Ca urmare a restricțiilor impuse de autorități cu scopul reducerii îmbolnăvirilor de COVID-19, TAROM se vede obligată să țină avioanele la sol și să trimită în șomaj tehnic peste 1.100 de angajați, atât din adminstrație cât și din cadrul personalului navigant, se arată într-o informare a conducerii companiei citată de news.ro și g4media.
Se va menţine în activitate aproximativ 30-35% din totalul personalului. Compania are peste 1.900 de angajaţi. Câştigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a fost stabilit la 7.835 lei în 2019.
„Având în vedere lipsa resurselor financiare, materiale şi necesitatea conservării resurselor umane ale companiei, managementul acesteia a decis ca, pe perioada în care activitatea de transport aerian prin curse regulate va fi suspendată, o parte a personalului să intre în şomaj tehnic. Această formă de protecţie şi conservare a resursei umane este necesară, având în vedere că în acest moment activitatea principală a companiei este practic blocată, însă există speranţa ca odată ce lucrurile revin la normal să se repornească sistemul, iar personalul să fie rechemat pentru susţinerea activităţilor viitoare”, scrie în documentul citat.
Pe durata în care se vor afla în şomaj tehnic, cei 1.112 de angajați vor beneficia de o indemnizaţie a cărei valoare va reprezenta 75% din salariul de bază aferent postului ocupat.
TAROM a fost nevoită să renunțe la operarea zborurilor (interne, cât și externe). Aeronavele au efectuat de la declararea stării de urgență doar zboruri cargo pentru aducerea în țară, inclusiv din China, a mai multor tone de materiale de protecție pentru cadrele medicale, curse pentru repatrierea românilor din străinătate și un zbor pentru transportul a 120 de militari către statul african Mali.
Toate companiile aeriene, nu doar cele românești, au fost puternic lovite de restricțiile de zbor. Potrivit Fortune.com, 700 din cele 763 de aeronave ale Luftansa sunt momentan blocate la sol.
British Airways a anunțat că a ajuns la un acord cu sindicatele pentru suspendarea contractelor de muncă a 30.000 de angajați. Pe perioada cât se vor afla practic în șomaj tehnic, statul britanic, și nu compania aeriană, le va plăti până la 80% la sută din salariu, dar nu mai mult de 2.500 de lire pe lună.
Companiile low-cost a fost, de asemenea, puternic afectate de criză. Wizz Air elimină 1.000 de locuri de muncă şi taie salariile, în timp ce Ryanair a anunțat reducerea cu 50% a salariilor pentru întreg personalul pe aprilie și mai.
Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a anunțat că undeva la jumătatea lunii viitoare CE ar putea prezenta o strategie pentru redeschiderea în siguranță a transportului aerian, care va include o serie de reguli ce vor trebui respectate, precum distanțarea socială în aeroporturi și în aeronave, dezinfectarea frecventă a avioanelor și a spațiilor din aeroporturi, purtarea de echipament de protecție.
Potrivit celor de la International Air Transport Association (IATA), actuala pandemie ar putea afecta companiile aeriene mult timp după ce restricțiile vor fi ridicate, generând pierderi de 314 miliarde de dolari. Directorul IATA, Alexandre de Juniac, a declarat pentru Reuters acum o săptămână că este foarte probabil ca reluarea zborurilor să includă obligativitatea pentru companiile aeriene de a lăsa liber scaunul din mijlocul rândurilor.