Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ) a admis, luni, o sesizare prealabilă formulată de Curtea de Apel Oradea și a stabilit că termenul de 14 zile instituit în sarcina entităţii contractante, conform art. 161 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, are natura juridică a unui termen procedural, legal, imperativ, relativ. Nerespectarea termenului nu atrage sancţiunea nulităţii documentului constatator, a precizat completul pentru dezlegarea unor probleme de drept.
Decizia nr. 45/19 septembrie 2022 a Completului pentru dezlegarea unor probleme de drept:
Admite sesizarea formulată de Curtea de Apel Oradea – Secția de contencios administrativ și fiscal, prin Încheierea din 15 aprilie 2022, pronunţată în Dosarul nr. 3.722/111/CA/2020, şi, în consecinţă, stabileşte că:
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 161 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea nr. 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 394/2016, forma în vigoare la 5 martie 2020, termenul de 14 zile instituit în sarcina entităţii contractante are natura juridică a unui termen procedural, legal, imperativ, relativ. Nerespectarea termenului nu atrage sancţiunea nulităţii documentului constatator.
Obligatorie, potrivit dispozițiilor art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civil. Pronunțată în ședință publică, astăzi, 19 septembrie 2022.
Articolul de lege invocat:
Art. 161 din Normele metodologice de aplicare a prevederilor referitoare la atribuirea contractului sectorial/acordului-cadru din Legea 99/2016 privind achiziţiile sectoriale, aprobate prin HG 394/2016:
(1) Entitatea contractantă are obligația de a emite documente constatatoare care conțin informații referitoare la îndeplinirea sau, după caz, neîndeplinirea obligațiilor contractuale de către contractant/contractant asociat și, dacă este cazul, la eventualele prejudicii, după cum urmează:
a) pentru contractele de furnizare atribuite printr-o procedură de atribuire: în termen de 14 zile de la data finalizării livrării produselor care fac obiectul respectivului contract sectorial/contract subsecvent și, suplimentar, în termen de 14 zile de la data expirării perioadei de garanție tehnică a produselor în cauză;
b) pentru contractele de servicii atribuite printr-o procedură de atribuire, altele decât contractele de servicii de proiectare: în termen de 14 zile de la data finalizării prestării serviciilor care fac obiectul respectivului contract sectorial/contract subsecvent;
c) pentru contractele de servicii de proiectare atribuite printr-o procedură de atribuire: în termen de 14 zile de la data finalizării prestării serviciilor care fac obiectul respectivului contract sectorial/contract subsecvent și, suplimentar, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor proiectate;
d) pentru contractele de servicii de supervizare a lucrărilor/dirigenție de șantier, în termen de 14 zile de la data emiterii raportului final de supervizare/expirarea duratei de garanție acordate lucrării în cauză;
e) pentru contractele de lucrări atribuite printr-o procedură de atribuire: în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepție la terminarea lucrărilor și, suplimentar, în termen de 14 zile de la data încheierii procesului-verbal de recepție finală a lucrărilor, întocmit la expirarea perioadei de garanție a lucrărilor în cauză.
(2) În situația prevăzută la art. 150 alin. (1), documentul constatator se emite în termen de 14 zile de la data la care ar fi trebuit semnat contractul sectorial/acordul-cadru, dacă ofertantul nu ar fi refuzat semnarea acestuia, sau de la data de la care a fost reziliat acesta, în situația în care există contract semnat.
Sesizarea prealabilă a fost formulată de Curtea de Apel Oradea într-un caz în care reclamantă figurează societatea Electroconstruct Sildac SRL, iar pârâte sunt societățile Distribuție Energie Electrică România SA și Distribuție Energie Electrică România SA – Sucursala de distribuție a energiei electrice Oradea.
Prin cererea de chemare în judecată înregistrată pe 16 decembrie 2020 pe rolul Tribunalului Bihor – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal, reclamanta a cerut anularea unui document constatator referitor la îndeplinirea obligațiilor contractuale, aferent unui contractului sectorial de lucrări și a deciziei prin care s-a respins plângerea prealabilă formulată. De asemenea, s-a cerut anularea Notei privind calculul penalităților, a deciziei prin care s-a respins plângerea prealabilă formulată și obligarea pârâtelor la emiterea unui nou document constatator care să conțină calificativul foarte bine, raportat la modul de îndeplinire a obligațiilor.
În primă instanță, Tribunalul Bihor a admis în parte acţiunea și a anulat documentul constatator invocat. Pârâtele au fost obligate să reevalueze modul de îndeplinire a obligaţiilor reclamantei în executarea contractului sectorial de lucrări cu luarea în considerare a culpei comune a părţilor şi a tuturor motivelor care au determinat întârzieri justificate în executarea contractului, reevaluare în baza căreia să emită un nou certificat constatator în termen de maxim 14 zile de la rămânerea definitivă a prezentei hotărâri.
Recursul declarat de Electroconstruct Sildac SRL și de societatea Distribuție Energie Electrică România SA este acum pe rolul Curții de Apel Oradea.