Material realizat de Ovidiu Kalman Mureșan Silaghi – avocat partener Societatea civilă de avocați Mureșan-Silaghi
Raportat la faptul că în ultima perioadă s-au înmulțit procesele verbale care au ca obiect contravenția privind depășirea limitei legale a vitezei cu peste 50km/h și suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile, vă supun atenției următoarea problematică de ordin legal și de temeinicie a acestor procesele verbale de contravenție.
Astfel, folosirea acestor cinemometre tip pistol de tip LTI 20/20 TruCam permite ca, după calibrarea acestuia, polițistul să seteze data, locația unde se află (amplasat pe trepied sau ținut în mână), viteza capturată. Cinemometrul are nevoie de aceste elemente pentru ca, ulterior, în urma folosirii acestuia asupra unui vehicul țintit, să genereze aceste elemente pe clișeele foto și pe înregistrare.
Prin urmare, cinemometrul generează automat viteza măsurată (adică viteza cu care a circulat autoturismul țintit de agentul constatator cu cinemometrul tip pistol), locul săvârșirii contravenției (indicând coordonatele GPS ale cinemometrului), data și ora, numele agentului constatator și, mai ales, viteza capturată.
Practic, conform Biroului de Metrologie Legală, această viteză capturată ”reprezintă viteza minimă pentru capturare viteze, aceasta fiind setată de operator”. Înainte de folosirea cinemometrului tip pistol de tip LTI 20/20 TruCam, agentul constatator setează viteza limită de la care cinemometrul să înregistreze viteza măsurată (viteza țintită).
Pentru a da un exemplu, agentul constatator se poziționează pe marginea unui drum unde este o limitare de viteză de 50 km/h și setează viteza capturată a cinemometrului la 50 km/h. În această ipoteză, cinemometrul tip pistol de tip LTI 20/20 TruCam va înregistra doar autovehiculele care vor circula cu o viteză peste 50 km/h. Dar, din practica înregistrărilor video depuse in instanță de către inspectoratele de poliție, în această ipoteză se observă de cele mai multe ori că agentul constatator lasă contravenientul să ajungă la o viteză de peste 50 km/h și doar atunci apasă trăgaciul cinemometrului.
Problematica este că acest gen de cinemometru, în comparație cu cele montate pe autovehicule, nu generează întreaga filmare și înainte de a apăsa pe trăgaci agentul constatator.
Într-o speță recentă, aflată pe rolul Judecătoriei Baia Mare, referitoare la o contravenție filmată cu cinemometru montat pe autospeciala de poliție, se vede cum agentul constatator, deși îl înregistrează pe contravenient circulând cu o viteză de 97 km/h (într-o zonă cu limita de 50 km/h), pornește în urmărirea lui și îl oprește doar în momentul în care a atins viteza de 104 km/h. La acest gen de cinemometre se realizează întreaga filmare a contravenției.
Sunt situații în care agentul constatator sancționează doar acele autovehicule care circulă cu viteză peste 50km/h, unde este folosit acest cinemometru tip pistol care are aceste lacune tehnice de a nu arăta pe înregistrarea care se depune în instanțe viteza înainte de a apăsa pe trăgaci. Se întâmplă acest fenomen deoarece la acest tip de contravenție agentul constatator reține permisul de conducere și suspendă dreptul de a conduce pe o perioadă de 90 de zile.
Sub acest aspect, apreciez că lăsarea la latitudinea agentului constatator a sancționării doar a celor care depășesc viteza legală admisă și cărora le pot fi aplicate măsurile suspendării dreptului de a conduce pe o perioada de 90 de zile și reținerii permisului de conducere, reprezintă este o practică discreționară și nelegală.
Mergând pe exemplul de mai sus, nelegalitatea opririi și sancționării doar a celor la care se vor aplica măsurile complementare arătate mai sus este evidentă. Nu se poate spune că acel contravenient care circulă cu 90 km/h într-o localitate cu limitare de 50 km/h nu săvârșește nicio contravenție – O.U.G. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice contrazice acest fapt fără echivoc.
Este adevărat că acel contravenient care săvârșește o contravenție care vine la pachet atât cu reținerea permisului, cât și cu suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile este un ”pește mai mare”. Însă și vitezele peste 50 km/h, dar sub limita reținerii permisului de conducere, sunt tot contravenții și trebuie sancționate în conformitate cu dispozițiile legale în materie.
Acest ”obicei” al agentului constatator de a ”vâna”, practic, contravenienții mai ”periculoși” și a-i lăsa pe cei mai puțin ”periculoși” (evident, referindu-ne la viteză), constituie o practică nelegală, discreționară și care este împotriva chiar a codului deontologic al polițistului. Potrivit acestui din urmă document, ”respectul față de cetățeni se manifestă atât prin utilizarea moderată a regulilor de politețe şi curtoazie (fără familiarisme), cât și prin evitarea oricărei manifestări discriminatorii, legată de naţionalitate, religie, opinii, sex, vârstă, condiţie socială sau de orice alt considerent”.
CITIȚI, de același autor: Recalcularea alcoolemiei în cursul urmăririi penale | Competența materială a DIICOT și în cazul reunirii facultative | Radar tip pistol | Vicii tehnice de utilizare
Comments 3