Uniunea Națională a Barourilor din România (UNBR) a prezentat, pe pagina sa de internet, conținutul ordinului prin care se permite accesul avocaților la seturile de date și modul de operare a bazei de date ale Agenției Naționale de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), ca urmare a promulgării Legii nr. 264/2021. Ordinul va fi pus în cel mai scurt timp în dezbatere publică, urmând ca după parcurgerea acestei proceduri să fie adoptat.
UNBR a precizat că la nivelul Uniunii au fost luate toate măsurile tehnice pentru verificarea calității de avocat cu drept de exercitare a profesiei, precum și pentru operaționalizarea accesului tuturor avocaților interesați, pe bază de credențiale individuale. Astfel, după finalizarea procedurii privind dezbaterea publică a ordinului și intrarea în vigoare a acestuia se va putea trecere la aplicarea imediată a art. 3 alin. (6) din Legea nr. 264 din 5 noiembrie 2021, pentru modificarea și completarea Legii cadastrului și a publicității imobiliare nr. 7/1996, precum și pentru modificarea art. 121 din Legea fondului funciar nr. 18/1991.
După intrarea în vigoare a ordinului, Uniunea Națională a Barourilor din România va iniția programe de pregătire privind accesul și operarea sistemului.
Extrase din Ordinul pus în dezbatere publică
Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI) asigură accesul online, gratuit, la informațiile gestionate de sistemul informatic notarilor publici, avocaților, executorilor judecătorești, persoanelor fizice şi juridice autorizate să efectueze lucrări de cadastru, geodezie, cartografie, experţilor judiciari, instituţiilor şi autorităţilor publice, precum şi altor entităţi care îndeplinesc un serviciu public, definit de art. 5 lit. kk) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, în scopul îndeplinirii atribuțiilor acestora.
Solicitanții au obligația de a transmite ANCPI:
a) o cerere scrisă a reprezentantului legal al entității/al asociației profesionale din care face parte utilizatorul, care să ateste încadrarea în una dintre categoriile menționate la art. 1 alin. (1) și solicitarea de date și informații din sistemul informatic de cadastru și carte funciară, cu menționarea activității reglementate de legislația în vigoare în cadrul căreia va fi folosit setul de date solicitat și cu precizarea scopului pentru care se solicită accesul; cererea, al cărei model este prevăzut în anexa 1, poate fi transmisă inclusiv prin poșta electronică la adresele de e-mail publicate pe pagina de web a ANCPI pentru contact, urmând ca ulterior să fie depusă în original la sediu sau să fie înaintată prin serviciul de poștă/curierat;
b) lista persoanelor desemnate pentru care urmează a se acorda dreptul de acces la informațiile gestionate de sistemul informatic, cu menționarea datelor de contact ale persoanelor desemnate, respectiv: nume, prenume, CNP, calitatea deținută în cadrul entității care solicită accesul, adresa de corespondență, adresa de poștă electronică (e-mail), telefon.
c) angajamentul de confidențialitate și de respectare a condițiilor și acordul de prelucrare a datelor cu caracter personal, completate și semnate de către fiecare persoană desemnată, conform modelelor prevăzute în anexa nr. 2 și anexa nr. 3.
Analiza îndeplinirii condițiilor necesare pentru acordarea accesului solicitanților la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară se va efectua de către o comisie desemnată prin ordin al directorului general, care va cuprinde obligatoriu salariați ai Direcției Juridice, Direcției de Publicitate Imobiliară și Direcției de Cadastru și Geodezie.
Direcția Informatică va crea credențiale în cadrul sistemelor informatice pentru accesul la datele și informațiile gestionate de sistemul informatic care pot fi de forma unei perechi de tip nume de utilizator – parolă sau certificate digitale, dar pot fi, în funcție de evoluția tehnologică, date biometrice (amprenta digitală, recunoaștere facială, retină) etc.
Informațiile din sistemul informatic se obțin prin utilizarea următoarelor criterii de căutare:
a) datele de identificare ale deţinătorilor unui imobil/numele şi/sau codul numeric personal, în cazul persoanelor fizice, denumirea şi/sau sau codul unic de înregistrare în cazul persoanelor juridice;
b) datele de identificare ale imobilului, constând în număr cadastral/topografic, numărul de carte funciară,
c) adresa administrativă.
DOCUMENT – Ordinul privind aprobarea condițiilor de acces la datele și informațiile din sistemul informatic de cadastru și carte funciară: