material realizat de Răzvan Doseanu – avocat coordonator Societatea de avocați ”DOSEANU&ASOCIAȚII”
Prin decizia nr. 176 din 24 martie 2022 Curtea Constituțională a României a admis excepția de neconstituționalitate ridicată și a constatat că dispozițiile art. 270 alin. 3 din Legea nr. 86/2006 privind Codul vamal al României (contrabanda asimilată) sunt neconstituționale.
Articolul 270 alin. 3 din Codul vamal prevede că sunt asimilate infracţiunii de contrabandă şi se pedepsesc cu închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea unor drepturi colectarea, deţinerea, producerea, transportul, preluarea, depozitarea, predarea, desfacerea şi vânzarea bunurilor sau a mărfurilor care trebuie plasate sub un regim vamal cunoscând că acestea provin din contrabandă sau sunt destinate săvârşirii acesteia. Dacă fapta este săvârșită de două sau mai multe persoane împreună, limitele de pedeapsă sunt de la 5 la 15 ani închisoare.
CCR și-a modificat jurisprudența în materie, după ce anterior a respins o mulțime de excepții de neconstituționalitate similare ridicate. Modificarea orientării Curții Constituționale are loc după ce instanțele de judecată din România au pronunțat condamnări aberante, dispunând pedepse cu închisoarea pentru o mulțime de persoane care dețineau, în general pentru consum propriu, câteva pachete de țigări de proveniență străină, care nu erau timbrate.
S-a constatat că lipsa unui prag valoric sub care fapta în discuție să nu mai constituie infracțiune – cum este prevăzut, de exemplu, la art. 270 alin. (2) lit. a) din Codul vamal (o valoare a bunurilor mai mare de 20.000 lei în cazul produselor supuse accizelor și mai mare de 40.000 lei în cazul celorlalte bunuri sau mărfuri), care reglementează o variantă a infracțiunii de contrabandă, ori la art. 296/1 alin. (1) din Codul fiscal, potrivit căruia fapta constituie infracțiune doar când se depășește limita de 10.000 de țigarete, conduce la o încălcare a principiului ultima ratio în materie penală.
Opinez că toate dosarele de contrabandă asimilată urmează să fie închise de către organele de urmărire penală sau instanțele de judecată, prin dispunerea unor soluții de clasare sau de achitare, având în vedere că o astfel de infracțiune nu mai are în prezent nicio reglementare legală. Până la o eventuală intervenție a legiuitorului, apreciez că toate astfel de dosare de contrabandă asimilată ar trebui închise, indiferent că obiectul bunurilor este sub pragul de 20.000 lei sau nu, deoarece doar legiuitorul poate stabili un astfel de prag printr-o intervenție legislativă, această neputându-se interpreta prin analogie cu privire la pragul valoric mai mare de 20.000 de lei reglementat pentru contrabandă. Oricum, modificarea legislativă nu va putea opera decât pentru viitor, adică pentru faptele care s-ar comite după intrarea în vigoare a eventualelor modificări legislative.
Cel mai important este că toate persoanele condamnate definitiv pentru infracțiunea de contrabandă asimilată pot să ceară instanțelor de judecată să constate că în prezent această faptă nu mai este prevăzută de legea penală, fiind practic dezincriminată, consecința fiind anularea condamnărilor definitive și eliberarea de îndată a persoanelor condamnate acolo unde este cazul.
Comments 4