci când înscrierea ca plătitor de TVA s-a efectuat din oficiu de organul fiscal, urmare a controlului efectuat? Este una dintre întrebările cuprinse într-o sesizare prealabilă formulată de către Curtea de Apel Iulia și înregistrată pe 27 septembrie la Înalta Curte de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materia contenciosului administrativ şi fiscal.
Conținutul sesizării prealabile:
”În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 152 indice 2 alin. (2), (3), (7) din Codul fiscal, regimul fiscal special, reglementat pentru operaţiuni second hand de art. 152 indice 2 alin. (4), nu se aplică persoanelor fizice care nu au îndeplinit obligaţia prevăzută de art. 6 alin. (1) din OUG 44/2008 şi care au efectuat activitate economică de revânzare autoturisme second hand, atunci când înscrierea ca plătitor de TVA s-a efectuat din oficiu de organul fiscal, urmare a controlului efectuat? În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 152 indice 2 alin. (13) din Codul fiscal şi pct.64 alin. (7) din Normele Metodologice, îndeplinirea obligaţiilor menţionate în textele legale de către persoana fizică care efectuează operaţiuni economice condiţionează aplicarea regimului special prevăzut de art. 152 indice 2 alin. (4) din Codul fiscal de către organul fiscal care a dispus înscrierea din oficiu a persoanei ca plătitoare de TVA?”
Articole vizate de sesizarea prealabilă:
– Art. 152 indice 2 alin. (2), (3), (4), (7) și (13) din Codul fiscal:
(2) Persoana impozabilă revânzătoare va aplica regimul special pentru livrările de bunuri second-hand, opere de artă, obiecte de colecţie şi antichităţi, altele decât operele de artă livrate de autorii sau succesorii de drept ai acestora, pentru care există obligaţia colectării taxei, bunuri pe care le-a achiziţionat din interiorul Comunităţii, de la unul dintre următorii furnizori:
a) o persoană neimpozabilă;
b) o persoană impozabilă, în măsura în care livrarea efectuată de respectiva persoană impozabilă este scutită de taxă, conform art. 141 alin. (2) lit. g);
c) o întreprindere mică, în măsura în care achiziţia respectivă se referă la bunuri de capital;
d) o persoană impozabilă revânzătoare, în măsura în care livrarea de către aceasta a fost supusă taxei în regim special.
(3) În condiţiile stabilite prin norme, persoana impozabilă revânzătoare poate opta pentru aplicarea regimului special pentru livrarea următoarelor bunuri:
a) opere de artă, obiecte de colecţie sau antichităţi pe care le-a importat;
b) opere de artă achiziţionate de persoana impozabilă revânzătoare de la autorii acestora sau de la succesorii în drept ai acestora, pentru care există obligaţia colectării taxei.
(4) În cazul livrărilor prevăzute la alin. (2) şi (3), pentru care se exercită opţiunea prevăzută la alin. (3), baza de impozitare este marja profitului, determinată conform alin. (1) lit. g), exclusiv valoarea taxei aferente. Prin excepţie, pentru livrările de opere de artă, obiecte de colecţie sau antichităţi importate direct de persoana impozabilă revânzătoare, conform alin. (3), preţul de cumpărare pentru calculul marjei de profit este constituit din baza de impozitare la import, stabilită conform art. 139, plus taxa datorată sau achitată la import.
(7) Persoana impozabilă revânzătoare poate aplica regimul normal de taxare pentru orice livrare eligibilă pentru aplicarea regimului special, inclusiv pentru livrările de bunuri pentru care se poate exercita opţiunea de aplicare a regimului special prevăzut la alin. (3).
(13) În condiţiile stabilite prin norme, persoana impozabilă revânzătoare care aplică regimul special trebuie să îndeplinească următoarele obligaţii:
a) să stabilească taxa colectată în cadrul regimului special pentru fiecare perioadă fiscală în care trebuie să depună decontul de taxă, conform art. 156^1 şi art. 156^2;
b) să ţină evidenţa operaţiunilor pentru care se aplică regimul special.
– Art. 6 alin. (1) din OUG 44/2008: (1) Orice activitate economică desfășurată permanent, ocazional sau temporar în România de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale și întreprinderile familiale trebuie să fie înregistrată și autorizată, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență.
Cazul în care a fost formulată sesizarea prealabilă se referă la o persoană fizică referitor la care se arată că, între 2011 și 2015, a cumpărat din străinătate 107 autoturisme second-hand pe care le-a vândut unor persoane din România, fără a fi autorizat să desfășoare activități comerciale. Astfel, a obținut venituri de aproape 1,6 milioane de lei, pe care nu le-a declarat autorităților fiscale.
S-a mai reținut că, în 2011, a declarat venituri de 232.000 de lei, depășind astfel plafonul minim de scutire din punct de vedere al TVA. Din acest motiv trebuia să solicite înregistrarea în scop de TVA, dar pentru că nu a făcut-o, autoritatea fiscală a procedat la înregistrarea acestuia din oficiu.
Reclamantul a susținut că i s-a aplicat greșit cota standard de TVA, deoarece mașinile vândute au fost second hand și le sunt aplicabile prevederile art. 1522 din Codul Fiscal privind regimuri speciale pentru bunurile second hand, opere de artă, obiecte de colecție și antichități, referitoare la regimul special de taxare.
Prima instanță a constatat că autoritatea fiscală a procedat în mod corect la stabilirea contribuțiilor datorate de reclamantul persoană fizică neautorizată pentru perioadă vizată de inspecția fiscală, prin stabilirea impozitului pe venit, TVA și CASS, deoarece acesta a efectuat operațiuni economice cu caracter de continuitate, constând în achiziția de vehicule second hand cu scopul comercializării lor către diverse persoane fizice, fără să fie autorizat. ”Acestea sunt venituri din activități independente, pentru care datorează impozit pe venit și care sunt și operațiuni impozabile din punct de vedere al TVA, deoarece a depășit plafonul minim de scutire de TVA.
DOCUMENT – Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile:
Comments 1