Incidenţa ridicată şi gravitatea cazurilor de violenţă în şcoli petrecute în ultima perioadă a determinat oficialii din Ministerul Educaţiei să pună piciorul în prag şi să caute soluţii nu neaparat pentru sancţionarea abaterilor disciplinare, cât mai mult pentru prevenirea acestora, dar şi pentru gestionarea situaţiilor de acest gen. Ministrul Educației, Ligia Deca, a afirmat că în următoarele două săptămâni va fi finalizată, „cel mai probabil”, o procedură de management a cazurilor de violență în școli, arată edupedu.ro.
Săptămâna trecută, cele două cazuri de o deosebită gravitate, petrecute în două şcoli au provocat reacţii severe atât din partea siocietăţii civile, cât şi din partea acelora care sunt îndrituiţi să sancţioneze astfel de fapte. Aşa cum şi bihorjust.ro a scris, primul caz s-a petrecut la Colegiul Naţional „Ion Creangă” din Bucureşti, unde, în timpul orei, un elev de clasa a X-a a înjunghiat-o în gât pe o tânără profesoară. Agresorul este arestat pentru 30 de zile şi cercetat pentru tentativă de omor.
Cel de-al doilea s-a întâmplat la câteva zile distanţă, în școala gimnazială din localitatea Brebu, din Prahova, unde mai mulţi elevi au umilit o profesoară, tot în timpul orei, filmând tot incidentul. Aceştia au fost sancţionaţi cu mustrare scrisă şi scăderea, cu şa puncte, a notei la purtare, dar sunt şi cercetaţi penal de Poliţie.
Aceste două incidente nu fac decât să contureze o realitate tristă cu care se confruntă dascălii din şcolile româneşti şi riscurile reale la care aceştia se expun – violenţa tot mai accentuată şi mediul de învăţământ. Ca atare, Ministerul Educaţiei a decis să pună degetul pe rană şi să creeze o procedură de management a abaterilor disciplinare din şcoli, care să cuprindă, de fapt, „toate procedurile tuturor instituțiilor implicate”, după cum afirma Ligia Deca (foto), ministrul Educaţiei, care a pus în discuţie violența în școli încă de la începutul mandatului său.
În contextul dezbaterilor pe tema proiectelor legislative ale Învăţământului, Ligia Deca a precizat, în Camera Deputaţilor, că în maxim două săptămâni va fi „cel mai probabil finalizată o procedură de management a cazurilor de violență la nivelul școlilor”, procedură care să explice atât profesorilor, cât şi „fiecărui om din școală” cum să reacționeze în astfel de situaţii.
„Ce înseamnă asta? Înseamnă că fiecare instituție școală, inspectorat, direcție siguranță școlară, DGASPC au propriile proceduri în cazurile în care informații privind violență în școli ajunge la ele. Procedurile astea trebuie adunate și trebuie ca fiecare om din școală să știe cum să reacționeze. Dacă un profesor întâlnește e o situație de violență, să ştie unde merge și ce trebuie să aștepte ca feedback.
Este o răspundere colectivă, a noastră ca societate, pentru că școlile reflectă atmosfera din societate. Sigur, școlile trebuie să schimbe atmosfera din societate prin procesul educațional.
Am purtat discuții deja cu Ministerul Justiției și Ministerul Afacerilor Interne pentru a vedea ce modificări de cadru legislativ trebuie să facem. Asta, vizavi de modul în care poate răspunde familia, din punct de vedere al amenzilor sau al acțiunilor pe care familia ar trebui să le ia în cazurile de violență.
De asemenea, cu Ministerul Afacerilor Interne purtăm discuții vizavi de procedura de identificare și confiscare a obiectelor interzise introduse în școli. Am auzit și propunerile din partea federațiilor sindicale, cu unele dintre ele înclin să fiu de acord, dar aș vrea să le verificăm din punct de vedere legislativ și tehnic ce propunem prin noua lege.
Propunem, de asemenea o extindere a atribuțiilor centrelor județene de resurse și asistență educațională, incluzând dezvoltarea, coordonarea, monitorizarea și evaluarea de intervenții în situații de violență școlară, plus medierea conflictelor și consilierea atât a beneficiarilor direcți preșcolari, elevi în situații de violență școlară”, a mai spus Ligia Deca.