În ultima zi din 2021, la Înalta Curte de Casație și Justiție a fost înregistrată o sesizare prealabilă care vizează dispoziții din legea privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19. În speță, este vorba despre aplicarea măsurilor cuprinse în acest act normativ în ceea ce privește valabilitatea indicaţiei de utilizare în unităţile sanitare a produselor biocide pentru care nu s-au întocmit rapoarte de testare a eficacităţii biocide.
Sesizarea prealabilă a fost formulată de Curtea de Apel Pitești, într-un litigiu privind achiziţiile publice, și va fi analizată de completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie civilă al Curții Supreme.
Conținutul sesizării prealabile:
Dacă dispoziţiile art. 4 alin. (5) din Legea nr. 55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 se aplică şi în cazul valabilităţii indicaţiei de utilizare în unităţile sanitare a produselor biocide pentru care nu s-au întocmit rapoarte de testare a eficacităţii biocide conform art.7 ind.1 din Ordinul nr. 10/368/11/2010 privind aprobarea procedurii de avizare a produselor biocide care sunt plasate pe piaţă pe teritoriul României?
Textele de lege invocate în sesizarea prealabilă:
– Art. 4 alin. (5) din Legea nr. 55/2020 – Valabilitatea documentelor eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii se menține pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări.
– Art.7 ind.1 din Ordinul nr. 10/368/11/2010 – (1) Pentru produsele biocide care fac parte din tipul de produs TP 1 și TP 2 având indicație de utilizare în unități sanitare, deținătorii avizelor depun periodic, la 3 ani, două rapoarte de testare a eficacității efectuate în două laboratoare acreditate conform standardelor EN 14885:2015. Rapoartele trebuie să conțină rezultatele testării fiecăreia dintre activitățile declarate pe eticheta și în dosarul tehnic al produsului.(2) Pentru confirmarea eficacității produsului, concluziile celor două rapoarte de testare menționate la alin. (1) trebuie să fie identice.
Completul de judecată a constatat că problema de drept este susceptibilă de interpretări diferite:
1. pe de o parte, conform unei interpretări literale, s-a constatat că dispozițiile art. 4 alin. 5 din Legea 55/2020 privind unele măsuri pentru prevemire și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19 se referă, fără a distinge, la documentele eliberate de instituțiile și autoritățile publice, precum și de entitățile private autorizate conform legii; astfel fiind, principiul ubi lex non distinguet nec nos distinguere debemus impune a se include în sfera documentelor la care se referă textul legal evocat și indicațiile de utilizare în unități sanitare a produselor biocide în discuție, cu consecința că valabilitatea lor trebuie considerată menținută pe toată perioada stării de alertă, precum și pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări, chiar dacă pentru produsele biocide care fac parte din tipul de produs TP1 și TP2, având indicație de utilizare în unități sanitare, deținătorii avizelor nu au depus, periodic, la 3 ani, rapoarte de testare a eficacității efectuate conform cerințelor prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. g1) și g2) din Ordinul 10/368/11/2010, într-un laborator acreditat, potrivit art. 71 din același Ordin.
2. pe de altă parte, conform interpretării istorico-teleologice, s-a constat că dispozițiile art. 4 alin. 5 din Legea 55/2020 nu acoperă ipoteză rapoartelor de testare la care se referă art. 71 din Ordinul 10/368/11/2010 sub aspect indicației de utilizare în unități sanitare a produselor biocide, această interpretare fiind în acord cu scopul declarat al Legii 55/2020, acela de prevenire și înlăturare a amenințărilor iminente la adresa drepturilor convenționale, unional și constituționale la viață, integritate fizică și sănătate ale persoanelor, în mod nediscriminatoriu, și fără a aduce atingere existenței altor drepturi și libertăți fundamentale.
DOCUMENT – Textul complet al încheierii de sesizare prin mecanismul întrebării prealabile:
Domnule președinte/ subsemnatul Stanculescul Marius Leonard cu domicilul Stefafanesti noi Argeș/ va aduc la cunostintă/ am minora (…) dstă la mine de protecția copilui Arges din anul 2020 /9 /9/fincă ca mama acestea o părăsise si este plecată la prostitutie an IRLANDA.etc Din anu l 2020 avem la tribunal Arges 7 dosare/ care dorim stabilirea domiciliu la mine ca tată /si mi se respinge dosarele/ minora trebuie dată la școală /nimeni nu ne-o ănscrie/fincă nui domiciliu minorei stabil/ /Domnule dosar 14144 /280/2020 dosar 16327/280/2021 dosar 4036/280/2022 dosar 19456/280/2021 dosar etc de dosare /domnilor an Pitești acesti oamenii nustiu sa verifice dosarele /avem toate dovezile /avem filmarile când miinora refuză sa mg la mamă/Domnule președinte acest minor nu beneficiază de alocatie/ vă rog să faceți ceva ca această mnora să aivă un domiciliu corect și sa beneficieze de drepturi de copil nr de tel 074(…)
Acest comentariu a fost editat, fiind înlăturate numele minorei și numărul de telefon precizat de autorul comentariului.