Agenția Națională de Administrare Fiscală a pus în dezbatere publică un proiect de ordin al președintelui ANAF care vizează aprobarea procedurii de acordare a eşalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central. Eșalonarea simplificată a devenit permanentă în luna octombrie, prin Ordonanța de Guvern 11/2021 și se aplică obligațiilor fiscale principale și accesorii restante, administrate de organul fiscal central, a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, pentru care debitorii pot depune cereri de eșalonare la plată.
Prin proiectul de ordin sunt reglementate:
- sfera de aplicare;
- dispoziții privind cererea de acordare a eşalonării la plată;
- organul fiscal competent pentru soluționarea cererilor de acordare a eșalonării la plată;
- eliberarea certificatului de atestare fiscală;
- conţinutul certificatului de atestare fiscală;
- procedura de acordare a eșalonărilor la plată, de îndreptare a erorilor din decizia de eșalonare la plată a obligațiilor fiscale și, după caz, din decizia de amânare la plată a penalităților de nedeclarare
- condiții de menținere a valabilității eșalonărilor la plată;
- comunicarea și încasarea penalităților;
- regimul executării silite pe perioada eșalonării la plată a obligațiilor fiscale;
- pierderea valabilității eșalonării la plată și menținerea valabilității eșalonării la plată la cererea debitorului;
- reguli speciale privind fuziunea debitorilor și divizarea debitorilor, precum și pentru punerea în aplicare a suspendării executării unui act administrativ-fiscal;
- contestarea deciziilor și evidența/monitorizarea eșalonărilor la plată.
Procedura se aplică obligațiilor fiscale principale și accesorii restante, administrate de organul fiscal central, a căror vechime este de maximum 12 luni anterioare depunerii cererii și nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, pentru care debitorii pot depune cereri de eșalonare la plată.
Prin obligații fiscale administrate de organul fiscal se înțelege:
- obligaţiile fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligaţiile fiscale accesorii;
- amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
- creanţele bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanţele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii;
- creanţe rezultate din săvârşirea unor infracţiuni, respectiv prejudicii, cheltuieli judiciare şi amenzi judiciare/penale.
Odată cu emiterea certificatului de atestare fiscală, organul fiscal comunică debitorului decizia referitoare la obligațiile fiscale accesorii, în vederea includerii acestora în decizia de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale.
Eşalonarea la plată se acordă de către organul fiscal, pe o perioadă de cel mult 12 luni, prin emiterea deciziei de eşalonare la plată a obligaţiilor fiscale, la care se anexează graficul de plată care cuprinde rate lunare, în funcție de numărul de luni de eșalonare la plată aprobat. Perioada de eşalonare la plată acordată nu poate fi mai mare decât perioada de eşalonare la plată solicitată de debitor.
DOCUMENT – Proiectul de ordin al președintelui ANAF pentru aprobarea procedurii de acordare a eşalonării la plată, în formă simplificată, de către organul fiscal central: