S-a pus problema în materia dreptului administrativ a naturii juridice a hotărârii de consiliu local de aprobare a planului urbanistic de detaliu ca fiind act administrativ individual sau normativ.
În practica judiciară Curtea de Apel Cluj a comunicat că există opinii divergente cu privire la natura juridică a actului administrativ de aprobare a unei documentații, respectiv ca fiind fie un act administrativ individual, fie unul normativ, fără să indice și hotărâri pronunțate în această materie din care să rezulte existenţa unor soluţii neunitare sau practică neunitară.
Planul urbanistic de detaliu, deși este menționat ca o reglementare specifică, este, de fapt, o aplicare în concret a elementelor din regulamentul local de urbanism sau din cel general. În anumite situații se cere elaborarea unui plan urbanistic de detaliu tocmai pentru a se vedea cum se va realiza, în concret, o construcție, în raport de particularitățile unei anumite parcele, prin conformarea construcției ce se propune a fi executată față de construcțiile învecinate. Prin planul urbanistic de detaliu nu se derogă de la planul urbanistic zonal sau de la cel general, trebuind a fi respectate normele urbanistice menționate în cele două planuri iar în baza acelor reglementări trebuie detaliată ulterior executarea în concret a construcției prin intermediul documentației tehnice. În planul urbanistic de detaliu nu se detaliază normele din legile specifice în materia urbanismului şi a autorizării construcțiilor, ci are loc o aplicare în concret a normelor generale și privește anumite subiecte drept, nu se publică și nu aduce atingere drepturilor altor subiecte de drept.
S-a arătat că oricine are un drept real asupra terenului, în situația proprietarilor succesivi, și dorește să construiască, trebuie să respecte prevederile existente.
Natura de act administrativ normativ este generată și de incidența dispozițiilor art. 46 și 47 din Legea nr.350/2001 prin care se stabilește că printr-un plan urbanistic zonal se poate deroga de la planul urbanistic general. Acest din urmă act are caracterul unui act administrativ normativ astfel încât modificarea actului se poate realiza doar prin intermediul unui act modificator derogatoriu, de același rang, respectiv act administrativ normativ.
Conform opiniei Institutului Național al Magistraturii, actul administrativ cu caracter normativ este emis în scopul organizării executării legii şi cuprinde reglementări formulate abstract, de principiu cu caracter obligatoriu pentru un număr nedeterminat de persoane sau situaţii care se încadrează în ipoteza normei pe care o instituie, determinate fiind numai criteriile pentru stabilirea sferei destinatarilor, iar nu fiecare beneficiar în parte, iar actul administrativ individual este emis în executarea în concret a legii, o manifestare de voinţă care naşte, modifică ori sting un raport juridic de drept administrativ, adresându-se unui anumit destinatar sau unei pluralităţi de destinatari, determinaţi sau determinabili prin conţinutul actului.
Pe de altă parte, actele administrative cu caracter normativ conţin dispoziţii cu caracter general, având aplicabilitate într-un număr nedefinit de situaţii, astfel că produc efecte juridice erga omnes faţă de un număr nedefinit de persoane indiferent cine sunt aceste persoane, în timp ce actele administrative cu caracter individual urmăresc realizarea unor raporturi juridice într-o situaţie strict determinată şi produc efecte fie faţă de o singură persoană, fie faţă de un număr determinat sau determinabil de persoane.
În concluzie în interpretarea dispoziţiilor art. 48 alin. (1) teza a II-a din Legea nr. 350/2021,
raportat la art.2 alin.1 lit. c din Legea nr.554/2004, hotărârea de consiliul local de aprobare a planul urbanistic de detaliu are natura juridică de act administrativ unilateral cu caracter individual.