Politizarea funcțiilor de conducere în sistemul public de educaţie este o practică cunoscută, de mulţi ani de zile, însă prea puţin recunoscută public. Un document emis recent de Ministerul Educaţiei oficializează această situaţie, acceptată ca şi o cutumă, însă niciodată demonstrată. Raportul privind starea învăţământului preuniversitar, publicat recent pe site-ul oficial al Ministerului Educaţiei, demonstrează că politizarea la nivelul funcţiilor de conducere în Educaţie a ajuns o realitate care nu mai poate fi ignorată, atingând cote alarmante în ultimii zece ani.
Toţi şefii de inspectorate şcolare şi toţi şefii caselor corpului didactic judeţene sunt numiţi politic. O arată chiar raportul Ministerului Educaţiei, care, la capitolul II, punctul C, evidenţiază această realitate îngrijorătoare:
„Sub aspectul modalităţii de ocupare a funcţiilor de conducere din inspectoratele şcolare şi casele corpului didactic, în anul şcolar 2021-2022, toate funcţiile de inspector şcolar general, inspector şcolar general adjunct din inspectoratele şcolare şi de director al casei corpului didactic au fost ocupate prin detaşare în interesul învăţământului, în condiţiile legii”, se arată în documentul mai sus menţionat.
Potrivit aceluiaşi document, cele 172 de funcţii de conducere din instituţiilor care reprezintă ministerul în teritoriu sunt ocupate prin detaşare. Nu se spune, dar se înţelege, acestea sunt ocupate de politicieni cu carnet de partid. Detaşările sunt făcute prin ordin de ministru, iar cum ministrul Educaţiei este numit politic este clar că şi detaşările pentru funcţiile de conducere din inspectoratele din teritoriu sunt, de fapt, numiri politice.
„La începutul anului şcolar 2021-2022, existau la nivelul inspectoratelor şcolare judeţene/Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti şi caselor corpului didactic 166 de funcţii de conducere, dintre care, 42 funcţii de inspector şcolar general, 82 funcţii de inspector şcolar general adjunct şi 42 funcţii de director la casa corpului didactic. Pe parcursul anului şcolar 2021-2022, numărul inspectorilor şcolari generali adjuncţi s-a suplimentat, ajungându-se la 88”, arată raportul Ministerului Educaţiei.
Dintre cele 172 de funcţii de conducere din cadrul instituţiilor reprezentante ale ministerului în teritoriu, 42 sunt funcţii de inspector şcolar general, 88 de funcţii de inspector şcolar general adjunct iar 42 funcţii de director la casa corpului didactic. Nici în privinţa politizării funcţiilor de directori de şcoli nu stăm bine. „La data de 31.08.2022, la nivelul sistemului de învățământ preuniversitar au fost ocupate prin detașare în interesul învățământului 1.761 de funcții de conducere, restul funcțiilor de director și director adjunct din unitățile de învățământ preuniversitar fiind ocupate prin concurs”, se mai arată în raportul citat.