Comisia Europeană are în lucru un nou pachet de propuneri care vor modifica legile circulației din statele membre UE. Potrivit acestora, tinerii vor putea începe școala de șoferi de la vârsta de 16 ani, iar permisul ar putea fi luat după împlinirea vârstei de 17 ani. Totuși, tinerii șoferi nu vor putea conduce neînsoțiți decât după împlinirea vârstei de 18 ani.
„Vor putea dobândi experiență cu ajutorul unui sistem de conducere acompaniată, începând cu vârsta de 17 ani și vor putea să obțină permisul de conducere. Dar până la 18 vor conduce doar însoțiți”, a declarat, pentru stirileprotv.ro, Anca Păduraru, purtătoarea de cuvânt a reprezentanței Comisiei Europene în România, menționând că perioada în care tinerii șoferi vor putea să conducă autovehicule înainte de împlinirea vârstei de 18 este considerată „perioadă de probă”.
„Propunem să se permită aplicarea anumitor sancțiuni de privare a dreptului de a șofa în întreaga Uniune Europeană. În cazurile în care un stat membru decide să priveze de dreptul de a șofa un conducător auto din cauza unei infracțiuni săvârșite pe teritoriul său, această decizie să aibă efect în întreaga Uniune Europeană.
Noua directivă va introduce și o perioadă de probă de cel puțin doi ani de la promovarea examenului”, a spus Adina Vălean, comisar european pentru Transporturi. Aceasta a menționat că argumentul pentru coborârea limitei de vârstă este faptul că victimele accidentelor grave sunt, preponderent, tinerii sub 30 de ani iar cauza evenimentelor rutiere, multe cu urmări grave, este lipsa de experiență și de responsabilitate a tinerilor șoferi.
„Accidentele rutiere au loc mai des în rândul tinerilor participanți la trafic, decât în rândul celor mai în vârstă. Deși ei reprezintă doar 8% din numărul total al șoferilor, în două din cinci coliziuni mortale este implicat un șofer sau un motociclist cu vârsta de sub 30 de ani. Acesta este un motiv real de îngrijorare. Acest tipar este influențat de factori comportamentali, dar și de lipsa lor de experiență. Prin urmare, am analizat diferite măsuri politice pentru a îmbunătăți gradul de conștientizare a riscurilor și pentru a reduce numărul de decese rutiere și răniri grave în rândul tinerilor”, a mai explicat Adina Vălean.
Pe lângă perioada de probă de cel puțin doi ani de la luarea examenului pentru obșținerea permisului de conducere, noile propunerile de modificare a legislației rutiere pe teritoriul UE vizează și „toleranță zero pentru şofat în stare de ebrietate”.
Noul pachet legislativ, cu aplicabilitate în toate statele membre ale Uniunii Europene, propune și lărgirea plajei de infracțiuni rutiere. Dacă propunerile vor fi adoptate, ar putea fi considerate infracțiuni și depășirea periculoasă, nepăstrarea distanței suficiente de siguranță față de vehiculul din față, încălcarea liniei albe continue, conducerea pe sens interzis sau utilizarea unui vehicul încărcat peste sarcina maxim admisă, potrivit categoriei.
Propunerea face parte dintr-un pachet de măsuri menite să „îmbunătățească siguranța pentru toți participanții la trafic” și ajute „UE să își realizeze «Viziunea zero” – fără decese pe drumurile din UE până în 2050»”.