Parchetul General consideră că persoana care este prinsă conducând un vehicul și având asupra sa un permis provizoriu emis de autoritățile britanice comite infracțiunea de conducere a unui vehicul fără permis de conducere. În cazul acesteia, autoritățile judiciare vor reține forma atenuată a infracțiunii, respectiv situația în care persoana nu are dreptul de a conduce autovehicule în România. O astfel de infracțiune este pedepsită cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă.
Opinia este cuprinsă în concluziile formulate de procuror într-o cauză în care Înalta Curte de Casație și Justiție este chemată să rezolve următoarea problemă de drept:
„În situația în care, potrivit legislației române, este obligatoriu ca persoana care conduce pe drumurile publice un vehicul să dețină un permis de conducere, iar aceasta posedă exclusiv un permis de conducere provizoriu eliberat de autoritatea competentă din Marea Britanie („Provisional Driving Licence”), se reține forma atenuantă a infracțiunii de conducere a unui vehicul fără permis de conducere prevăzută de art.335 alin.2 din Codul penal, respectiv situația în care persoana nu are dreptul de a conduce autovehicule în România?”
Dosarul Curții de Apel Alba Iulia în care a fost formulată sesizarea prealabilă se referă la fapta unui inculpat care, în octombrie 2015, a fost oprit pe un drum național din Sibiu și a prezentat la control un permis de conducere fals, emis în Portugalia. S-a stabilit că bărbatul avea încă un permis de conducere provizoriu, emis în 2012, de autoritățile din Londra, dar care nu este valabil în afara teritoriului Marii Britanii.
La începutul lui 2022, inculpatul a fost condamnat de instanța de fond la 11 luni de închisoare pentru conducerea unui vehicul fără a poseda permis (art.335 alin. 1 C.pen.) și 3 luni de închisoare pentru uz de fals.
Inculpatul a declarat apel pe care l-a motivat prin faptul că, ”în mod greșit prima instanță a respins cererea de schimbare o încadrării juridice din infracțiunea prevăzută de art.335 alin.1 Cod penal în cea prevăzută de art.335 alin.2 Cod penal, deoarece inculpatul deține un permis de conducere valabil pe teritoriul Regatului Unit care nu îi dă dreptul de a conduce vehicule în România, iar, deși inculpatul a uzat de procedura abreviată a recunoașterii învinuirii, instanța, în considerarea dispozițiilor art.377 alin.4 C.proc.pen., nu era ținută de încadrarea juridică dată faptelor prin rechizitoriu”.
Concluziile Parchetului General
Analizând elementul material al infracțiunii prevăzute de art.335 alin.2 din Codul penal, constatăm că printre modalitățile alternative de săvârșire a infracțiunii este și aceea de a conduce pe drumurile publice un vehicul, de către o persoană care nu are dreptul de a conduce autovehicule în România.
Conform prevederilor art.83 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.195/2002, au dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice din România, persoanele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art.20 şi art.23 alin.1, titularii permiselor de conducere naţionale valabile, eliberate de autorităţile:
a) statelor membre ale Convenţiei asupra circulaţiei rutiere, prevăzută la art.82 alin.2;
b) statelor membre ale Uniunii Europene;
c) statelor cu care România a încheiat un tratat privind recunoaşterea reciprocă a permiselor de conducere auto.
Pentru a conduce un autovehicul pe teritoriul României, persoanele care sunt titulare ale unui permis de conducere naţional eliberat de autorităţile unui stat care nu este membru al Convenţiei asupra circulaţiei rutiere şi nici membru al Uniunii Europene ori cu care România nu a încheiat un tratat privind recunoaşterea reciprocă a permiselor de conducere auto trebuie să posede şi permis de conducere internaţional.
Permisele de conducere naţionale eliberate de autorităţile prevăzute la alin.1, precum şi cele a căror valabilitate este recunoscută de România în mod unilateral, deţinute de persoane care au domiciliul sau reşedinţa în România în sensul art. 231 alin. (2), pot fi preschimbate cu documente similare româneşti, în condiţiile stabilite prin ordin al ministrului afacerilor interne, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Având în vedere aceste dispoziții apreciem, alături de alți autori, că legiuitorul a dorit să incrimineze situațiile în care o persoană care conduce un vehicul în România nu are un permis de conducere valabil la nivel internațional, întrucât are dreptul de a conduce doar în statul în care a obținut respectivul permis de conducere, nu și în străinătate. Astfel, persoana respectivă dacă își exercită dreptul de a conduce un vehicul în statul emitent al permisului de conducere nu săvârșește o faptă penală, însă, legiuitorul român apreciază că astfel de faptă are caracter penal dacă dreptul de a conduce este exercitat dincolo de limitele acordate de permisul respectiv.
Coroborând norma de incriminare prevăzută de art.335 alin.2 cu prevederile art.83 din Ordonanța de Urgență a Guvernului nr.195/2002, reiese că au dreptul să conducă autovehicule pe drumurile publice din România, titularii permiselor de conducere valabile eliberate de autoritățile statelor membre ale Convenției asupra circulației rutiere, statelor membre ale Uniunii Europene sau statelor cu care România a încheiat un tratat privind recunoașterea reciprocă a permiselor auto. Pentru statele care nu se încadrează în aceste categorii, persoanele care doresc să-și exercite dreptul de a conduce în România, trebuie să posede și permis de conducere internațional.
Din analiza dispozițiilor susmenționate, se poate observa că legiuitorul român nu reglementează instituția permisului provizoriu. Așa cum reiese din încheierea de trimitere, permisul de conducere provizoriu britanic intitulat „Provisional Driving Licence” nu este valabil în afara teritoriului Marii Britanii, fiind emis de autoritatea britanică, respectiv Driving Vehicle and Licencing Authority (DVLA), persoanelor care doresc să dobândească deprinderile necesare conducerii de autovehicule.
De asemenea, din încheierea de trimitere reiese că titularii acestor permise provizorii pot conduce autovehicule doar pe teritoriul Marii Britanii, în anumite condiții restrictive:
-autovehiculul trebuie să aibă afișat la loc vizibil litera „L” (echivalent Școala Șoferi);
-viteza maximă de deplasare trebuie să fie 40 mile/oră (circa 65 km/oră);
-posesorul permisului provizoriu trebuie să fie însoțit de către un posesor de permis de conducere definitiv (full driving license) care să-l fi dobândit de cel puțin trei ani;
-vârsta minimă a persoanei însoțitoare trebuie să fie de cel puțin 21 de ani.
În plus, eliberarea unui asemenea permis provizoriu este posibilă încă de la vârsta de 15 ani și 9 luni, pe baza unor formalități de obținere mai puțin riguroase decât cele necesare pentru obținerea unui permis normal. Având în vedere considerentele expuse mai sus, remarcăm că prin incriminarea variantei alternative de conducere a unui vehicul fără permis de conducere, prevăzută de art.335 alin.2 din Codul penal, legiuitorul a urmărit să sancționeze într-o variantă atenuată persoanele care dețin în principiu abilitatea de a conduce un vehicul, aspect recunoscut prin dobândirea la un moment dat a dreptului de a conduce dar, din diverse motive precum: anularea, suspendarea, retragerea permisului, neconformitatea acestuia cu categoria vehiculului sau cu normele internaționale, ele nu pot conduce un vehicul în condițiile date.
Or, după cum reiese din datele speței, un permis de conducere provizoriu eliberat de autoritățile din Marea Britanie este suspus unor condiții restrictive și nu îndeplinește condițiile de a fi recunoscut în afara teritoriului statului emitent. Prin urmare, persoana care îl deține are un drept de a conduce vehicule însă limitat numai pe teritoriul statului emitent încadrându-se astfel în ipoteza prevăzută de norma de incriminare de la art. 335 alin. 2 din Codul penal, teza ultimă.
În concluzie, în opinia noastră, persoana care deține un permis de conducere provizoriu eliberat de autoritățile din Marea Britanie face parte din categoria persoanelor care nu au dreptul de a conduce autovehicule în România, iar conducerea pe drumurile publice de către o asemenea persoană a unui vehicul îndeplinește elementele de tipicitate ale infracțiunii prevăzute de art. 335 alin. 2 Cod penal.
DOCUMENT – Concluzii formulate de procuror în cauza nr.1418/1/2022 a Înaltei Curți de Casație și Justiție – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept în materie penală, având ca obiect rezolvarea de principiu a unei chestiuni de drept:
Comments 1