Termenul de prescripţie a dreptului material la acţiune în cazul acţiunilor în pretenţii derivate din executarea contractelor administrative, urmare a deciziei Curţii Constituţionale nr. 12/2020, publicată în Monitorul Oficial la data de 11.03.2020 a făcut obiectul dezbaterilor practicilor judiciare neunitare materie drept contencios administrativ și fiscal.
Curtea de Apel Brașov arată că problema de drept ce a generat practică neunitară s- a ivit în dosare având ca obiect acţiunile în pretenţii derivate din executarea contractelor administrative, urmare a deciziei Curţii Constituţionale nr. 12/2020, publicată în Monitorul Oficial la data de 11.03.2020, potrivit cu care „dispoziţiile art. 11 alin. (1) lit. e) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018, precum şi sintagma “data încheierii procesului-verbal de conciliere” din art. 11 alin. (2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 sunt neconstituţionale. Prin urmare, constatându-se neconstituţionalitatea art. 11 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, în redactarea anterioară Legii nr. 212/2018, normă prin care se instituia termenul de prescripţie pentru exercitarea dreptului la acţiune de 6 luni de la data „încheierii procesului-verbal de finalizare a procedurii concilierii, în cazul contractelor administrative”, rezultă că această normă îşi încetează aplicabilitatea şi termenul de prescripţie de 6 luni nu poate fi aplicat acţiunilor având ca obiect contracte administrative. În consecinţă, în lipsa reglementării unui termen special, faţă de norma de trimitere din art. 28 din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ, devin aplicabile normele de drept comun, care reglementează durata termenului de prescripţie de 3 ani, respectiv, art. 2517 Cod civil.
În opinia Institutului Național al Magistraturii se observă că propunerea nu a dat naștere la opinii divergente în cadrul instanțelor
judecătorești. Potrivit practicii administrative urmată constant în astfel de situații de formatorul INM, o problemă care nu a dat încă naștere la hotărâri judecătorești divergente va fi totuși soluționată dacă, având în vedere că este întâlnită în mod repetat în litigii aflate pe rolul instanțelor judecătorești, a făcut obiect de dezbatere doctrinară și/sau de discuții contradictorii în ședințele de secție și apare iminent că va conduce la practică judiciară divergentă. Din materialul transmis, nu rezultă însă că aceasta ar fi situația în speță.
Întrebarea Curții de Apel Brașov se referă la cazul particular al acțiunilor în pretenţii derivate din executarea contractelor administrative.
Se consideră eronată completarea dispozițiilor Legii nr. 554/2004 cu cele ale Codului civil pe motiv că, în urma deciziei Curții Constituționale nr. 12/2020, termenul de prescripție de 6 luni a dreptului material la acțiune ar fi neconstituțional sau nu ar mai produce efecte din orice alte considerente. Nici dispozitivul și nici considerentele deciziei nu justifică o astfel de concluzie, rezultând astfel că, exceptând obligativitatea parcurgerii procedurii prealabile, sub toate celelate aspecte egalitatea între părțile contractante în ce privește sesizarea instanței trebuie păstrată. Altfel spus, atât termenul de prescripție a dreptului de a sesiza instanța cât și modalitatea de calcul a acestuia vor trebui să fie identice.
Termenul de prescripție începe să curgă într-un nou termen de de 6 luni, prevăzut de art. 11 alin. 1 din aceeași lege, care va începe să curgă după distincțiile arătate în același alineat la lit. a-d18.
Termenul de prescripţie a dreptului material la acţiune în cazul acţiunilor privind contracte administrative, întemeiate pe dispozițiile Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, în redactarea anterioară modificării prin Legea nr. 212/2018, inclusiv în acțiunile în pretenţii derivate din executarea contractelor administrative, în litigiile în care produce efecte decizia Curţii Constituţionale nr. 12/2020, publicată în Monitorul Oficial la data de 11.03.2020, este de 6 luni.
Particularii vor formula obligatoriu plângere prealabilă sesizării instanței în termenul de prescripție de 6 luni prevăzut de art. 7 alin. 6 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, care va începe să curgă după distincțiile arătate în același alineat la lit. a-e, după care, dacă este cazul, vor sesiza instanța într-un nou termen de prescripție de 6 luni, prevăzut de art. 11 alin. 1 din aceeași lege, care va începe să curgă după distincțiile arătate în același alineat la lit. a-d.
Autoritatea publică se poate adresa direct instanței de contencios administrativ competente, în termenul de prescripție de 6 luni prevăzut de art. 11 alin. 1 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, care începe să curgă după distincțiile arătate la art. 7 alin. 6 lit. a-e din lege.