Publicitatea pentru medicamentele care nu se eliberează pe bază de prescripție medicală și nici nu sunt rambursabile poate determina consumatorii finali să cumpere și să consume aceste medicamente în funcție de un criteriu economic, ”fără să efectueze o evaluare obiectivă întemeiată pe proprietățile terapeutice ale medicamentelor și pe nevoi medicale concrete”, atrage atenția Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), într-o recentă hotărâre. În opinia Curții, această formă de publicitate încurajează utilizarea irațională și excesivă a medicamentelor, motiv pentru care arată că statele membre sunt obligate să o interzică, pentru a preveni apariția unor riscuri pentru sănătatea publică.
Hotărârea CJUE a fost pronunțată într-un caz al unei societăți farmaceutice din Letonia, căreia i-a fost interzis de către autoritățile naționale de sănătate publică să difuzeze o publicitate referitoare la o vânzare promoțională de medicamente, în temeiul unei dispoziții naționale care interzice publicitatea pentru medicamente axată pe prețuri, pe oferte promoționale sau pe vânzări combinate de medicamente și alte produse.
Compania a introdus o acțiune în anulare la Curtea Constituțională letonă, contestând legalitatea acestei dispoziții naționale în raport cu Directiva 2001/83 care impune condiții, restricții și interdicții pentru publicitatea privind medicamentele, în scopul protejării sănătății publice. Instanța din Letonia a cerut CJUE să stabilească interpretarea care trebuie dată noțiunii de „publicitate pentru medicamente” în sensul acestei directive și în special dacă această noțiune acoperă și publicitatea pentru medicamente nedeterminate, cu alte cuvinte publicitatea care vizează medicamentele în general sau un ansamblu de medicamente neidentificate. De asemenea, a solicitat Curții de Justiție a UE să stabilească dacă interdicția, prevăzută de dispoziția națională în cauză, a publicității prin prețuri și a publicității pentru oferte promoționale sau pentru vânzări combinate de medicamente și alte produse este compatibilă cu directiva menționată.
Ce a stabilit CJUE
Curtea europeană a precizat noțiunea de „publicitate pentru medicamente” acoperă orice formă de informare la domiciliu, prin contact direct, activități de prospectare sau de stimulare destinate să promoveze prescrierea, eliberarea, vânzarea sau consumul unui medicament determinat sau a unor medicamente nedeterminate.
În opinia CJUE, difuzarea de informații care încurajează achiziționarea de medicamente justificând necesitatea unei astfel de achiziționări prin preț, anunțând o ofertă promoțională sau făcând referire la o vânzare combinată cu cea a altor medicamente sau produse intră sub incidența noțiunii de „publicitate pentru medicamente”, chiar și atunci când aceste informații se referă la medicamente nedeterminate.
”Publicitatea pentru medicamentele care nu se eliberează pe bază de prescripție medicală și nici nu sunt rambursabile poate exercita o influență deosebit de importantă asupra evaluării și a alegerii efectuate de consumatorii finali”, susține CJUE, care atrage atenția că această formă de promovare ”poate determina consumatorii finali să achiziționeze și să consume aceste medicamente în funcție de un criteriu economic, fără să efectueze o evaluare obiectivă întemeiată pe proprietățile terapeutice ale medicamentelor și pe nevoi medicale concrete. Asemenea conținuturi publicitare asimilează, pe de altă parte, medicamentele altor produse de consum, care fac în general obiectul unor rabaturi și al unor reduceri de preț.”
Astfel, Curtea de Justiție a UE a stabilit că publicitatea prin prețuri și publicitatea pentru oferte promoționale sau pentru vânzări combinate de medicamente și alte produse încurajează utilizarea irațională și excesivă a medicamentelor. Din acest motiv, ”statele membre sunt însă obligate, pentru a preveni apariția unor riscuri pentru sănătatea publică, să interzică orice conținut publicitar care este de natură să încurajeze utilizarea irațională a unor asemenea medicamente”.
DOCUMENT – Comunicatul referitor la hotărârea Curții în cauza C-530/20 | EUROAPTIEKA: