Strategia pentru adaptarea profesiei de avocat la cerințele transformării digitale a sistemului judiciar va fi elaborată și adoptată de Consiliul Uniunii Naționale a Barourilor din România până la sfârșitul acestui an. Măsura este prevăzută într-o rezoluție adoptată de Congresul Avocaților 2022, în care se arată că, pentru realizarea scopului propus, Consiliul UNBR se va consulta cu barourile și avocații.
Măsurile prevăzute în strategia digitalizării avocaturii se referă la:
– Stabilirea, împreună cu Ministerul Justiției a unor fluxuri și proceduri menite să faciliteze, în regim automat, accesul avocaților, cu drept de exercitare a profesiei, la Dosarul judiciar digital (”Dosarul electronic”);
– Stabilirea, împreună cu Ministerul Justiției, a unor standarde de lucru și proceduri pentru a generaliza utilizarea documentelor electronice, inclusiv a prezentării și administrării probelor în format digital;
– Dotarea barourilor cu infrastructură (servere, storage, echipamente LAN/WAN) și dotarea cu stații de lucru și alte echipamente de tip birou pentru eficientizarea activității și reducerea riscurilor operaționale în relațiile cu autoritățile cu care avocații intră în contact în exercițiul profesiei de avocat
– Stabilirea și implementarea unor politici de alocare/recunoaștere/asumare a identității unice digitale, pentru interacțiunea avocaților, a formelor de exercitare a profesiilor cu autoritățile publice
– Generalizarea utilizării semnăturilor și sigiliilor electronice de către avocați, în raport de măsurile legale adoptate pentru întărirea siguranței si confidențialității transferurilor de date, interoperabilității și
securității cibernetice
– Inițierea și formarea avocaților în domeniul politicilor de guvernanță IT, de securitate cibernetică pentru protecția datelor personale (GDPR) și de resurse umane pentru specialiștii IT din sectorul activității specific profesiei de avocat;
– Inițierea și încheierea de parteneriate cu Ministerul Justiției, Ministerul Public , C.S.M., Ministerul de Interne, O.C.P.I, A.N.A.F., alte profesiile juridice liberale pentru conlucrarea profesiei de avocat în identificarea și adoptarea soluțiilor tehnice, legislative și administrative impuse de politicile publice din domeniul digitalizării sistemului judiciar, în special privind obiectivele Proiectului ”Dosarul judiciar digital (”Dosarul electronic”), accesul la portalul just.ro. relaționarea cu ANAF, O.C.P.I. În acest sens se impun a fi avute în vedere:
- Standardizarea și simplificarea actelor de procedură: simplificarea și sintetizarea actelor emise de părțile la proces, precum și a înscrisurilor ca mijloace de proba (contracte, acte adiționale, corespondența părților, s.a.); limitarea formatului, a paginației cererilor și a notelor scrise, luând ca exemplu normele de procedură din regulamentele CEDO și CJUE (ex. cererea la CEDO este standardizată, cu rubrici prestabilite în formularul tipizat, limitată la 11-13 pagini, din care 3 pentru ”expunerea faptelor” și 2 pentru ”prezentarea încălcărilor Convenției”); comunicările actelor de procedură ale instanței și a citațiilor în format electronic
- Structurarea standard a hotărârilor judecătorești și arbitrale sub aspect privind: stilul, calitatea și formatul redacțional al hotărârilor judecătorești, forma literală, stilul îngrijit și strict, selecția argumentelor, distincția între considerentele de fapt și raționamentul juridic, respectarea rânduielilor sintactice și gramaticale, motivarea
autentică a actelor de procedură ale instanței și ale părților: interdicția formulei ”copy-paste”, a paginației narative excesive, limitarea întinderii considerentelor, s.a. - Elaborarea unui ”Ghid de bune practici” pentru instanțele judecătorești și participanții la procedurile judiciare,
inclusiv cu privire la procedura videoconferinței, pentru a se asigura un echilibru real în raportul dintre principiile și garanțiile fundamentale ale procesului judiciar și cerințele digitalizării, în principal privind: (i) accesul liber la justiție, dreptul la un proces echitabil, într-un timp rezonabil și la un tribunal independent și imparțial; (ii) contradictorialitatea și dreptul la apărare-piloni de neschimbat în procesul judiciar și (iii) garantarea efectivă a
principiul oralității.
– Respectarea strictă a următoarelor principii fundamentale în măsuri/proceduri administrative relative la digitalizarea sistemului judiciar:
- principiul transparenței, integrității și imparțialității în desfășurarea metodologiilor de prelucrare a datelor și de auditare externă;
- principiul cooperării și al controlului utilizatorilor procedurilor digitalizate;
- principiul nediscriminării în asigurarea implementării și utilizării digitalizării în sistemul judiciare
- principiul garantării și respectării drepturilor și libertăților fundamentale, al compatibilității instrumentelor și practicilor inteligenței artificiale cu acestea.
– Dezvoltarea unor Proiecte-pilot privind cooperarea dintre Barouri și autoritățile publice privind implementarea masurilor legale vizând trecerea la folosirea în justiție a documentelor electronice,
accelerarea și generalizarea procesului de utilizare a semnăturilor și sigiliilor electronice, modernizarea registrelor de evidență ale avocaților în format digital, interoperabilitatea avocaților cu autoritățile
publice, în special cele din domeniul judiciar, din România și din UE, îmbunătățirea accesului la informație juridica, întărirea securității cibernetice.
DOCUMENT – Rezoluția Congresul Avocaților din 17-18 iunie 2022 privind elaborarea și adoptarea de către Uniunea Națională a Barourilor din România a Strategiei pentru adaptarea profesiei de avocat la cerințele transformării digitale a sistemului judiciar, interconectarea formelor de exercitare a profesiei și a Barourilor la platforma națională de interoperabilitate: