După ce, săptămâna trecută, o fetiță din Oradea, care are părinții surdo-muți, a sunat la 112 pentru a cere ajutor pentru fratele ei, autoritățile le reamintesc persoanelor aflate într-o situație de urgență că pot alerta autoritățile și prin SMS. Serviciul de Urgenta pentru Persoane cu Dizabilitati de Auz si de Vorbire poate fi folosit gratuit, prim mesaj la 113.
Persoanele cu dizabilități de auz și/sau vorbire pot să folosească gratuit numărul unic 113 pentru SMS-urile asociate apelurilor de urgență. Pentru aceasta trebuie ca în prealabil să își înregistreze propriul număr de telefon în baza de date a Sistemului pentru apeluri de urgență. Acest lucru se poate face:
- prin depunerea documentelor de înregistrare la birourile temporare de asistenţă la înregistrare sau la unul dintre sediile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale din Bucureşti sau din ţară;
- prin transmiterea prin poştă a documentelor de înregistrare, la adresa: Splaiul Independenţei nr. 323A, sector 6, Bucureşti;
- prin completarea formularului online disponibil AICI.
Dacă este înscrisă în baza de date a Serviciului 113, o persoană care va apela 112 va avea trei avantaje:
- sistemul va identifica automat numărul de pe care sună ca aparținând unei persoane cu deficiențe de auz/și sau vorbire, iar operatorul 112 va urma procedura, adică va gestiona urgența prin schimb de mesaje;
- prin apelul la 112, care este absolut necesar, sistemul informatic afișează localizarea de rețea care are o rază mai mare de acoperire și o altă localizare avansată;
- persoanele care se înregistrează pot declara o persoană de ajutor, care, atunci când situația o impune, poate fi contactată de Serviciul de urgență și care poate furniza detalii suplimentare și facilita comunicarea.
Autoritățile atrag atenție că apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgenţă 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 sunt sancționate cu amendă de la 500 la 1000 de lei. Aceeași sancțiune se va aplica și pentru SMS-urile care aduc injurii operatorilor.