Decizie importantă a Curții de Apel Oradea, care a anulat măsurile nelegale luate de organele de control în ceea ce priveşte reîncadrarea diurnei ca venit salarial impozabil în cazul agenţilor de muncă temporară. Hotărârea a fost dată într-un caz recent în care, deși o companie a considerat că a respectat prevederile legale cu privire la taxarea sumelor acordate ca indemnizație de deţasare transnaţională, Finanțele Publice Bihor au stabilit pentru perioada controlată sume suplimentare reprezentând contribuţii sociale şi impozit pe venit în valoare de aproximativ 10 milioane de lei. Prin decizia luată, instanța a recunoscut logica fiscală a argumentelor prezentate de o echipă de avocați din Oradea.
În cazul supus judecății, organele de control au considerat că dreptul la diurnă este strict reglementat de articolele 43 şi 46 din Codul muncii. Potrivit ANAF, având în vedere noţiunile de delegare/detaşare, aceste situaţii nu sunt aplicabile agentului de muncă temporară. Concluzia inspectorilor a fost că, având în vedere scopul şi împrejurările în care intervine delegarea/detaşarea, indemnizaţia de delegare/detaşare nu se poate aplica în cazul muncii prin agent de muncă temporar.
Art. 43 din Codul Muncii – Delegarea reprezintă exercitarea temporară, din dispoziția angajatorului, de către salariat, a unor lucrări sau sarcini corespunzătoare atribuțiilor de serviciu în afara locului său de muncă.
Art. 46 din Codul Muncii – (1) Detașarea poate fi dispusă pe o perioadă de cel mult un an.(2) În mod excepțional, perioada detașării poate fi prelungită pentru motive obiective ce impun prezența salariatului la angajatorul la care s-a dispus detașarea, cu acordul ambelor părți, din 6 în 6 luni.(3) Salariatul poate refuza detașarea dispusă de angajatorul său numai în mod excepțional și pentru motive personale temeinice.(4) Salariatul detașat are dreptul la plata cheltuielilor de transport și cazare, precum și la o indemnizație de detașare, în condițiile prevăzute de lege sau de contractul colectiv de muncă aplicabil.
Societatea controlată a fost reprezentat inclusiv pe parcursul inspecţiei fiscale, însă argumentele legale prezentate de avocați nu au schimbat modalitatea de taxare. În vederea continuării activităţii, reprezentanții firmei au fost consiliați în vederea eşalonării sumelor datorate.
În același timp, cu ajutorul unei echipe multidisciplinare formată din avocații Andrea Staicu, Loredana Șuta (specializate în drept fiscal şi contencios administrativ) și Bogdan Nastea (avocat pledant), consilierul juridic Erika Major-Balla şi consultantul fiscal Mihail Ioan Cociuba, compania a demarat o acțiune împotriva actelor administrative, solicitând anularea tuturor actelor emise în baza raportului de control.
În cadrul acțiunii promovate, strategia de apărare a avut în vedere următoarele argumente:
- neclaritatea fiscală cu privire la tratamentul fiscal al diurnei la nivelul ANAF şi a Ministerului Finanţelor;
- competenţa în stabilirea stării de fapt cu privire la existenţa detașării transnaționale aparține Ministerului Muncii;
- evoluţia cadrului legislativ european şi naţional în situaţia detaşării transnaţionale;
- aplicarea principiului în dubio contra fiscum ca urmare a inconsecvenţei legislative naţionale.
Pentru dovedirea susținerilor exprimate prin acțiune, a fost solicitată Curţii de Apel Oradea administrarea probei cu înscrisuri, inclusiv corespondența purtată cu ministerele Muncii și Finanțelor, respectiv Inspecția Muncii. Aceste probe au fost apreciate ca utile și concludente, iar instanța a dispus încuviințarea acestora.
Analizând argumentele prezentate de către reclamant, Curtea de Apel Oradea a admis acțiunea și a dispus anularea deciziei de impunere şi a raportului de inspecţie fiscală emise de Administraţia Judeţeană a Finanţelor Publice Bihor pentru creanţele fiscale suplimentare în valoare de 9.653.749 lei.
”Această soluție pune sub semnul întrebării practica organelor de inspecţie fiscală de reîncadrare a sumelor acordate cu titlul de indemnizaţie de detaşare transnaţională şi generează premisele pentru continuarea desfăşurării activităţii contribuabilor onesţi în condiţii normale”, au explicat avocatele Andrea Staicu și Loredana Șuta.