În urmă cu un an, un ordin al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate anunța numirea în fruntea CAS Bihor a unui nou director, care câștigase al doilea concurs organizat în acest sens de CNAS. Dorel Dulău, un jurist specialist în management sanitar și doctorand cu media 10 al Școlii Doctorale de Științe Biomedicale din Oradea, prelua la începutul lunii iulie 2021 un mandat de 4 ani la șefia unei instituții-cheie în sistemul de sănătate din Bihor. După ce 7 ani coordonase Compartimentul Management Spitale din cadrul Primăriei municipiului Oradea, noul director al CAS Bihor era în fața unei noi provocări. În interviul acordat în această săptămână BihorJust, Dorel Dulău a făcut o radiografie a celor 12 luni petrecute în funcția de director general al Casei județene de Asigurări de Sănătate.
”CAS Bihor nu mai este percepută ca o instituție strict administrativ-birocratică”
Reporter: La 1 iulie 2022 ați împlinit un an de activitate în funcția de director general al Casei de Asigurări de Sănătate Bihor. Dacă ar fi să faceți un bilanț, ce ar cuprinde acesta?
Dorel Dulău, directorul CAS Bihor: Am reușit să creez o atmosferă de lucru echilibrată, în care primează profesionalismul și interesul pentru asigurat. Am încercat și sunt convins că am reușit să schimb centrul de greutate al viziunii instituției noastre de pe relația cu furnizorii, pe respectarea drepturilor asiguraților bihoreni.
De fapt, punând în centrul atenției asiguratul și drepturile sale, precum și accesul la servicii medicale de calitate, implicit m-am obligat la o colaborare directă și la o îmbunătățire a relațiilor contractuale cu furnizorii de servicii medicale. Acest trio – CAS, furnizorii de servicii medicale și asigurații bihoreni – se află într-o relație legală activă și mereu dispusă spre dezvoltare.
Reporter: Cum ați defini postul pe care îl ocupați acum, din punctul de vedere al instituției Casei de Asigurări de Sănătate în sistemul de sănătate din Bihor?
Dorel Dulău: Cred că importanța acestui post este dată de personalitatea omului care în ocupă, de abilitatea acestuia de a-și atinge obiectivele instituționale, precum și de dorința de a face mai mult bine asiguraților bihoreni. Consider că, după mai mult de 20 de ani de activitate în managementul medical (în mare parte spitalicesc), am reușit ca, alături de colegii mei, să îi dăm Casei de Asigurări de Sănătate un rol clar definit în politica de sănătate bihoreană.
Mă bucur că, după un an în cadrul acestei instituții, CAS Bihor nu mai este percepută ca una strict administrativ-birocratică, ci ca un partener obiectiv, care, atunci când asigură finanțarea serviciilor medicale de către un furnizor public sau privat, se obligă să și verifice respectarea prevederilor contractuale asumate.
Echipa CAS Bihor și măsuri pentru a deveni mai eficientă
Reporter: Haideți să ne referim și la echipa din cadrul CAS Bihor. Ce transformări a suferit în acest an de când coordonați activitatea instituției?
Dorel Dulău: Am să încep cu o glumă: unii spuneau că munca în echipă este importantă, mai ales din perspectiva faptul că, dacă se greșește, ai pe cine da vina. 😊
Acum, la modul serios vorbind, venirea mea în fruntea CAS Bihor a reprezentat un pas firesc în cariera mea profesională, pe care am început-o de jos, de la funcția de consilier juridic în spital. Dezvoltarea profesională a fost treptată, fără arderea etapelor, iar trecerea spre un nivel superior am făcut-o doar în momentul în care am fost conștient de capacitatea mea profesională de a face față provocărilor unui post de conducere.
Munca în echipă se constituie ca o trecere de la munca individualistă, fără colaborare, în interes proprie, la muncă de un nivel calitativ superior.
O definiție simplă a colaborării între departamente este asigurarea unei ”curgeri corecte și legale a informațiilor cu caracter profesional” între acestea, care, prelucrate apoi de șefii de servicii/direcții, ajung la directorul general într-o formă completă și suficientă pentru luare unor decizii obiective și în interesul asiguratului.
Reporter: Concret, ce măsuri ați luat pentru a crește eficiența echipei CAS Bihor?
Dorel Dulău: Să le luăm pe rând. Colaborarea între Direcția relații contractuale și Direcția economică este obligatorie. Direcției Medic șef i-am acordat un rol mai ”apăsat” în activitatea instituțională. Casa de Asigurări de Sănătate avea un renume, din prisma unei instituții cu caracter strict economic, de finanțare a unităților care prestau servicii medicale… și-atât. Importanța laturii medicale în cadrul instituției noastre, cu toate că Direcția Medic șef are atribuții de prevenție, de verificare, dar și de a face propuneri de îmbunătățire a aspectelor cu caracter medical în tot Bihorul, a început să se contureze mai pregnant.
Întărirea Departamentului Medic șef reprezintă un obiectiv important în viziunea mea, CAS Bihor având rolul de participant activ la construirea și aplicarea unei politici locale de sănătate.
Încă din iulie 2021, o dată venit la conducerea Casei județene, am susținut dezvoltarea serviciilor medicale în specialitatea îngrijiri paleative. La acel moment, spitalele publice din teritoriu au agreat adaptarea structurii organizatorice la nevoile comunității locale. Spitalul Municipal Beiuș, Spitalul Orășenesc Aleșd și cel de Psihiatrie din Nucet au făcut deja pași administrativi prin care paturi care nu erau eficient folosite la nivelul spitalului vor fi transformate în paturi de îngrijiri paleative.
În momentul de față, Guvernul României, prin Casa Națională de Asigurări de Sănătate și prin Ministerul Sănătății, asigură crearea unei politici la nivel național, în îngrijirile paleative, începând cu anul 2024. Până atunci vor fi câteva proiecte pilot prin care se va asigura finanțarea unor servicii în ambulatoriu, spitalizare de zi, echipe mobile, toate în specialitatea îngrijiri paleative.
Când respecți ”la milimetru” ceea ce îți propui, nu e greu să performezi
Reporter: Pomeneați de spitalele din județ – vă propun să ne întoarcem puțin în Oradea și să ne spuneți cum vedeți funcționarea Spitalului Județean de Urgență, după absorbția Spitalului Municipal Oradea? A crescut nivelul serviciilor medicale odată cu numărul de paturi?
Dorel Dulău: Pentru instituția pe care o coordonez, Spitalul Județean din Oradea reprezintă un furnizor care se află în relație contractuală cu noi – la fel ca orice alt spital public sau privat din județul Bihor – și atât. Responsabilitatea managementului spitalicesc aparține administrației locale din Oradea și conducerii spitalului.
Totuși, trebuie punctat un lucru: deoarece CAS Bihor finanțează serviciile medicale prestate în favoarea asiguratului bihorean, de acestea beneficiind, uneori, chiar și asigurații din județele limitrofe și ținând cont de faptul că instituția noastră apără interesul asiguratului (obiectiv principal stabilit prin lege), atunci când constatăm existența unor sincope care afectează asiguratul, sesizăm direct conducerea respectivei unități prestatoare de servicii medicale. Dar acest lucru îl facem cu respectarea prevederilor legale și în limita competențelor.
Reporter: În urma evaluărilor la nivel național efectuate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate, ați obținut un punctaj maxim. Care sunt explicațiile?
Dorel Dulău: Când respecți ”la milimetru” ceea ce îți propui și urmărești să realizezi obiectivele propuse, nu e greu să performezi. În plus, am stabilit reguli clare și am fost primul care le-a respectat, necondiționat. Am comunicat direct cu toate departamentele, am eliminat orice fel de ”parti pris” din interiorul instituției, iar competențele le-am folosit strict în interes profesional. Nu e dificil, nu e nici ușor – important e să vrei.
A coordona o instituție cu caracter financiar, într-o mare măsură, cu implicații în prestarea serviciilor medicale, dar și cu decontare a medicamentelor eliberate în farmaciile cu circuit deschis și închis, constituie o poziție în care activitatea nu este limitată la un program de 8 ore. E vorba despre un post în care trebuie să fii dispus să muncești mai mult decât orice alt coleg al tău. Iar acest lucru l-am înțeles din prima zi.
O promisiune personală și de ce nu s-a concretizat ideea mutării sediului CAS Bihor
Reporter: În acest an la conducerea CAS Bihor, ați avut și un obiectiv hai să-l numim personal, o promisiune pe care v-ați făcut-o dumneavoastră?
Dorel Dulău: A existat. Am depus tot efortul și, cât mi-a permis puterea, am făcut lobby la nivel guvernamental ca diabeticii bihoreni, adulți și copii, să beneficieze de cât mai multe pompe de insulină și de senzori de monitorizare glicemică, montate la Oradea, acasă, la noi. Din păcate, în multe cazuri, diabetul merge mână în mână cu sărăcia, mulți dintre diabetici nepermițându-și drumul spre Centrul Regional de Diabet Timiș. Dumnezeu m-a ajutat să îmi îndeplinesc promisiunea!
Știți sistemul asigurărilor sociale de sănătate este un cadru, în mare parte, cu caracter financiar, dublat de cel medical. Am “patentat” o vorbă care, cred eu, este sugestivă pentru acest sector în care se prestează serviciile medicale: ” Spitalul nu se poate conduce ca o fabrică de pantofi“. Aici e vorba nu doar de finanțarea serviciilor medicale, ci și de durerea, sănătatea și viața omului.
Reporter: Ce proiecte dintre cele propuse la începutul mandatului dumneavoastră nu au fost, încă, puse în practică? Ne referim, printre altele, la promisiunea unui nou sediu, în Piața 1 Decembrie.
Dorel Dulău: Mutarea a fost o idee care a apărut ulterior preluării mandatului de director general al CAS Bihor. Ca urmare nu a fost un obiectiv stabilit inainte de preluarea mandatului și nici o promisiune neonorată.
După câteva zile de la preluarea atribuțiilor, am luat la cunoștință multe detalii cu privire, de exemplu, la modalitatea de încălzire a sediului (cazan pe motorină).
Relocarea activității instituției noastre într-un sediu nou presupune alocarea din partea forului guvernamental a unei sume destul de importante la capitolul „Investiții”. Dar asiguratul este prioritar, serviciile medicale fiind obligatoriu a fi finanțate într-un cuantum suficient. De aceea, în momentul în care, de comun acord cu președintele Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, se va considera oportună atât relocarea activității, precum și asigurarea cuantumului financiar necesar unor investiții, se va putea trece la pasul următor.
Aș vrea să precizez că, din punct de vedere al oportunității, perioada COVID a reprezentat, de asemenea, un impediment major în privința relocării sediului, toate resursele umane și financiare fiind alocate luptei cu acest virus. Au fost relocări de specialități și paturi de la Spitalul Municipal și Spitalul Județean și invers, Spitalul de Recuperare din Băile Felix a devenit spital suport COVID. Modificările se făceau de la o zi la alta, medicii erau mutați/detașați din spitalele bihorene în Spitalul Municipal pentru a ajuta la prestarea serviciilor medicale și pentru a evita un blocaj în acest sens.
Atunci când avem mai multe probleme de rezolvat, toate sunt importante, dar ele trebuie prioritizate. Obiectivul principal al instituției noastre este de a asigura respectarea dreptului asiguraților bihoreni la servicii medicale de calitate.
Toate obiectivele stabilite la începutul mandatului, începând cu 1 iulie 2021, au fost îndeplinite conform celor asumate și în termenele stabilite.
Reporter: Pe final, cum ați caracteriza activitatea dumneavoastră în acest an de conducere a CAS Bihor?
Dorel Dulău: Nu e corect să îmi autoevaluez activitatea de conducere a instituției, dar am să închei prin a vă spune că unul din cei mai mare medici bihoreni, membru al Academiei Române și fost președinte al Comisiei de genetică medicală din Ministerul Sănătății, a caracterizat acest an de activitate, într-un mod simplu: ECHILIBRU. Iar pentru mine, o astfel de caracterizare, redusă la un singur cuvânt, este suficientă. Înseamnă că mi-am atins obiectivele.
Felicitări