Dragoș Remus și prietenii săi salva de la casare, prin recondiționare, locomotive din Gara Centrală Oradea.Recent, împreună cu Szilagyi Tamas au refăcut-o după ce a fost devastată. Nu au trecut două luni și locomotive e din nou devastată. Un bihorean, Alexandru Ștefan Oros a făcut pe grupul Oradea fotografii cu imaginea dezolantă la care au contribuit niste indivizi, chiar sub nasul Poliției TF.
<În urmă cu aproximativ 15 ani, împreună cu câțiva prieteni, estetic am recondiționat-o pe bătrâna doamnă, fiind salvată de la casare. Și era așa prea “în umbră” fără lumină. Zis și făcut, i-am făcut iluminatul, care a funcționat vreo 10 ani până când diverși copii, oameni, au tras de cabluri, au furat becurile și a rămas fără lumina. Azi seară, fix când erau 2 grade și ploaie, ne-am găsit și noi timp să o refacem, să arate mai bine. Mulțumesc de ajutor, Szilagyi Tamas !
Ps: nu încercați să furați ledurile, le găsiți in Leroy Merlin
Ps2: sunt camere de supraveghere care bat fix pe ea.
Ps3: e fix lângă sediul poliției feroviare>, erau avertismentele lansate de Drago; Remus, omul care s-a îngrit de locomotivă Alexandru Ștefan Oros a realizat nite fotografii cu locomotiva care a fost siluită. Autorul pozelor spune că a vorbit cu Dragoș Remus și dacă la prima vedere s-a bănuit că un copil care din dorința de a face poze a produs stricăciuni. Alexandru Ștefan Oros spune că a aflat faptul că <pe interior tuburile aveau coliere solide ca să împiedice tragerea așa că sunt tentat să cred că cineva a tras intenționat și cu putere>.
Conform ghidlocal.ro:
Din luna august 2010, Gara Oradea adăpostește o parte din istoria feroviară românească, iar cunoscătorii ar spune că ar fi vorba chiar despre apogeul său, fiind vorba despre două dintre cele mai reprezentative și puternice locomotive cu abur fabricate pe teritoriul României.
Cele două locomotive împodobesc principala gară orădeană de aproape zece ani și oricine le poate admira. Impresionante prin dimensiunea lor și prin ingineria care le pune în mișcare, îți prezentăm astăzi câteva curiozități despre cele două „bunicuțe” recent recondiționate și vopsite:
- Locomotiva 142.044
- Este prima expusă în Gara Oradea, fiind fabricată în 1938, la Reșița. „Iuțeala” maximă a locomotivei este de 110 km/h, performanțe susținute de rezervoarele mari pentru combustibil: 5,5 tone de păcură și 32 metri cubi de apă.
- Dimensiunile sale sunt impresionante: are o lungime totală de 23,5 m, 4,6 m înălțime, 3,1 m lățime și o greutate de 193,7 tone!
- „Numărul de înmatriculare” este de fapt un cod care oferă detalii tehnice: 1 reprezintă numărul roților alergătoare, 4 este numărul roților cuplate, iar 2 reprezintă numărul roților purtătoare. 44 arată că locomotiva noastră este al patruzeci și patrulea exemplar produl din acest model.
- Locomotiva s-a aflat în circulație până în anul 1970, dar în anii ‘90 a mai circulat ca tren turistic prin zona Șuncuiuș – Vadu Crișului. Din 1970 până în 1996, a fost expusă în Gara Arad.
- Locomotiva 230.142
- Este „sora mai mică” a locomotivei anterioare, dar nu este cu nimic mai prejos față de aceasta. A fost fabricată la celebrele uzine Malaxa, din București, în anul 1932, fiind și prima dintre locomotivele cu abur construite aici. Poate atinge viteza maximă de 100 km/h.
- Are o lungime de 18,6 m, 4,50 m înălțime, 2,80 m lățime și, când e gata de plecare, greutatea sa atinge 136,7 tone!
- Ultima zi de serviciu a fost 27 aprilie 1989, iar după o reparație generală, din octombrie același an, a plecat spre depoul Arad, unde a remorcat trenuri turistice între 1992-1997. Este expusă în Gara Oradea din 2014.
- A fost singura locomotivă cu abur din România care, în 1993, a participat la Parada locomotivelor cu aburi active din Europa, desfășurată la Budapesta.
- Este o piesă de patrimoniu național cu care Oradea se poate mândri că o adăpostește în principala sa gară.