PSD Bihor și subprefectul Emilian Pavel spun că vor solicita Direcției de Sănătate Publică Bihor și Agenției de Protecția Mediului măsurători pentru a constata nivelul de poluare fonică și olfactivă (noxe și mirosuri de prăjeală) la care sunt supuși locuitorii din apropierea Bd. Ștefan cel Mare cu str. Lacu Roșu.de pe Bd. Ștefan cel Mare -str. Lacu Roșu. Totodată, aleșii PSD Bihor care au fost în buza nopții în teren spun că vor cere reducere programului de funcționare până maxim la orele 22.00.
<Am fost la fața locului, să constatăm disconfortul creat de investiția aprobată de Consiliul Local și de Primăria Oradea în intersecția Bd. Ștefan cel Mare cu str. Lacu Roșu. Acest tip de investiții se pretează la marginea orașelor, în zone tranzitate, parcuri industriale sau zone în care NU sunt locuințe. Programul 24/24, 7/7 NU este unul adecvat pentru o zonă intens locuită și totuși el este permis>, spune cosilierul local Adrian Madar. Aleșii PSD Bihor descriu atmosfera pe care au trăit-o la fața locului :<La 5.30 dimineața încep utilajele sa composteze deșeurile la 10m de bloc. Strada unde așteaptă la rând mașinile este la 2,5 m distanta de bloc. Strada nou proiectată de Primărie fiind între restaurant și bloc, cu un trotuar despărțitor de 2,5 m lățime.Noxele sunt insuportabile, mașinile clienților și ale livratorilor stau permanent cu motorul pornit sub balcoanele oamenilor. Între mirosul de noxe se simte când miros de cartofi prăjiți, când de carne prăjită. Restaurantul este iluminat de jur împrejur prin reclame, chiar dacă spre bloc nu își au vreo relevanță, cauzând astfel o lumină permanentă, mai ales noaptea în orele de odihnă>. Pe lângă aceste inconveniente, Adrian Madar spune că accesul din 2 părți cauzează ambuteiaje și certuri între clienții care stau la coadă. <Aceștia ajung să se certe cu geamurile deschise sub balcoanele oamenilor, disputând care a fost primul la rând. Stâlpul cu semnul M este amplasat la colțul blocului, în loc să fie amplasat spre str. Lacul Roșu, mai departe de bloc. La etajele 1-3, pe ambele laturi ale blocului, în apartamente culoarea permanentă este galben. Difuzorul dispozitivului de comunicare cu clienții se aude până în apartamentele oamenilor. În loc să numere oițele pentru a adormi, locatarii numără meniurile vândute pe timp de noapte>.Ca ;i cum nu ar fi destul, hotele și aerul condiționat produc un zumzet constant și deranjant pe tot parcursul nopții, iar cerșetorii și grupurile de tineri aglomerează noaptea după orele 22.00 până dimineața în locație.Pe perioada de aprovizionare, tot la ore matinale, zgomotul este intensificat de manipularea mărfii.
Adrian Madar spune că oamenii sunt afectași inclusiv de faptul că valoarea imobilelor din zonă a fost afectată negativ, cu minim 20%, conform experților imobiliari consultați. Procentul putând să crească odată cu venirea sezonului cald, când efectele negative vor fi amplificate.
Ce soluții propun?
-Reducere programului de funcționare până maxim la orele 22.00.
-Reconfigurarea accesului, inversând zona de intrare cu cea de ieșire pentru a muta coada (motoare pornite și gălăgia) de sub balcoanele oamenilor spre Lacu Rosu, rămânând “doar” disconfortul la ieșirea de pe terenul restaurantului.
-Transformarea străzii cu dublă intrare în stradă cu sens unic.
-Instalarea de panouri fonoabsorbante, suplimentare față de supa-înălțarea vizibilă în poze, pe marginea acoperișului pentru a proteja împotriva zgomotului hotelor și a aerului condiționat amplasate pe acoperișul restaurantului.
-Modificarea orei de compostare automată a deșeurilor. Mutare acesteia după ora 09.00.
Toate plângerile înaintate de cetățenii afectați vor ajunge în Consiliul local Oradea și pe masa primarului Florin Birta <pentru a-l ajuta pe domnul Primar să se țină de cuvânt cu privire la promisiunile făcute la finalul ședinței de CL din data de 31.01.2023>. PSD Bihor transmite că vor verifica avizele primite pentru autorizarea construcției și că< asistăm juridic proprietarii afectați în vederea ameliorării efectelor negative asupra calității vieții cetățenilor din zonă>.<Suntem conștienți că astfel de probleme nu trebuie să apară, iar dacă apar, ele trebuie abordate cu responsabilitate. Calitatea vieții cetățenilor trebuie să primeze!>, e mesajul consilierului Adrian Madar.