Vineri, 14 iulie, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea care va reglementa, începând din 1 ianuarie 2026, noile taxe de folosire a drumurilor publice. Legea 226/2023 aduce pentru posesorii de autoturisme şi maşini mici, sub 3,5 tone, preţuri mai mari la rovinietă cu până la 66%. Modificările referitoare la tarifele ce vor fi practicate pe drumurile naționale, europene şi autostrăzile din România vor fi aplicate gradual, în următorii trei ani, până când noul act normativ va intra în vigoare, după publicarea sa în Monitorul Oficial.
Principala modificare introdusă prin Legea 226/2023 se referă la faptul că pentru vehiculele grele, cu masa de peste 3,5 tone, destinate transportului de marfă sau mixt, nu va mai exista rovinietă. Aceasta va fi înlocuită de un nou concept, TollRo, care presupune că taxarea se face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, care va fi stabilită ulterior, arată avocat.net.
În schimb, rovigneta este obligatorie pentru autoturisme şi autovehiculele cu masa mai mică sau egală cu 3,5 tone, indiferent de destinația acestora – de transport persoane sau mărfuri. Rovinieta se va plăti pentru circulaţia pe toate drumurile naţionale de pe teritoriul României, cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ieşire în/din acestea.
Pentru categoriile de autovehicule uşoare, noua valoare a rovinietei va fi stabilită luându-se în calcul criterii diferite de cele valabile în momentul de față. Pe lângă categoria vehiculului, existentă acum, va fi introdus drep criterii de diferențiere clasa de emisii poluante (EURO) în care este încadrat autovehiculul, iar astfel preţul rovignetei va deveni direct proproţional cu gradul de poluare al maşinii. Un alt criteriu de diferenţiere de preţ este perioada, criteriu valabil şi în prezent dar care va fi modificat, care înseamnă durata de folosinţă a drumurilor publice, adică durata de deplasare, precum și cea de staționare pentru care este achiziţionată rovigneta.
În prezent, rovinieta poate fi plătită pentru o perioadă de una, șapte, 30, 90 de zile sau pentru un an, la un preţ unitar pentru toate autovehiculele încadrate în masa mai mică sau egală cu 3,5 tone. Potrivit noului act normativ, începând din 1 ianuare 2026 perioadele pentru care va putea fi achiziţionată rovinieta se schimbă, astfe: pentru o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. Tariful pentru o rovinietă de o zi nu va depăşi 9% din tariful pentru 12 luni, tariful pentfu 10 zile nu va depăşi 12% din tariful pentru 12 luni, tariful pe 30 de zile nu va depăşi 19% din tariful pentru 12 luni, iar tariful pe 60 de zile nu va depăşi 30% din tariful pentru 12 luni.
În ceea ce priveşte preţurile pe care le vor plăti proprietarii de autoturisme şi autovehicule uşoare, acestea vor creşte. Ministerul Transporturilor vrea să aplice o primă scumpire începând din 2026. Potrivit acestei propuneri, pentru mașinile cu clasa de poluare Euro 6 taxa de drum ar urma să crească de la 28 de euro, cât este acum, la aproape 39 de euro, însemnând o creștere de aproape 40%.
O altă scumpire va fi aplicată ulterior, astfel ca până în 2035 taxa de drum să ajungă la un nivel de preţ de cu 66% mai ridicat decât cel din prezent. Respectiv, în anul 2035, pentru maşinile Euro 6 rovinieta să coste 46,5 de euro, faţă de 28 de euro, cât este în prezent. Evident, pentru maşinile cu norme de poluare mai ridicate, din clasele inferioare Euro 6, preţurile vor fi sensibil mai mari.
Rovigneta va trebui achiziţionată anterior folosirii reţelei de drumuri naţionale. Conform legii, neplata rovinietei constituie contravenție şi se sancţionează cu amendă cuprinsă între minim dublul valorii anuale şi maxim de patru ori contravaloarea anuală a rovinietei.