Președintele Klaus Iohannis a promulgat, joi, legea prin care Codul Rutier este modificat, prin introducerea prevederilor referitoare la cursurile de conducere defensivă. Noile reglementări arată că toți șoferii pot urma astfel de cursuri, iar în schimb vor beneficia de deducerea din impozitul pe venit a cheltuielilor făcute în acest scop.
Potrivit legii promulgate azi, conducerea auto defensivă este definită ca ”pregătire specială a conducătorilor auto în vederea prevenirii accidentelor rutiere”. Conducătorii de vehicule beneficiază de deducerea din impozitul pe venit a cheltuielilor efectuate pentru absolvirea unui curs de conducere defensivă, în situaţia în care aceste cheltuieli au fost suportate din surse proprii.
Dacă aceste costuri au fost plătite de angajator, acesta beneficiază, prin excepţie de la prevederile Codului Fiscal, de deducerea din impozitul pe profit/venit a cheltuielilor respective. Același beneficiu îl au părinții conducătorilor auto cu vârsta cuprinsă între 18-26 ani care se află în continuarea studiilor şi nu realizează venit.
Sunt obligați să facă aceste cursuri, în termen de 12 luni de la adoptarea procedurii de examinare și formare în domeniul conducerii defensive, conducătorii de vehicule speciale prevăzuți la art. 32 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, adică:
- Cei care conduc autovehiculele aparținând poliției și pompierilor;
- Cei care conduc autovehiculele aparținând poliției de frontieră, Autorității Vamale Române, Agenției Naționale de Administrare Fiscală, serviciului de ambulanță sau medicină legală, protecției civile, Ministerului Apărării Naționale care însoțesc coloane militare, unităților speciale ale Serviciului Român de Informații și ale Serviciului de Protecție și Pază, Administrației Naționale a Penitenciarelor din cadrul Ministerului Justiției, precum și autovehiculele de serviciu ale procurorilor din Ministerul Public, atunci când se deplasează în acțiuni de intervenție sau în misiuni care au caracter de urgență;
- Cei care conduc autovehiculele cu mase și/sau dimensiuni de gabarit depășite ori care însoțesc asemenea vehicule, cele care transportă anumite mărfuri sau substanțe periculoase, cele destinate întreținerii, reparării ori verificării unor lucrări efectuate în partea carosabilă sau executării unor lucrări de drumuri, curățeniei străzilor, deszăpezirii sau tractării, transportului și depanării autovehiculelor ramase în pană sau avariate, precum și tractoarele care tractează utilajele agricole și tehnologice cu dimensiuni de gabarit depășite.
Proiectul legislativ a fost inițiat de către deputații PSD Alfred Simonis și Mircea Drăghici. Potrivit expunerii de motive, numai în 2018 în accidentele produse în țară au murit 1867 de persoane și au fost grav rănite peste 8.100: ”În România, costul social anual al accidentelor rutiere este de 3,32 de miliarde de euro.”
Inițiatorii legii au calculat că aceste cursuri de conducere defensivă ar aduce un profit de peste 820.000 de euro în cazul unei investiții de 324.000 de euro. În plus, companiile care dețin flote auto vor avea o serie de beneficii directe, în special la nivelul costurilor asociate exploatării mijloacelor de transport, dar și prin îmbunătățirea imaginii pe piață și creșterea siguranței în trafic. ”Impactul propunerii nu trebuie măsurat numai în unități valorice, cât mai ales în vieți omenești salvate”, se mai arată în expunerea de motive.
DOCUMENT – Legea privind completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice: