Avocatul Winzer solicită CCR să constate că OUG prin care Guvernul Orban a privatizat sistemul public de sănătate este neconstituțională, conform surselor DC News.
Prin intermediul unui AMICUS CURIAE depus astăzi la Curtea Constituțională, în susținerea excepției de neconstituționalitate formulate de Avocatul Poporului referitoare la prevederile OUG nr. 25/2020, avocatul Cristian Winzer dorește să demonstreze că OUG afectează iremediabil drepturile fundamentale ale cetățenilor la ocrotirea sănătății și la asistență medicală.
Avocatul critică actul normativ adoptat de guvernul Orban, arătând cum au fost încălcate norme în elaborarea, promovarea și adoptarea unei OUG și cerând CCR să admită sesizarea Avocatului Poporului și să constate “caracterul vădit NECONSTITUȚIONAL al actului normativ în discuție, în ansamblul său”.
Acesta mai menționează că “Proiectul de act normativ prin care au fost acordate unor entități private avantaje financiare substanțiale (într-un mod care va denatura profund și ireversibil concurența pe piața internă din România și care va prejudicia/vătăma/leza în mod iremediabil drepturile constituționale ale pacienților la ocrotirea sănătății și la asistență medicală (…), a fost adoptat în regim de maximă urgență, ÎN TIMPUL NOPȚII de 04.02.2020 spre 05.02.2020, avizele ministerelor semnatare fiind solicitate și obținute chiar ÎN TIMPUL ședinței de guvern, FĂRĂ analiza tehnico-juridică prealabilă obligatorie și FĂRĂ relaționarea prealabilă obligatorie cu reprezentanții Comisiei Europene.”
În documentul de 10 pagini, invocând multe decizii ale CCR, avocatul critică LIPSA avizelor MAE, Comisiei interministeriale pentru suport tehnic (care se organizează și funcționează ca organism interministerial, în scopul coordonării activităților privind organizarea, funcționarea și finanțarea Sistemului național de asistență medicală de urgență și de prim ajutor calificat, precum și a serviciilor profesioniste pentru situații de urgență) și Consiliului Legislativ (arătând că “În condițiile obiective în care, prin Decizia nr. 140/2019, Curtea Constituțională a României a stabilit că “NESOLICITAREA avizului consultativ al Consiliului Legislativ duce la neconstituționalitatea legii sau ordonanței – simplă sau de urgență”, este evident că solicitarea avizului Consiliului Legislativ DUPĂ adoptarea ordonanței de urgență echivalează, practic, cu NESOLICITAREA acestuia”).