Fosta şefă a Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Inovării, în Guvernul Boc, Ecaterina Andronescu, crede că flagelul violenţei în şcolile din România are drept cauzalitate dezinteresul ministerului, dar şi al legiuitorului, faţă de interesele şcolii. Declaraţia a fost făcută în cadrul dezbaterii naţionale organizate în dimineaţa zilei de azi, 27 aprilie, sub egida „Violenţa în şcoala românească. Mijloace de combatere a unui flagel antieducaţional şi antisocial”. Evenimentul a fost organizat de către Federaţia Internaţională a Comunităţilor Educative (FICE) România şi a fost găzduit de Palatul Parlamentului (Sala „Avram Iancu”).
Andronescu, citată de Agerpres, susţine că fenomenul ar putea fi combătut prin proiecte specifice cu finanţare din fonduri europene, care ar trebui iniţiate de Ministerului Educaţiei.
„Sunt măsuri care pot fi luate pe scurtă durată, din fonduri europene. Trebuie gândite nişte proiecte pentru etapa pe care o traversăm. Şi metodele pedagogice trebuie să fie noi. Nu am văzut niciun fel de articol (în proiectul de lege a învăţământului preuniversitar – n.a.) în care să folosim ceea ce le place copiilor – tehnologia. Aţi putea să corectaţi acest lucru în lege, să faceţi un amendament. Am ajuns aici pentru că este un dezinteres total faţă de interesele şcolii. Cu 2,5% din PIB (alocat pentru Educaţie – n.a.), este clar că doar se clamează şi nu vedem că acest proiect există”, a declarat Ecaterina Andronescu, în cadrul evenimentului organizat de FICE România. În opinia fostei ministre, şi Statutul personalului didactic ar trebui să fie „o lege de sine stătătoare, pentru că îi dă profesorului un anume aplomb”. Andronescu susţine că sărăcia fondurilor alocate pentru Învăţământ ar putea fi compensată prin alre surse de finanţare, fonduri europene pentru proiecte pe componenta educativă. Pentru asta, a spus Andronescu, „Ministerul Educaţiei ar putea să demareze un proiect pentru formarea profesorilor, pentru că cei mai mulţi dintre ei nu au fost pregătiţi pentru componenta pedagogică adecvată acestei generaţii”. Din acest motiv, crede fosta ministră, „autoritatea profesorului în relaţia cu elevul s-a atenuat permanent” şi ea trebuie întărită.
„Şcoala e şcoală, iar un om fără disciplină nu face nimic. Pe elevi să-i aducem să înţeleagă rolul instrucţiei în şcoală şi rolul respectului în educaţia lui. Este inadmisibil să fii profesor, să vezi ce face elevul în spate şi tu să râzi. Un asemenea cadru didactic nu are ce căuta în sistemul de învăţământ. În relaţia cu cel şcolit, contează autoritatea profesorului, distanţa pe care trebuie să o păstrezi între tine şi cel care se află în amfiteatru”, a mai specificat Ecaterina Andronescu.