Cea de a patra încercare de funcţionalizare a programului Rabla Local demarează din această săptămână, potrivit oficialilor Administraţiei Fondului de Mediu. Acesta este primul program național de casare a autovehiculelor vechi care nu implică obligativitatea ca proprietarul să fie nevoit să cumpere una nouă, în schimb. Contra unei maşini mai vechi de 15 ani, casate prin Rabla Local, românii vor primii de la primării 3.000 de lei.
Programul Rabla Local ar fi trebuit să demareze în luna septembrie 2022 şi a mai fost amânat de încă două ori, pe 14 octombrie, iar apoi pentru 11 noiembrie. De această dată, Administrația Fondului pentru Mediu anunţă că programul va demara începând de vineri, 21 aprilie.
Programul urmează să înceapă cu partea administrativă, respectiv cu perioada în care primăriile pot să depună cererile şi documentaţia, în intervalul 21-28 aprilie. Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) va anunţa, ulterior, termenul de înscriere pentru solicitanţii persoane fizice, cât şi sumele alocate pentru acest program. Eligibile pentruj a fi casate prin Rabla Local sunt autovehiculele cu o vechime mai mare de 15 ani şi cu norma de poluare de cel mult Euro 3. Foarte important este faptul că nu este obligatoriu ca maşinile să fie funcţionale, ci doar să conţină componentele esenţiale, respectiv motor, transmisie, tren de rulare, caroserie, şasiu.
Românii care nu au bani sau nu vor să îşi cumpere o maşină nouă, după casarea celei vechi, primesc 3.000 de lei de la primărie cu condiţia ca în următorii trei ani să nu cumpere altă maşină cu normă de poluare sub Euro 5.
Cei 3.000 de lei vin atât din bugetul local (20%), cât şi din fonduri guvernamentale.
Bugetul alocat pentru programul Rabla Local 2023 este de 240 de milioane de lei, ceea ce acoperă costurile retragerii din circulaţie a 100.000 de maşini vechi.
Iată documentele necesare pentru Rabla Local 2023, în vederea aprobării cererii de finanțare (potrivit euronews.ro):
a) cererea de finanțare, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, completată prin tehnoredactare;
b) împuternicire notarială, prin care persoana care va semna cererea de finanțare este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
c) actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului; d) documentul doveditor al deschiderii de către solicitant, la Trezoreria Statului, a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu. Contul va avea cod/indicator bugetar „21.43.02.20 – alte subvenții primite de la administrația centrală pentru finanțarea unor activități“.