Material realizat de Ovidiu Kalman Mureșan Silaghi – avocat partener Societatea civilă de avocați Mureșan-Silaghi
În articolul din data de 8 martie 2021 au fost prezentate câteva dintre viciile de ordin procedural/tehnic care există în acest moment, având în vedere manualul de utilizare a acestor aparate tip Pistol LTI 20/20 TruCAm.
Aparatul de tip pistol LTI 20/20 TruCAM are mai multe opțiuni/module printre care amintim: DBC MODE, DUAL SPEED MODE, WEATHER MODE. Aceste opțiuni se activează doar în momentul achiziționării licenței pentru fiecare modul în parte și introducerea codului aferent. Astfel, în manualul de utilizare a acestor aparate, la pag. 23, al. 3, se găsește secțiunea Managementul Licențelor, unde se prevăd următoarele: ”managementul licențelor este folosit pentru a instala opțiuni suplimentare de software pentru aparatul dvs. TruCam. De exemplu, dacă cumpărați un DBC după ce ați primit aparatul dvs. TruCAM, pentru a activa opțiunea DBC va trebui să introduceți Codul de licențiere unic în Managementul licențelor. Codul de licențiere este unic pentru fiecare opțiune de software și pentru fiecare TruCAM individual.”
Astfel, este cert că aceste opțiuni nu sunt active decât în momentul achiziționării pentru fiecare aparat în parte a licențelor corespunzătoare opțiunilor ce se doresc a fi active.
BRML a aprobat acest tip de cinemometru împreună cu manualul de utilizare al acestuia, DAR a specificat faptul că ”pentru funcționarea corectă a cinemometrului LTI 20/20 TruCAM, utilizatorii vor respecta condițiile de utilizare prevăzute în Manualul utilizatorului Dispozitivului Complet cu cameră Video Digitală/Dispozitiv Laser de Măsurare a Vitezei, Ediția a doua – iulie 2016, cu excepția prevederilor referitoare la modurile de funcționare DBC MODE, DUAL SPEED și WEATHER MODE, care nu fac obiectul aprobării de model.”
Cele trei moduri de operare DBC MODE, DUAL SPEED și WEATHER MODE nu fac obiectul aprobării de model, respectiv în ipoteza folosirii cinemometrului pe timp de ceață, vânt, ploaie, ninsoare sau pentru a măsura viteza concomitent a două autoturisme (pe autostradă, de exemplu) – nu sunt aprobate aceste funcții, deoarece cinemometrul folosit de operatorii radar nu le-a avut la momentul aprobării de model.
În condițiile de mai sus, reamintim că, potrivit art. 297 alin. 1 Cod penal, ”fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, nu îndeplinește un act sau îl îndeplinește în mod defectuos și prin aceasta cauzează o pagubă ori o vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau a unei persoane juridice se pedepsește cu închisoarea de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcție publică ”
Alineatul 2 al aceluiași articol prevede: ”cu aceeași pedeapsă se sancționează și fapta funcționarului public care, în exercitarea atribuțiilor de serviciu, îngrădește exercitarea unui drept al unei persoane ori creează pentru aceasta o situație de inferioritate pe temei de rasă, naționalitate, origine etnică, limbă, religie, sex, orientare sexuală, apartenență politică, avere, vârstă, dizabilitate, boală cronică necontagioasă sau infecție HIV/SIDA ”
Astfel, apreciem că folosirea cinemometrului în condițiile meteo pentru care nu are aprobare de BRML poate îmbrăca forma unei infracțiuni prevăzute și pedepsite de art. 297 (abuzul în serviciu) alin. 1 Cod penal. Totodată, dacă vine vorba și de suspendarea dreptului de a conduce ca măsură complementară dispusă de organul constatator, utilizarea cinemometrului poate fi încadrată și la alin. 2 de la art. 297 Cod penal.
Singura problemă la abuzul în serviciu este dovedirea faptului că operatorul radar a acționat cu bună știință în folosirea cinemometrului LTI 20/20 TruCam în aceste condiții meteo, neavând aprobare de model în astfel de condiții. Dacă se dovedește că a cunoscut acest aspect, este vorba de infracțiunea prevăzută de art. 297 Cod penal, însă dacă a acționat fără a cunoaște aceste situații ( deși ne este greu a crede că folosești un cinemometru fără să consulți manualul de utilizare) va răspunde pentru infracțiunea prevăzută de art. 298 Cod penal, care prevede că ”încălcarea din culpă de către un funcționar public a unei îndatoriri de serviciu, prin neîndeplinirea acesteia sau prin îndeplinirea ei defectuoasă, dacă prin aceasta se cauzează o pagubă ori vătămare a drepturilor sau intereselor legitime ale unei persoane fizice sau ale unei persoane juridice, se pedepsește cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă”.
Deși numărul accidentelor de circulație este în creștere, iar sancțiunile contravenționale chiar recent au fost schimbate, fiind mult mai drastice, apreciem că și respectarea tuturor elementelor de operare ale cinemometrului de către operatorul radar trebuie să fie întocmai cu toate cerințele legale și metrologice. A aplica sancțiuni fără a ține cont de aceste prevederi tehnice și legale nu poate descuraja contravenienții și nu reprezintă un exemplu de corectitudine din partea agenților constatatori. Cu atât mai mult cu cât nerespectarea prevederilor poate îmbrăca forma unei infracțiuni dintre cele arătate în prezentul articol.
Comments 1