Conducătorii auto care depășesc cu peste 70 km/h limita de viteză admisă pe o șosea riscă o amendă de până la 3.000 de lei și pot rămâne fără permis timp de 4 luni. Prevederea este cuprinsă într-un proiect pus în dezbatere de Ministerul Afacerilor Interne și care are ca scop temperarea vitezomanilor.
În prezent, Codul Rutier prevede că depășirea vitezei maxime este sancționată cu:
- 2 puncte de penalizare dacă vehiculul depășește cu 10-20 km/h viteza maximă admisă pe un sector de drum
- 3 puncte de penalizare dacă viteza maximă este depășită cu 21-30 km/h
- 4 puncte de penalizare dacă viteza maximă este depășită cu 31-40 km/h
- 5 puncte de penalizare dacă viteza maximă este depășită cu 41-50 km/h
De asemenea, reglementările arată că este contravenție și se sancționează de la 9 la 20 puncte-amendă și reținerea permisului pentru 90 de zile depășirea cu mai mult de 50 km/h a vitezei maxime admise pe o șosea.
Propunerea MAI arată că, pe lângă amenda cuprinsă între 9 și 20 de puncte, șoferii care depășesc cu peste 70 km/h viteza maximă admisă pe un sector de drum rămân fără permis timp de 4 luni.
De exemplu, dacă un șofer conduce prin oraș cu 120 km/h, iar limita de viteză este de 50 km/h, acesta va primi o amendă între 1.305 și 2.900 de lei și va rămâne fără carnetul de conducere pentru 120 de zile.
De aceleași amenzi sunt pasibili și cei care nu opresc la trecerea la nivel cu calea ferată când barierele sau semibarierele sunt coborâte ori în curs de coborâre sau când semnalele cu lumini roșii și/sau sonore sunt în funcțiune, dar și cei care vor întoarce mașina pe autostradă sau la mersul înapoi, pe contrasens sau la traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, ori prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile.
În plus, șoferii agresivi ori teribiliști vor fi și ei sancționați dacă vor șicana în trafic prin folosirea repetată a semnalelor sonore și/sau luminoase, dacă vor face drift-uri ori vor opri foarte aproape de un alt vehicul cu scopul de a-l intimida pe șofer.
Proiectul de OUG a pornit, potrivit preambulului documentului, de la ”evenimentele rutiere colective produse în data de 16.07.2021, pe Autostrada A2 București – Constanța, respectiv 15 accidente de circulație, unele dintre acestea soldate cu rănirea mai multor persoane” și ”conduita neadecvată adoptată imediat producerii evenimentelor rutiere colective de către conducătorii vehiculelor care circulau pe Autostrada A2”.
DOCUMENT – Ordonanța de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice: